Bestekâr
Sultan III. Selim (İlhami)
Güfte Sâhibi
Sultan III. Selim (İlhami)
Makam
Şevkutarab
Form
Şarkı
Usûl
Aksak
Kaynak
Sanat Müziği Notaları, Mustafa Eren Güzel

Makam

DîvânMakam Robotu
Mesajlar
45064
Tepki Puanı
566
Eser:
Kapıldım ben bir civana

Bestekâr:
Sultan III.Selim (İlhami)

Güfte Sâhibi:
Sultan III.Selim (İlhami)

Makam:

Form:
Şarkı

Usûl:

Güfte:
-

Kaynak:
Mustafa Eren Güzel | v3 v4

Diğer Bilgiler:
Arşiv No: 6991 -
v3 | Leon Hancıyan’ın külliyatından yazıldı.
v4 | Muallim İsmail Hakkı Bey Külliyatı, 180/230 numaralı defter, sayfa 338. (Hüseyniaşiran kararlı)
 

Bütün Ekli Dosyaları İndir

Moderatörün son düzenlenenleri:
Mesajlar
1597
Tepki Puanı
2015
Şevk-u Tarab Şarkı - Kapıldım Ben Bir Civana

(Ayrıca eski Osmanlıca notalarda usul aksak olarak değil de evfer olarak verilmiş.)
 
Son düzenleme:
Mesajlar
1597
Tepki Puanı
2015
Bizde de Türk aksağı olarak kayıtlı, sanırsam o da yanlış. Osmanlıca notalarda derken kaynak olarak neyi kastediyorsunuz? Doğrusu neyse onu kaydelim diye soruyorum.

Evet nota sitelerine baktım hepsi Türk Aksağı yazmış ama notasyonda Aksak yazıyor. Doğrusu Aksak ya da Evfer’dir diyemem (yani ya Aksak’tır ya da Evfer’dir ki bu ikisi çok yakın olmakla beraber ikisi de 9 zamanlı usuldür) ama kesinlikle Türk Aksağı değil.
 
Mesajlar
1597
Tepki Puanı
2015
Evet nota sitelerine baktım hepsi Türk Aksağı yazmış ama notasyonda Aksak yazıyor. Doğrusu Aksak ya da Evfer’dir diyemem (yani ya Aksak’tır ya da Evfer’dir ki bu ikisi çok yakın olmakla beraber ikisi de 9 zamanlı usuldür) ama kesinlikle Türk Aksağı değil. Osmanlıca bir notada görmüştüm onu bulmaya çalışıyorum.

Ayrıca eski yazı notayı bulursam atacağım.
 
Son düzenleme:
Mesajlar
2516
Tepki Puanı
3912
İnternet Sayfası
link
Facebook
link
Aynen, niyeyse öyle kaydedilmiş. İlk iki notada aksak dediği için aksak olarak düzelttim. Olur da başkası daha eski bir kaynak bulursa, ona göre değiştiririz. Eski notalar tabii ki daha kıymetli oluyorlar, yâni aklınızda bulunsun diye söylüyorum. Biz her türlü versiyonun olması taraftârıyız. Herkes içinden istediğini seçer böylelikle ve kontrol amaçlı değişen bir şey var mıdır diye de kullanışlı oluyor.
 
Mesajlar
1597
Tepki Puanı
2015
Aynen, niyeyse öyle kaydedilmiş. İlk iki notada aksak dediği için aksak olarak düzelttim. Olur da başkası daha eski bir kaynak bulursa, ona göre değiştiririz. Eski notalar tabii ki daha kıymetli oluyorlar, yâni aklınızda bulunsun diye söylüyorum. Biz her türlü versiyonun olması taraftârıyız. Herkes içinden istediğini seçer böylelikle ve kontrol amaçlı değişen bir şey var mıdır diye de kullanışlı oluyor.
Türk Aksağı olarak yanlış kaydetmelerinin sebebi belki şu olabilir: Aksak, Nim Evsat, Devri Revan ve daha büyük usullerin daha rahat okunmasını kolaylaştırmak için notasyonda bazen usuller parçalı olarak yazar mesela eser 9/8’lik aksaktır ama öçüler 5/8lik Türk Aksağı ve 4/8’lik Sofyan olarak yazılır. Burada muhtemelen böyle bir şey olmuş ve notayı internete yükleyen kişi orada 5/8’lik Türk Aksağı’nı görünce eserin bilgisine onu eklemiş olabilir zira bu durum çoğu sitede böyle.
 
Son düzenleme:
Mesajlar
1597
Tepki Puanı
2015
Bu fotoğrafta Tanburi Mustafa Çavuş’un Nikriz makamında ‘Elmas Senin Yüzün Gören’ adlı şarkısı var. Eski yazı notada görüleceği üzere “usulü evfer” yazıyor. Ama şu anki notasyonlarda eser aksak olarak geçiyor, durum niye böyle bilmiyorum. 🤔
0183EBB6-E5B2-4FC9-8201-EFEB1F1B7DCD.jpeg
 
Son düzenleme:
Mesajlar
1597
Tepki Puanı
2015
v3 ve v4 notalarını ekledim. Leon Hancıyan'ın külliyatından olan v3 notası eserin bugünkü okunan şekline yakın ama İHB'nin notası v4 epey farklı. Öyle ki eser diğer bazı Şevkıtarab eserler gibi hüseyni aşiran perdesinde kalıyor :)

Acaba bu eserin aranağmesini kim yazmış?
 
Mesajlar
1580
Tepki Puanı
2703
3. Nota 2. Satırda hece kaymış sanırım. Bir de bu klasik şarkı değil o yüzden "zemin, zaman, meyan, nakarat" sınıflandırmasına uymuyor gördüğün gibi.

Bu tarzda şarkılar çok. Köçekçe, tavşanca, kalender... diye adlandirilmislar. Bunların geneline "istanbul folklor şarkılari-türküleri" demek yanlış olmaz sanırım. Çünki elhaninin yanında güfteleri de standart şarkı gibi değil. Çoğunluk türkülerin kullandığı (3 mısra+nakarat) şeklinde.

9 zamanlı usullerde, bilhassa Aksak ve Evfer iç içe kullanılmış. Hangisi ağır basıyorsa o usulü yazmak daha doğru olur ama çok da mühim değil. Eser doğru usule yönlendirir icraciyi nasılsa :)
 
Mesajlar
1597
Tepki Puanı
2015
3. Nota 2. Satırda hece kaymış sanırım. Bir de bu klasik şarkı değil o yüzden "zemin, zaman, meyan, nakarat" sınıflandırmasına uymuyor gördüğün gibi.

Bu tarzda şarkılar çok. Köçekçe, tavşanca, kalender... diye adlandirilmislar. Bunların geneline "istanbul folklor şarkılari-türküleri" demek yanlış olmaz sanırım. Çünki elhaninin yanında güfteleri de standart şarkı gibi değil. Çoğunluk türkülerin kullandığı (3 mısra+nakarat) şeklinde.

9 zamanlı usullerde, bilhassa Aksak ve Evfer iç içe kullanılmış. Hangisi ağır basıyorsa o usulü yazmak daha doğru olur ama çok da mühim değil. Eser doğru usule yönlendirir icraciyi nasılsa :)

Hocam teşekkür ederim bilgiler için, ayrıca yanlış gözünüzden kaçmamış, o kadar baktım yanlış var mı diye :) Sağ olun, birazdan düzeltmiş olacağım 🙏
 
Üst Alt