Üstadlarım , Tebriz , Herat ekolününün ve Erken Osmanlı devrinin İka' larının çözümü aslen çok zor. Verilen Amel İka' vuruşlarına alternatif olarak makalede verilen başkaları da var.
O çağ İka' ları için en büyük zorluk düm-tek gibi vuruşların değil, aruz vezni gibi hece vurgularının verilmesi( Misal: Ten Tenne Tenenen gibi) Ayrıca vuruşlar için bazıları madrub , bazıları matruh(terk edilmiş ) gibi ifadeler harici ,ip ucu yok.
Musiki Form ve İka' açısından daha ziyade Tebriz Herat Ekolüne bağlı gözüken Erken Osmanlı devrinde bazı İka'lar için verilen zaman ölçüleri günümüz ile aynı (Misal: 15.yy edvarlarımızda Darbı feth'in 88 zamanlı bildirilmesi gibi)
Tahminim, bu şekildeki İka'ların o devirde de velveleli vurulduğu ve zaman içinde bu velveleli tarzları ile günümüzdeki usüllere dönüştükleri şeklinde.
Bu erken devir İka'larının üzerine eğilen çok olmamış, aslında üzerine düşülse bence çok şey çözülür...
Paylaştığım eseri ,.mus2 programı ile yazmıştım ,aslen çok latif ve akıcı bir nağmesi var.Ama eser adeta beni yürük çal diyor..
O yüzyıllardan devrinde yazılmış çok çok az bazı eserler harici ,bir şey günümüze gelmedi.
Ama , naçizane düşüncemi yazayım. Ali Ufki, Kantemiroğlunda yazılan peşrevlerin çoğu için şunu gördüm. O eserler yapı olarak günümüzdekilerden farklı . Ancak yürük (hızlı) çalındıkları zaman anlaşılabiliyorlar. Aslında dediğim tamamen şahsi zevkime dayalı değil. Malum , devir eserlerinin bir çoğu Mehterin de çaldığı eserler, bunlar tabiatı gereği yürük çalınmak zorundaydı.(Askeri Musiki) Ayrıca 15.yy edvarlarını okursanız , musiki nağmeleri ,devran ile yakın ilişkili anılır( musiki , feleklerin devrine aittir. Mesela avazeler seyyarelerin devran sesleridir gibi)
Sürçi Lisan ettikse ,affola