Bestekâr
Belirsiz
Güfte Sâhibi
Sultan III. Murad (Muradi)
Makam
Irak
Form
İlahi
Usûl
Yürük Semai
Kaynak
Sanat Müziği Notaları

Makam

DîvânMakam Robotu
Mesajlar
45063
Tepki Puanı
580
Eser:
Uyan ey gözlerim gafletden uyan

Bestekâr:
Belirsiz

Güfte Sâhibi:

Makam:
Irak

Form:

Usûl:

Güfte:
-

Kaynak:

Diğer Bilgiler:
Arşiv No: -
v1 notası doğru notadır, diğer ikisi sâdece "böyle bir durum da mevcut" bilgisini aktarmak için burada bulunuyor. Ciddî olarak bu eseri çalmak isteyenler v1 notasını kullanmalıdırlar.
 

Bütün Ekli Dosyaları İndir

Moderatörün son düzenlenenleri:
Mesajlar
1262
Tepki Puanı
1865
Yaş
34
Bu eserin bestekârı belli değildir. Ali Ufkî çok iyi bir besteci değildir. Birkaç deneme yapmıştır, notaya almıştır ama çok parlak örnekler değil. Bu eser sadece mecmuasında yer alıp günümüze intikal ettiği için onun olarak algılanmıştır. Ancak bu eserin onunla bir ilgisi yok. Sultan III. Murad ile de ilgisi yok bestenin. Belirsiz yazmak lazım.
 
Mesajlar
1581
Tepki Puanı
2704
2. Ve 3. Versiyonlar yazanların notundan anlaşıldığı gibi keyfî olarak yazılmış. Hatipoğlu program gereği yazdım demiş, digeri de keyf-i âlim böyle istedi demiş.

1. Versiyonun adını Irak olarak değiştirip, diğer iki keyfî notayı da silerek karışıklığa son verilmeli.
 
Mesajlar
1262
Tepki Puanı
1865
Yaş
34
Hayır hocam silinmemeli, artık bu eserin böyle bir versiyonu da var. Kendi estetik ya da ilmî tercihimize göre diğer var olan versiyonları yok edemeyiz. Böyle bir şey de mevcut artık.
 
Mesajlar
1581
Tepki Puanı
2704
Bu ilahi yapıldığı dönemde muhayyer kürdi varmıydı? Ya da kürdi bu şekilde mi kullanılıyordu? Adamlar keyfine göre nota yazmışlar.

Öte yandan bu kurdi versiyonuna en cok sahip çıkan, döner sermayelerin dansozluk yaptığı ramazan ve düğün adını verdikleri tuhaf etkinliklerde pavyon edası içinde icrâ edilen iniltileri mi "böyle bir gerçek de var" deyip dikkate alıcaz.?

Yanlış olan silinmeli. Ki 100 sene sonra bugün bizim cevaplayamadigimiz tuhaflıkları torunlarımız görüp aynı çöplüğün içinde eşelemesinler. Kanaatim budur.
 
Mesajlar
2516
Tepki Puanı
3913
İnternet Sayfası
link
Facebook
link
Levent Abi, 100% sana hak versem de, o notalar da bilgi içeriyor. O notalarda "demek ki zamanla bu eser çarpıtılmış" bilgisini görebiliyoruz. Notalar silinse, böyle bir bilgi elimizde mevcut olmayacak, nasıl çarpık hâle geldiğini göremeyeceğiz.

Şöyle yapıyorum, eseri Irak olarak kaydediyorum ve düzgün olan notayı v1 olarak kaydettim. Ve özellikle "diğer bilgiler" kısmına da söylediğiniz uyarıları yazacağım, istifâde etmek isteyenler bilsin diye.
 
Mesajlar
140
Tepki Puanı
264
Yaş
37
YouTube
link
Efendim görüyorum ki bu başlıkta biraz belgesiz konuşulmuş. Bu eserin güftesi hiç kuşkusuz Sultan Murad'a aittir. Bunu Mecmua-i Saz ü Söz'ün orjinalinden okuyabilenler sağ yukarda ne yazdığını açıkça görürler, ki güftenin son mısrasında da "Murad kulun" diye bir tamlama geçmektedir. Ayrıca Hitit Üniversitesinde yapılan "MECMUA-İ SAZ Ü SÖZ’DE YER ALAN DİNİ ESERLERİN İNCELENMESİ" adlı tezde de bu açıkça ifade edilmektedir. Müziğin kime ait olduğu bilinmemekle birlikte, güfte Sultan Murad'ındır.
 

Bütün Ekli Dosyaları İndir

  • 407.6 KB Görünüm: 230
  • 19.3 KB Görünüm: 212
  • 35.6 KB Görünüm: 206
Mesajlar
1262
Tepki Puanı
1865
Yaş
34
Güfte sahibi, Sultan III. Murad’dır, doğru. Ama bunları ben tezden öğrenmedim, eski yazmalarda gördüm! Buraya yazmayı ihmal etmişim. Tarafımca buraya yazılan hususların hepsi belgelidir. Site yönetiminin bana itimadından dolayı bunları tek tek ibraz etme külfetinden kurtuluyorum. Hoş tek tek belgeleri burada paylaşmak lüzumsuz bir şey. Burası bilimsel bir platform değil. Bu hususlarda daha geniş malumat almak isteyenler bana özel mesaj seçeneği ile yazabilirler.
 
Mesajlar
140
Tepki Puanı
264
Yaş
37
YouTube
link
Efendim bu eser Ali Ufki'nin Mecmua i Söz ü Söz adlı eserinde olduğuna göre, sadece bu yazmaya bakmak yeterlidir bu konuda. Kimin kime güvendiğini bilmem. Benim size karşı bir tavrım olmadı. Bilimsel bir platform olmasa da, bir çaba harcanıyor belli ki. Bu konularda, akademilerde onlarca araştırma yapılmaktadır, onları hafife almak bize yakışmaz.
 
Son düzenleme:
Mesajlar
1262
Tepki Puanı
1865
Yaş
34
Liberace 87, Ali Ufki’nin mecmuasını paylaştınız, orada ne yazdığını lutfeder misiniz acaba? Okuyamadım! Ayrıca Murad’ın 3. Murad olduğu nerede yazıyor? 2. ya da 4. Murad olamaz mı?
 
Mesajlar
140
Tepki Puanı
264
Yaş
37
YouTube
link
Ne yazdığını "lutfettim". Ben 3. Murad olduğunu söylemedim zaten. Sultan Murad yazılmalıdır, dedim. Hatta Şah Murad diye anılan sanırım 4. Murad'dır. O halde o yazılmalıdır. Yine de tam olarak emin olamamakla birlikte, güfte kısmına Sultan Murad yazmak doğru olur. Ali Ufki Bey böyle bir başlık koyduğuna göre, müzik bile ona ait olabilir ama bu tabii muammadır. Atıf da olabilir. Yine de son mısrasında "Murad kulun" ifadesi geçtiğinden. Son derece açıktır. Ali Ufki'nin Mecmuadaki çoğu eserin başında eğer biliyorsa ya da kaynağına ulaştıysa bestecisinin adını da yazdığını biliyoruz. Mesela Hüseyni peşrevin döneminde yaşadığı Osman Paşa'nın olduğunu direk yazmıştır. Onun da başlığını çevirdim, yüklüyorum. Neyse bu laf uzayacak belli. İsteyen istediğini yapsın. İlm-i Musikiye saygı göstermek lazımdır.
 

Bütün Ekli Dosyaları İndir

Mesajlar
1262
Tepki Puanı
1865
Yaş
34
Bundan sonra burada yazacağımı yazacak, tartışmaya girmeyeceğim. İstişare heyetimizin ve nazik bir üslupla bir şeyi neden öyle yaptığımızı sorgulayan üyelerimize elbette cevap vereceğim. Ancak bu kısır tartışmalara ve haddini bilmez yorumlara cevap vermeyeceğim. Arz ederim.
 
Mesajlar
2123
Tepki Puanı
3192
Kıymetli liberace87, ''Merhabalar, elimde bir takım belgeler var, bu eserin güftesi Sultan Murad'ındır'' yerine -tabirimi maruz görün lûtfen- sarkastik bir şekilde konuya dahil olmuşsunuz gibi. Harun Bey'e söylediklerinizi tekzip etmek size de üslûp öğretmek haddime değil ama kendisinin belgesiz konuşmayacağını en azından bir seri hâlinde devam eden Doğan Hoca'nın sunduğu ''Mûsikîye dair'' programında görebilirsiniz. İlgili bölümleri kaç kez izledim Allah bilir. Tek bir tanesinde bile ''Bunun belgesi yok ama ben eminim bu Dede'nin, Itrî'nin'' lafı duymadım. Hocanın konularda yaptığı îkazları genelde bendeniz düzeltiyorum, biraz ucu bana da dokunuyor gibi hissettim ama mesele değil. Kötü bir niyet gözettiğinizi düşünmüyorum. Muhabbetle.
 
Mesajlar
2516
Tepki Puanı
3913
İnternet Sayfası
link
Facebook
link
Arkadaşlar, lütfen konuyu tatlıya bağlayalım. Ne kadar farkında olmasak da, karşımızda bir insan oturduğunu unutmamamız gerekir. O vakit, üslûp olarak herkesin buna göre davranması gerekir. Kırıcı olmayalım, kinâyeli konuşmayalım lütfen. Kibarca dile getirebilirsiniz meseleleri, biz de gerektiği gibi işlem yaparız. Yanlış bir bilgi varsa, düzeltiriz, üstelemeye gerek yok :)

Herkese güzel bir gün diliyorum.
 
Mesajlar
140
Tepki Puanı
264
Yaş
37
YouTube
link
Benim niyetim kimseyi kırmak ya da "sarkastik" bir üslup takınmak asla değil. Ama lütfen şunu ifade etmeme izin verin, "Ali Ufkî çok iyi bir besteci değildir. Birkaç deneme yapmıştır, notaya almıştır ama çok parlak örnekler değil". Bunu demek her kimse olursa olsun ne bana ne de kimseye düşmez. Ben (şimdi haddimi aşarak söylüyorum) besteci olarak, ne Ali Ufki'de ne de Kantemiroğlu'ndaki besteleri bugünün müzikal estetiği ile değerlendirmem. Onlar belki de, ya bu müzikleri ellerinden geldiğinde not aldılar, ya da gerçekten böyle icra ediliyordu. Bilemeyiz. Bu yüzden Ali Ufki çok iyi bir besteci demek de iddialı bir laftır. Ben şu ana kadar diyaloga girdiğimiz araştırmacıya, hatırlattığınız programın her bir bölümünü dinleyen biri olarak son derece büyük saygı duyarım. Kendisini çok çalışkan bir araştırmacı ve nevi şahsına münhasır bir icracı olarak bilirim. Ben de kendi çapımda araştırmacı, besteci ve icracıyım. Ben şuyum ben buyum demek için yazmıyorum. Ama beni bilen bilir, sözüme güvenilir demek çok bilimsel değil. Bu mecranın bilimsel olmadığını yorumlamak da, her şeyin hatta eğitimin dahi online sisteme geçtiği bu günlerde biraz kötü bir bakış açısı oluyor. Bu tür şeyleri tartışamayacaksak, ben bilirim, bundan sonra da "buna değmeyen kişiler ile" tartışmam demek de, akademik değildir. Bu işi geçmişte yapan müzik bilimcileri hep tartışmış, hatta daha da ileri gitmişlerdir belki (örneğin Rauf Yekta ve Cemil Bey). İstişare, münazara ile bunlar olur.

Kimsenin beni yanlış anlamasını istemem. Ve kimseyi de burda yaralamak istemem. Ama görüyorum ki her başlıkta ne yazsam bir karşı duruş oluyor. Buraya ispatlarıyla yazmama rağmen, hep "sarkastik" ya da ukala görülüyorum sanırım. Bu musiki bir ilimse, ilim ispat ile olmalı. Zaten birilerini rahatsız ettiysem, ben derhal gitmesini de bilirim.

Ve son olarak;

"(Dünyalık olarak) size her ne verilmişse, bu dünya hayatının geçimliğidir. Allah'ın yanında bulunanlar ise daha hayırlı ve kalıcıdır. Bu mükâfat, inananlar ve Rablerine tevekkül edenler, büyük günahlardan ve çirkin işlerden kaçınanlar, öfkelendikleri zaman bağışlayanlar, Rablerinin çağrısına cevap verenler ve namazı dosdoğru kılanlar; işleri, aralarında şûrâ (danışma) ile olanlar, kendilerine verdiğimiz rızıktan Allah yolunda harcayanlar, bir saldırıya uğradıkları zaman, aralarında yardımlaşanlar içindir" (Şura, 36-39 ayetler)
 
Mesajlar
1262
Tepki Puanı
1865
Yaş
34
Kendi adıma sizin burada olmanızdan memnuniyet duyacağımı ifade etmeliyim. Divanmakam olarak farklı görüşlere çok kıymet verdiğimizi söylemeliyim. İfade edilen hususlarda tercih edilen üslubun doğurduğu olumsuz bir durum yaşadık. Bu gergin günlerde böyle bir şey yaşamış olmamız çok şaşırtıcı değil. Siz ayrılma seçeneğini bir kez daha değerlendiriniz efendim.
 
Mesajlar
1262
Tepki Puanı
1865
Yaş
34
Ali Ufki’nin iyi bir besteci olmadığını dönemin musiki anlayışı içerisinde söylüyorum, günümüz estetik yargıları ile değil. Bu hususu sizinle başka bir zaman konuşabiliriz.
 
Mesajlar
2516
Tepki Puanı
3913
İnternet Sayfası
link
Facebook
link
Kimsenin gitmesine gerek yok. Bu olayın buraya neden geldiğini anlayamıyorum. Herkes kendi fikrini söylemiş oldu. Ricâ ediyorum, daha uzatmayalım, tatlıya bağlayalım :).

Sonuç olarak her tarafın kabul ettiği bir ortak nokta var, o da bu eserin güfte sâhibinin Sultan Murad olduğu. Hangi Murad olduğuna bile girmiyorum. Bir yanlışlık olmuş, düzelttik, sâyenizde doğru bir bilgi yer alıyor. Yeni bir bilgi ortaya çıkarsa, yine ona göre değiştiririz.

Belli ki biraz yanlış algılama olmuş. Mâlûmunuz internet ortamında mimikler kayboluyor, nüanslar kayboluyor, ses tonu yok, vücud dili yok.

Pozitif olalım, tatlıya bağlayalım. Bilgi veren herkese teşekkür ederiz. "Bana bir harf öğretenin kırk yıl kölesi olurum" demişler. Aynen bu çerçevede her bilgi paylaşan kişiyi görüyoruz, hepiniz kıymetlisiniz.
 
Son düzenleme:
Mesajlar
140
Tepki Puanı
264
Yaş
37
YouTube
link
Ben de bu ilahinin ezgisinin, başka bir ilahiye giydirme yapılarak söylenen hali ile mukabele eyleyim;

Kamu işim hatâ estağfirullah
Kerem kıl ey Hudâ estağfirullah

Kulun kulluğa lâyık ola sandım
Yanıldım ben gedâ estağfirullah

Fazîlet sandığı 'ilmini nefsim
Hicâb oldu bana estağfirullah

Nedâmetle ne-dânem dersin aldım
Tutup semt-i fenâ estağfirullah

Alıp gönlüm sivâdan yüz çevirdim
Dönüp Hakk'dan yana estağfirullah

Anıp taksîrini Mevlâ'ya özr et
De dâim Nûriyâ estağfirullah

Burdaki her kimin gönlünü kırdıysam, günahıma estağfirullah. İlm-i musikinin esrarına erme yolunda hatalar işledik affola.
 
Son düzenleme:
Üst Alt