Mesajlar
2516
Tepki Puanı
3914
İnternet Sayfası
link
Facebook
link
Size bir gün deseler: hayâtınızın sonuna kadar müzik dinlemeniz yasak. Ama bir bestekâra izin veriyorlar. Siz hangi isimden yana olurdunuz?

Açıkçası çok düşündüm. Mâlûmunuz üst sınıf bestekârlarımız çok, hepsinin kendilerine has özel eserleri var. Sonunda biraz mantıklı olmayı seçtim. Şöyle ki maalesef o büyük bestekârlarımızın bir çoğundan elimize sâdece bir miktar eserler kalmış, ya da Cemil Bey gibi genç yaşta öbür dünyâya göç edenler var. Böyle olunca ömrümün sonuna kadar 10-100 eser ile geçirebilir miydim diye kendime sordum. Herhalde geçirebilirdim ama daha fazla olsa iyi olurdu dedim.

Ve nihâyetinde bir bestekâr seçmek zorunda kalsam ben Muallim İsmâil Hakkı Bey'i seçerdim herhalde. Kendisi hem çok eser verdiğinden ötürü, hem de her alanda her türlü her güzellikte eseri olduğu için sanırım ömrümün sonuna kadar bana yeterli olurdu.

Peki sizce?
 
Mesajlar
2516
Tepki Puanı
3914
İnternet Sayfası
link
Facebook
link
Bilmiyorum üstâdlarımız ne der ama haddim olmayarak ben Osman Dede'nin bestelerinde farklı bir aşk görüyorum. Her cümlesinde farklı bir dert seziyorum. En önemlisi de bu dert ve his samimi geliyor bana. Herhangi bir geçkiyi veya cümleyi planlayarak: ''Burada öyle bir geçki yapmalıyım ki dinleyenleri mest etsin'' mantığından çok uzak olduğunu ve sehl-i mümtenî dâiresinde gerçekleştiğini düşünüyorum.

Bu bağlamda makamları kullanış şeklini çok seviyorum. Örneğin Hicâz makâmını Osman Dede'nin Hicâz Âyininden ve düzgün bir ağızdan meşk eden birisi makâmın seyrini, gidebileceği yerleri, genişlemesini, geçkilerdeki yumuşaklığı kafası karışmadan anlayabiliyor, aynı durum diğer üç âyininde de aynen geçerli.

Bunun hâricinde güfte ve beste imtizâcını kusursuz uyguladığını düşünüyorum, eserlerindeki prozodi inanılmaz. Bir hânende onun eserini okurken nefes nefese kalmıyor. Boşluklar ve paylar bırakıyor fakat bu boşluklar asla bütüne aykırı bir hâl göstermiyor. Bu uyum ve mükemmellik hassaten üçüncü selâmlarda daha net görünüyor.

Biraz fazla gevezelik ettim, kusura bakmayın.
Estağfirullah, siz böyle anlatınca meşke geldim. İnşallah bir gün kısmet olursa bu açıklamanın bir videosunu çekmenizi isterim o güzel sesinizle. Farkında olmadığım o kadar şey var ki, sizin söyledikleriniz bana ayrı bir pencere açtı.

Münir Bey'in sesinden Beyâti Ayin. Tek eser :)
O kadar dîvâneyim diyorsunuz yâni :). O da ilginç oldu. Mustafa Dede'nin bizde bir eseri var sâdece. Gerçekten kendisinin bize ulaşan tek bir eseri mi var yoksa sitemiz mi bu konuda biraz eksik kalmış? Bilmediğimden soruyorum.

Hayatımın sonuna kadar dinleyeceksem usta bir saz eseri bestekârı olmasını tercih ederim. Ben Tanbûrî Büyük Osman Bey diyorum.
Ancak tek eser seçeceksem Mesud Cemil'in Nihavend Saz Semaisi diyorum. :)
Nihâvend Saz Semâîsi benim de ilk 5 en sevdiğim eser arasına girer gerçekten. O esere bayılmayan kimse yoktur herhalde.

Siz de başka bir Osman'ı seçtiniz, bu da ilginç oldu benim için. Bir benim seçeneğim "modern" kalıyor. Hiç aklımdan geçmeyen isimler zikredildi şimdiye kadar. Peki siz bir çalgı çalıyor musunuz? Neden saz eserlerine vurgu yaptınız? Daha mı çok seviyorsunuz sözlü eserlerden?
 
Mesajlar
1580
Tepki Puanı
2703
Mustafa Dede'nin bir tek Beyati Ayini gelmiş benim de bildiğim.

Osman Dede'nin bestekarligi için dediğiniz özellikleri büyük bestekarların hepsinde farkediliyor. Her ne kadar birbirleri arasında rekabet olsa da (Dede ve Şakir Ağa gibi) dehalarının tezahürü olsa gerek ki en uzak geçkileri dahi zorlamasiz okuyabiliyoruz. Hatta ne zaman geçtiğinizi farketmiyoruz. Birisi olmasa musikimiz eksik kalırdı.
 
Mesajlar
45
Tepki Puanı
49
dede efendinin adının geçmemesine şaşırdım doğrusu. Ben oyumu dede'den yana kullanıyorum. 🙂

geçmiş paylaşımlarıma bakarken tam dört sene önce bestekarlıkta dede efendi'yi tercih ettiğimi gördüm. :)
bu soruyu kendime bugün sorduğumda ise şüphesiz hamparsum limonciyan diyorum. bu değişim muhtemelen musikideki yolumun daha çok başında olduğum için değişiklik gösterdiğini düşünüyorum. gerçi o dönemde de hamparsum'un bestelerine aşina idim ama bu denli tesir etmemişti. hamparsum'un bestelerini/bestekarlığını yorumlamanızı istesem neler söylersiniz?
 
Mesajlar
1258
Tepki Puanı
1859
Yaş
34
Mühim bir bestekâr ama eserlerin ona ait olduğunu gösteren tarihsel kaynaklar yetersiz. Ancak ben yine de aksi bir delil olmadığı için o eserlerin Hamparsum’a ait olduğunu ve muhtemelen sadece Ermeni kaynaklarında kaldığı için diğer kaynaklara yansımadığını ve bu yüzden delillerin yetersiz göründüğünü düşünüyorum. Hamparsum’u seçmenizin de geçici bir heves olduğunu düşünüyorum, haddim olmayarak:) Çünki diğer pek çok üstadı tanıdıkça yekdiğerine geçersiniz diye tahmin ediyorum. Ben bu soruyu ilk defa gördüm ve evet çok zor bir soru ama ben de Dede derdim, o kadar renkli, farklı sahalarda eser vermiş ve hepsinde en yüksek muvaffakiyet göstermiş hiçbir bestekar yok tarihimizde.
 
Üst Alt