Bestekâr
Petraki
Güfte Sâhibi
Yok
Makam
Hüseyni Aşiran
Form
Peşrev
Usûl
Sakil
Kaynak
El Yazmaları (Bizans Notasıyla)
Nota Yazarı
Kyriakos Kalaitzidis
Messages
118
Reactions
197
Age
44
Eser:

Bestekâr:
Petraki (Petros Peloponnesios) ancak tereddütlü

Güfte Sâhibi:
Yok

Makam:

Form:

Usûl:

Güfte:
-

Kaynak:
Rediscovered musical treasures : exegeses of secular oriental music / ed. and transcribed from post-Byzantine music manuscripts into staff notation by Thomas Apostolopoulos and Kyriakos Kalaitzidis
Diğer Bilgiler:
bu eserin bestekârına soru işareti koysak daha iyi olabilir, kaynakta "tentatively" yani "tereddütle" Petraki'ye atfedildiği yazılmış.​
 

Download all Attachments

Last edited by a moderator:
Messages
118
Reactions
197
Age
44
Hocam , Petros Peloponesios 1778 yılında vebadan , genç yaşta (37-38) ölen bir rum Bestekar-icracı. Osmanlı kaynaklarında Hırsız Petro diye geçiyormuş. Çünkü, dinlediği eserleri hemen notaya alırmış. Öldüğü zaman müslümanlar dahil müzisyenlerin çok üzüldüğü hatta mezarı başında Mevlevilerin Ney çaldığına dair rivayet var. Benim bildiğim ondan kalan musikimize ait üç yazma nota koleksiyonu var. Bunun dışında ayrıca ortodoks kilise musikisi eserleri de var. Ama haliyle o konu benim ilgi alanımın dışında kalıyor.
Asıl ilgi çekici tarafı , eski Bizans notasyonu kullanırken , eserlerin makam ,usül ,terkiplerini de bildirmesi. Bu da Kalaitzidis'in kitabından okuduğum kadarıyla ,hem eserlerin çevirisini kolaylaştırıyor, hem de bestekar dahil mümkün oldukça eserlerin künyesini de verdiği için araştırmayı çok kolaylaştırıyor.
Daha önceden de Rumlarca notaya alınmış musiki eserlerimiz var. Mesela 15.yy 'da bir eser , 16.yy 'da(1572 Meragi'ye atfedilen Hüseyni-Hüzzam Tasnif ya da klasik sözlü eserlerimize dair 1680 lere ait Gritsanis 8 yazması gibi.. Ama bunlar da usül , makam gibi unsurlar çoğunlukla belirtilmemiş ya da 15.16 yy yazmalarında sözler öyle çarpık yazılmış ki, eserin asıl sözlerini çıkarmak belki de imkansız.
Böylece 19. yy öncesi musiki nota kaynaklarımıza bir tanesi daha eklendi.
Ben biraz iyimser tabiatlıyım. Zaman içinde başka şeyler de ortaya çıkacak diye umuyorum.
Zira son 10 yılda iki bilinmeyen kaynağa ulaştık: Rum notaları ve Kantemiroğlu edvarı Tahran nüshası(burada 20 ilave eser var) ayrıca Kevseri Mecmuası notaları da yayınlandı.
Sizler isterseniz, naçizane ,elimden geldikçe bu tip kaynaklar üzerine paylaşım yapmak istiyorum
Rum -bizans notaları için baş kaynağım:





Kyriakos Kalaitzidis - Post-Byzantine Music Manuscripts as a Source for Oriental Secular Music (15th to Early 19th Century)





Kyriakos Kalaitzidis

Post-Byzantine Music Manuscripts as a Source for Oriental Secular Music (15th
Post-Byzantine Music Manuscripts as a Source for Oriental Secular Music (15th to Early 19th Century) eBook (2012) / 978-3-89913-947-1 - Volume (2012) - Issue | Nomos eLibrary
Kitap artık ücretsiz indirilebiliyor.
Saygılarımla
 
Messages
2516
Reactions
3837
Website
link
Facebook
link
Sizler isterseniz, naçizane ,elimden geldikçe bu tip kaynaklar üzerine paylaşım yapmak istiyorum
Estağfirullah. Bu site zâten tam bu tür şeyler için var. Tam yerindesiniz yâni :). Şimdiden teşekkürler.

Mahzen-i Esrâr-ı Mûsikî Hocam, sorunun size sorulduğunu farketmemişim. Sonradan gördüm.Kusura bakmayın
İşlerim biraz yoğun ,arada sürçi lisan edersek affola...
Estağfirullah. Burada ben biraz önyargılı davrandım. Siz bestekâr olarak bir soru işâreti bırakınca, ben de büyük ihtimal ile bileceğini düşündüğüm Harun Bey'e sormak istedim sizi atlayarak. Ama sonra gördük ki siz zâten bilgiliymişsiniz. Bilginin kimden geldiğinin önemi yok, yeter ki o bilgi gelsin :). Burada hepimiz her bilgi paylaşana minnettârız. Özetleme için teşekkürler.
 
Messages
123
Reactions
189
Soru işaretine hacet yok. Aynı kişidir. Bazen “Tiryaki” diye de yazmışlardır. Bir istinsah hatasıdır. Oğuz Bey Petraki hakkında var olan bilgileri burada özetlemişler, teşekkür ederiz.
Oğuz Bey zamanında soru işaretini bu yüzden mi koymuştur bilemem ancak bu eserin bestekârına soru işareti koysak daha iyi olabilir, kaynakta "tentatively" yani "tereddütle" Petraki'ye atfedildiği yazılmış. Tabii buna rağmen Harun Bey @Mahzen-i Esrâr-ı Mûsikî Petraki'nin olduğuna eminse bir şey diyemem, o daha iyi bilir.
 
Messages
2516
Reactions
3837
Website
link
Facebook
link
Not alarak cümlenizi koydum ilk mesaja, bu şekilde gören bilgilenmiş olur.

Sanırım neredeyse eski dönem her eser için 100% emin olmak imkansız. Büyük ihtimal tek kaynak olduğundan, o yüzden böyle demiş olabilir yazar.
 
Messages
123
Reactions
189
Not alarak cümlenizi koydum ilk mesaja, bu şekilde gören bilgilenmiş olur.

Sanırım neredeyse eski dönem her eser için 100% emin olmak imkansız. Büyük ihtimal tek kaynak olduğundan, o yüzden böyle demiş olabilir yazar.
Her şeyden önce teşekkürler.
Eski dönem eserler konusunda haklısınız tabii ki. Ancak kaynak yazı Meragî'ye atfedilen ve makâmı verilmeyen bir esere bile "tentatively" yazmayıp buna yazıyorsa bence tek kaynak olmasından değildir; zaten bu tür yazılar genellikle mantıksal bir uyuşmazlığı ifade eder, mesela o meşhur Evcâra Saz Semaisinin, Evcâra'nın terkîbinden önce yaşamış olan Dilhayat Hanım'a atfedilmesi gibi. Tabii burada makâmla ya da usûlle ilgili bir problem olduğunu düşünmüyorum, ama emin olmamaktan daha ciddi bir durum olduğu aşikar.
Ancak zaten "soru işaretine hacet yok" diyen Harun Bey'in bu konuda fikrini almadan bestekâr bilgisinin değişmesini istemem, o yüzden galiba şu an daha fazla bir şey söylememin bir anlamı yok.
 
Messages
123
Reactions
189
O halde atfen mi diyelim "tentatively" olduğu için? @efrūḫte

Soru işâreti koyamıyoruz çünkü Windows sistemleri dosya isimlerinde bunu kabul etmiyor.
Bu tür eserlerin sistemde nasıl düzenlendiğini siz benden daha iyi bilirsiniz, size o uygun geliyorsa bana da uygundur.

Ben sâdece kaynak yazıyı okumuş biri olarak yazarın notunun ciddiye alınması gerektiğini düşünüyorum, çünkü yazarın böyle bir not düştüğü tek eser budur, bir de 14. yüzyıl sonundan kalma olduğu belirtilen, yâni değişmeden gelmesi neredeyse imkansız olan bir parça varken.
 
Last edited:
Top Bottom