Bestekâr
Emrah Hatipoğlu (Neyzen)
Güfte Sâhibi
Ali Sitai
Makam
Rast
Form
Amel
Usûl
Amel
Kaynak
Recep Uslu
Mesajlar
118
Tepki Puanı
199
Yaş
47
Eser:
Rast Amel

Bestekâr:
Emrah Hatipoğlu

Güfte Sâhibi:
Ali Sitai

Makam:
Rast

Form:
Diğer

Usûl:
Diğer

Güfte:
Der devr-i mâh-ı rûyet hurşid an nedâred

Kaynak:
AMEL, XV. YÜZYIL FORM VE USULÜ, ABDÜLKADİR MERAGİ’NİN
TÜRKÇE AMELİ, Yard. Doç. Dr. Recep USLU1 (Musikişinas, sy 11, 2010, s. 177-206’da yayınlandı)
 

Bütün Ekli Dosyaları İndir

Mesajlar
118
Tepki Puanı
199
Yaş
47
Amel Usülü, Şema
 

Bütün Ekli Dosyaları İndir

  • 26.6 KB Görünüm: 147
Mesajlar
118
Tepki Puanı
199
Yaş
47
Üstadlarım , Tebriz , Herat ekolününün ve Erken Osmanlı devrinin İka' larının çözümü aslen çok zor. Verilen Amel İka' vuruşlarına alternatif olarak makalede verilen başkaları da var.
O çağ İka' ları için en büyük zorluk düm-tek gibi vuruşların değil, aruz vezni gibi hece vurgularının verilmesi( Misal: Ten Tenne Tenenen gibi) Ayrıca vuruşlar için bazıları madrub , bazıları matruh(terk edilmiş ) gibi ifadeler harici ,ip ucu yok.
Musiki Form ve İka' açısından daha ziyade Tebriz Herat Ekolüne bağlı gözüken Erken Osmanlı devrinde bazı İka'lar için verilen zaman ölçüleri günümüz ile aynı (Misal: 15.yy edvarlarımızda Darbı feth'in 88 zamanlı bildirilmesi gibi)
Tahminim, bu şekildeki İka'ların o devirde de velveleli vurulduğu ve zaman içinde bu velveleli tarzları ile günümüzdeki usüllere dönüştükleri şeklinde.
Bu erken devir İka'larının üzerine eğilen çok olmamış, aslında üzerine düşülse bence çok şey çözülür...
Paylaştığım eseri ,.mus2 programı ile yazmıştım ,aslen çok latif ve akıcı bir nağmesi var.Ama eser adeta beni yürük çal diyor..
O yüzyıllardan devrinde yazılmış çok çok az bazı eserler harici ,bir şey günümüze gelmedi.
Ama , naçizane düşüncemi yazayım. Ali Ufki, Kantemiroğlunda yazılan peşrevlerin çoğu için şunu gördüm. O eserler yapı olarak günümüzdekilerden farklı . Ancak yürük (hızlı) çalındıkları zaman anlaşılabiliyorlar. Aslında dediğim tamamen şahsi zevkime dayalı değil. Malum , devir eserlerinin bir çoğu Mehterin de çaldığı eserler, bunlar tabiatı gereği yürük çalınmak zorundaydı.(Askeri Musiki) Ayrıca 15.yy edvarlarını okursanız , musiki nağmeleri ,devran ile yakın ilişkili anılır( musiki , feleklerin devrine aittir. Mesela avazeler seyyarelerin devran sesleridir gibi)
Sürçi Lisan ettikse ,affola
 
Mesajlar
1580
Tepki Puanı
2703
Tabiki dönem farkları var. Olmasa tuhaf olurdu. Kantemiroğlu eserlerinde cümlelerin başı sonu belli. Bunda ise af buyurun minibüste gibi hissediyor insan kendini, dur kalk dur kalk. Hızlı da yavaş da denedim ı ıh gitmiyor. :)
 
Üst Alt