Arkadaşlar aranıza yeni katılmış bir üyeniz olarak ve bir müzisyen olarak sohbetinize tanıklık ettim, konuya ilişkin notaları da gördüm ve inceledim, ya ben yanlış notaları gördüm ve karşılaştırdım ya da tartışmak boşuna, iki eserin birbiriyle olan tek bağlantı noktası usül ve tonal müzikten etkilenilmiş olması armonik durak yerleri, akor dizilişleri farklı, her ikisinde de macar minörü tabir edilen bir tonal işleme benzerliğinden dolayı, amatörler böyle düşünebilir, müzisyen, teorisyen olmadan, analitik müzik grafiğini düşünmeden, eksik bilgilerle,sadece kulağına benzer geldi diyerek insanlara yakıştırmada bulunmak hoş değil.Bunun dışında bir de kültürün içerisindeki bir rengi, bir dokuyu çalıntı diyerek dışlayarak sahipsiz bırakarak kültüre de ihanet edilmiş olunuyor. Bu iki notanın birbiriyle hiç bir alakası yoktur( prozodi benzerliğini saymıyorum; çünkü semai usulünde, bu sözleri kime verseniz aynı tartım kalıbını çıkarır) Hepinize iyi günler, iyi çalışmalar dilerim
Burada Refik Fersan'a ait nota görünmüyor, kastettiğiniz nota başka sitelerden incelediğimde bu iki eserin birbiriyle alakası yoktur.Şu an amatör görüşler yüzünden Türk Müziğinden bir eser kaybetmekteyiz.
Hoş geldiniz öncelikle. Sitemizin gâyesi zâten bu tür sohbetleri edebilmektir. Yeni veyâ eski bir üye olmanın bir farkı yoktur. Herkes özgürce fikrini belirtebilir sitemizde. Benim yazdıklarım kendi şahsî fikirlerimdir, yâni DîvânMakam sitesi ayrıdır, benim şahsım ayrıdır, bunu belirtmek isterim.
Söylediğiniz gibi bir eseri kaybetmiyoruz, tam aksine koruma altına almak için zâten bu konuya taşıdım, bunu da belirttim ve burada dile getirdim. Notalar 2 numaralı mesajda hâlâ duruyorlar ve herkesin erişimine açık. Bu konu da herkese açık, gizlice siteden bir eseri silmedim (ki istesem onu da yapabilirim ama ahlaklı bir duruş olmaz tabii ki). Burada şeffaf bir şekilde konuyu konuşuyoruz. Nihâî bir karar yok. Yanlış mı oldu? Hemen eski hâline getirebiliyoruz durumu.
İkincisi, söz konusu sayfayı taradım ve buraya ekliyorum. Ayrıca Levent Abi (
@Levent Çelik ) de bir notasını paylaştı bizimle (Refik Bey'e âit olan gözüken). Bunları bu mesaja ve ilk mesaja ekliyor olacağım birazdan.
Söylediklerinize gelirsek. Ben müzisyen değilim (bu konuda bulunan tüm diğer arkadaşlarımız müzisyenler), o yüzden zâten benim bir tahkik yapma durumum söz konusu değil. Zâten bu meseleyi de dile getiren değerli üyelerimizden Ahmet Bey (
@Ahmet Yağmur Kucur ) oldu. Kendisi de bir müzisyen. Sonuç olarak burada belirtilen meselenin kökü ne benim, ne de Ahmet Bey, Murat Bardakçı'dır. Kendisini tanımıyorum ama sanırım onu bir amatör klasmanına sokmak doğru olmayacaktır, hele ki kendisi Refik Bey'in kitabını yazmıştır. Yâni bizden evvel orijinal belgeleri o görmüştür ve Fahire Hanım ile de dostluğu olmuştur. Temelsiz bir durum yok ortada. Kulaktan dolma bilgiyle değil, direkt kitaptan verdik kaynağı.
Amacımız hiç bir eseri dışlamak değil. Mesele doğruluktur. Doğruluk "dışlanma, ihânet, sahiplik" gibi terimlere bakmaz. Doğru neyse odur. Bizde bunu çözmeye çalışıyoruz.
Doğru olan nedir peki? Bilmiyorum, zâten bunun için konuşuyoruz. Ortada bir "yürütme" varsa, doğru olan o eserin gerçek sâhibi ile anılmasıdır. 50 yıldır böyle değildi diye duruma nostalji gözlüğünden bakamayız. Her zaman yeni bilgiler, yeni doğrular, yeni sonuçlar çıkabilir ve o anda tüm geçmişi kapsayan veriler doğrultusunda bir yol çizmeliyiz. Refik Bey'in kitabı yeni değil ama bizim bu sitemize bu bilgi yeni düştü tâbiri câizse ve bizde ona göre bir işlem yaptık, daha doğrusu ben. Ama bu işlemi geri alabiliriz elbette, sonuca bakar.
Eserin yürütme olup olmadığı ile ilgili bir yorum yapmayacağım. Yeterli donanıma sâhip değilim. Benim bu sitedeki görevim (kendimce) yönlendirme doğrultusunda ilerlemektir. Geçmiş diğer bir çok başlığa bakabilirsiniz. Bilgili, nitelikli şahısların verdikleri bilgiler yönünde işlem yapıyorum. Bilenden öğreniyoruz, bilene danışıyoruz.
Tek söylemek istediğim şey ise şudur: bir eserin çalıntı olup olmaması tıpatıp bir kopyalama ile sâdece ölçülmez kanaatimce. O eserin yapısındaki değerli bir kurguyu almak yeterlidir. Bu bir tema olabilir, bir leitmotif, bir kaç nota, terennüm, vs. vs.
Aynı makam, aynı usûl, aynı sözler, güfte yerleşimi benzer, melodik yapı da çok benziyor, Murat Bey öyle diyor (hâliyle Fersan ailesi tarafı)... Bu kadar tesâdüf biraz zorluyor insanı açıkçası. Ama kimsenin de günâhını almayalım tabii ki.