Bestekâr
Orkun Zafer Özgelen
Güfte Sâhibi
Nedim
Makam
Maye-i Kevser
Form
Yürük Semai
Usûl
Yürük Semai
Kaynak
Orkun Zafer Özgelen
Messages
34
Reactions
77

Reputation:

Eser:
Senin Olsam (Yürük Semai)

Bestekâr:
Orkun Zafer Özgelen

Güftekâr:

Makam:
Maye-i Kevser

Form:

Usûl:

Güfte:
Dövülmeye Sövülmeye Kovulmaya Billah
Hep Kailim Ama Kim Efendim Senin Olsam
Daim Arayan Bulsa Civanım Beni Sende
Bir Gonca Gül Olsan Da Senin Gülşenin Olsam

Kaynak:
Kevseri Mecmuası

Diğer Bilgiler:
Kevseri Mecmuasında terkibi verilen fakat kullanılmayan Nayi Mustafa Kevseri'ye ait olduğu düşünülen Maye-i Kevser makamında yaptığım Yürük Semai. Min gayri haddin söylemeye de çalıştık.
Makam mecmuada şöyle tarif ediliyor; "Maye-i Kevser oldur ki Şehnaz perdesin hareket edip, Eve ve Acem ve Neva ve Hicaz, Segâh'ta kalub, yani Müstear terkibine girüb, bade Segâh ve Nihavend perdesi ile bi-Dügâh, Rast ile Irak idüb, andan Irak, Rast, Nihavend, Rast, Irak perdesinde karar ider"
 

Download all Attachments

Last edited by a moderator:
Messages
34
Reactions
77

Reputation:

Emeklerinize sağlık. Yalnız tarife göre ben, Evcara makamını anladım. Sirasiyla Sehnaz, Evic ve Acem ve Neva perdeleri diyor ki bu neva üzerinde hicaz demek. 😊
Evcârâ makamının 18. yüzyıl sonlarında, III. Selim tarafından terkib edildiği yazıyor kaynaklarda. Kevseri Mecmuası 18. yüzyılında başında yazılmış. Zaten Kantemiroğlu edvarının kopyası da deniliyor. Belki bu makamın terkibi aynı gibi görünse de, Evcârâ makamı Evç makamı ile ilişkili daha çok. ârâ eki süslemek manasına geldiğinden. Evç makamını süslemek, çeşnilendirmek, Hicaz ile bezemek lazım. Burda ise Şehnaz perdesi ile seyre başlaması makamın özelliklerinden biri. Evcara %95 Evç perdesi ve civarından başlar seyre, eserlerden gördüğümüz kadarıyla
 
Messages
117
Reactions
191

Reputation:

Evic ile beraber Acem perdesini kullanmamışsınız. Tarife göre ayni cumle içinde sırasıyla basılacak perdeler arasinda Sehnaz ve Evic den sonra Acem, yani (Mi#) de var. Bu sesler Evcaranin da sesleri. Siz tarifle ihtilafli olarak mi# kullanmamışsınız. Makamin ne zaman bulunduğu sonraki mevzu. Muhayyer perdesi merkezli başlayacağını nereden anladiniz?
 
Messages
34
Reactions
77

Reputation:

Evic ile beraber Acem perdesini kullanmamışsınız. Tarife göre ayni cumle içinde sırasıyla basılacak perdeler arasinda Sehnaz ve Evic den sonra Acem, yani (Mi#) de var. Bu sesler Evcaranin da sesleri. Siz tarifle ihtilafli olarak mi# kullanmamışsınız. Makamin ne zaman bulunduğu sonraki mevzu. Muhayyer perdesi merkezli başlayacağını nereden anladiniz?
O da bestecilik özgürlüğü. Her zaman o perdeyi kullanmak zorunda olmazsınız. Yalnız bu bilenler için geçerlidir. Yani ben orda Evç üzerinde segâh yapıp, Hicaz perdesinde Hicaz yap demek istediğini biliyorum ama yapmıyorum. Bu da bir seçim :D. Bununla beraber Usule auftakt ile başladığım için farketmemiş olabilirsiniz ama Şehnaz perdesi ile başlıyorum zaten seyre. Şehnaz perdesinden hereket et diyor zaten. Bu arada Her eser müellifin tarifiyle hareket etmek zorunda değil. Yoksa bütün bu makamda yapılan eserler aynı perdeleri kullanmak zorunda kalırdı. Bunlar didaktik makam tarifi ve bir rehberdir.
 
Messages
117
Reactions
191

Reputation:

Öğrenmem gereken çok şey olduğunu biliyorum, hatırlattığıniz için teşekkür ederim. Terkibi keşfeden ve ilk örneğini yapan bir bestekâr olarak en azından birkaç eserinizi tarife uygun yapmanız beklenir. Sonra varyasyonlara girersiniz. Vesselâm...
 
Messages
34
Reactions
77

Reputation:

Öğrenmem gereken çok şey olduğunu biliyorum, hatırlattığıniz için teşekkür ederim. Terkibi keşfeden ve ilk örneğini yapan bir bestekâr olarak en azından birkaç eserinizi tarife uygun yapmanız beklenir. Sonra varyasyonlara girersiniz. Vesselâm...
Yok yanlış anlamayın Levent bey. Benim kimseye öğretmek gibi bir şeyim yok. Ben bu aralar bir seyir kitabı yazıyorum da, çok kaynak okudum ve araştırdım. O yüzden bu kadar malumatfüruşluk yapıyorum sanırım. Ben makamın Evcârâ'dan ayrılan yönünün seyre Şehnaz perdesinden başlamasından kaynaklandığını düşündüm. Terkip eden tarifini yapar. Ayrı terkip notalarıyla başka bir şey daha yaparız min gayri haddin :D
 

Faruk İnan

Moderator
Staff member
DivanMakam Notisti
Messages
1099
Reactions
506
YouTube
link

Reputation:

Eser için teşekkür ederiz, ağzınıza sağlık.

Bu konuda Levent Bey'e katılıyorum. En azından kaygısını anlıyorum. Pek tabii bestekâr birebir makam tarifine uymak mecbûriyyetinde değil ama yeni bir makam kullanacaksa o makamdan bir takım bestelemek zorunda. Hâl böyle olunca da üslup birliği olsun diye cümlelerin de birbirinden kopuk olmaması icâb ediyor diye düşünüyorum. Örneğin Evcârâ'dan bahis açılmış; Mehmed Ağa'nın takımında müthiş bir üslup birliği var ve iki beste ve iki semâî sanki birbirini tâkip eden girift, tek bir eser gibi. Bu hem makâmın kolay anlaşılmasını sağlıyor hem de bütün kafa karışıklığını ortadan kaldırıyor. Bu dört eseri meşk eden bir insanın Evcârâ hakkında aklında bir soru işâreti kalmıyor.

Yukarıdaki târif ise bana göre inici bir Revnâknümâ'dan başka bir şey değil. Ne dersiniz?
 
Messages
34
Reactions
77

Reputation:

Hocam böyle lafzi seyirler genelde makamın seyrini anlatmak içindir. Perdeler hareketleri veya makamda çok kullanılan perdeleri anlatmak için kullanılır. Müellifin verdiği perdeleri harfi harfine kullanmak gibi bir şart ben okuduğum edvarlarda ve örnek eserlerde görmedim. Örneğin Suzidilârâ (bakın burda da 'ârâ' eki gelmiştir) makamı III. Selim tarafından terkip edilmiştir. Onun musahibi Abdulbaki Nasır Dede, III. Selim'in verdiği emirle yazdığı Tedkik ü Tahkik adlı edvarında bu makamın tarifini, Prof. Yalçın Tura'nın çevirisinden ekte veriyorum. Tarifte diyor ki "Buselik perdesinden başlayıp Çargâh perdesine çıkar". Fakat bu makamı terkib eden III. Selim hiç bir Suzidilara eserinde Buselik perdesinden girmemiştir. Bu, makamın Buselik perdesini çok kullandığını ve o civarda hareket etmesini hatırlatmak içindir. Ben mevzuyu burda kesmek istiyorum izninizle. Çünkü gerçekten çok kafa yoruyorum seyir konusuna bu aralar. Haddimi aşmak istemem
 

Download all Attachments

Derûnhân

Admin
Staff member
Messages
501
Reactions
413
Website
link
Facebook
link

Reputation:

Bence bu sohbetin olması güzel bir şey. Tam istediğim ve beklediğim ortam. Bu meseleleri berâberce konuşmak ve tartışmak gerek. Öyle olduğu zaman işte insan bir şeyler öğrenebiliyor. Ben meselâ bunları bilmiyorum, sizin sohbetinizden öğrendim bilgileri. Üslup olarak da gâyet medenî bir şekilde sohbet ediliyor, çok güzel bir durum.
 

Faruk İnan

Moderator
Staff member
DivanMakam Notisti
Messages
1099
Reactions
506
YouTube
link

Reputation:

Ben mevzuyu burda kesmek istiyorum izninizle. Çünkü gerçekten çok kafa yoruyorum seyir konusuna bu aralar. Haddimi aşmak istemem
Estağfirullah, ben sadece makâmı anlamaya çalışıyorum üstâdım. Zahmet edip bilgilendirdiğiniz için teşekkür ederim.
 
Top Bottom