Bestekâr
Suphi Ezgi
Güfte Sâhibi
Belirsiz
Makam
Çargah (Arel-Ezgi)
Form
Çocuk Şarkısı
Usûl
Sofyan
Kaynak
Sanat Müziği Notaları

Makam

DîvânMakam Robotu
Mesajlar
45064
Tepki Puanı
567
Eser:
Ah ne güzel kelebek üstü mavi al benek

Bestekâr:

Güfte Sâhibi:
Belirsiz

Makam:
Çargah (Arel-Ezgi)

Form:
Ç.Ş.

Usûl:

Güfte:
-

Kaynak:

Diğer Bilgiler:
Arşiv No: -
 

Bütün Ekli Dosyaları İndir

Moderatörün son düzenlenenleri:
Mesajlar
2121
Tepki Puanı
3188
Haddime değil fakat bir teorik bilgiler silsilesini, hatalı bir temel üzerine inşa etmek en başından yanlış değil mi hocam? Ben de ''Diğer'' olarak kaydedilmesi taraftarıyım.
 
Mesajlar
1260
Tepki Puanı
1862
Yaş
34
Efendim biz kabul etsek de etmesek de böyle bir Çargah var artık. Birçok da eser bestelenmiş. Kendi tercihimize göre böyle yok sayamayız var olan şeyleri. Adamın kendisinin Çargah dediğine sizin diğer demeniz başka bir hatâdır. Çargah ama geleneksel Çargah değil. Çargah-Arel başlığının verilmesini ısrarla talep ediyorum. Meselâ Durak Evferi de geleneksel bir usûl değil ama Arel 109 tane durak bestelemiş bu usulde, başkaları da var bu usulde besteleyen. Tamam eski duraklara bu usulü yazmayalım. Ama Arel'in bu kadar eserini yok mu sayacağız? Usulüne Durak Evferi yazmayacak mıyız? Böyle şey olur mu?
 
Mesajlar
1260
Tepki Puanı
1862
Yaş
34
Burada teorik tartışmalar üzerinden gidersek ve notaları bu şekilde tasnif edersek biz de hatâya düşmüş oluruz. Arşivci mantıkla bakaacağız. Kendi zevkimizi ve tercihimizi arkaplanda tutacağız. Bu tip Çargah'da bestelenen eserleri tutup da diğere korsanız, nasıl bulsun arayan? Notaların kolay bulunurluğu esas. Bir de nota üzerindeki bilgilerin doğru bir şekilde aktarılması. Dolayısıyla diğer yazılmasındansa Çargah altında kalması daha iyidir, Çargah-Arel yazılmayacaksa tabi.
 
Mesajlar
1580
Tepki Puanı
2703
Bu dediğini, burada 3-5 arkadaş toplanıp uydurma bir sistem geliştirip, ürettiğimiz sistemi de ispat için eserler versek, 50 sene sonra bizi de kaale alırlar, diye mi anlamalıyız?

Her site gibi buranın da arşiv hususiyeti bulunmakla beraber, sahih bilgilere, belgelere mümkün olduğunca da nitelikli icrâ kayıtlarına ulaşılan bir yer olması için uğraşmıyor muyuz?

Olanı reddetmiyorum kendi adıma, ama müellifi üzerine ilk söylediğim sebepten dolayı Makam ve usül adı yazdı diye, yanlış olduğunu bile bile kabul etmem.

Çargâh(Arel-Ezgi UYDURMASI) ve ya
Çargâh(sahte) diye bir başlık altına kaydedilebilir.
 
Mesajlar
1580
Tepki Puanı
2703
Kendi zevk ve tercihim-(iz) olduğuna kesinlikle katılmıyorum. Münir Bey'in kayıtlarına tercihimiz olduğu için mi öncelik veriyoruz? Seviyor olmamız dinlemekten zevk duyuyor olmamız yaftalanmak için yeterli değil değil mi?
 
Mesajlar
2516
Tepki Puanı
3912
İnternet Sayfası
link
Facebook
link
Yeni bir makam ismi oluşturmadan önce sormak isterim, bu Arel-Ezgi Çargah'ında kaç tâne eser var böyle yaklaşık?

Bir de, şimdilik yok ama ileride Çargah makâmını işlediğimizde, bu gibi bilgileri ansiklopedi sayfasına ekleyeceğiz. Yâni asıl bilgi oradan olacak bu makam meseleleri ile ilgili.
 
Mesajlar
2516
Tepki Puanı
3912
İnternet Sayfası
link
Facebook
link
O zaman isim tartışmasına girmeye gerek kalmadan, bu eser diskalifiye olmuyor mu? Yâni bizim sistemimiz gereği burada bulunan tüm eserler bir makâma sâhip olmalıdırlar. Olmayanları "Diğer" altında topluyoruz. Bu eser de makam ailesinde olmadığına göre, "Diğer" başlığı doğru olmuş olmuyor mu @Mahzen-i Esrâr-ı Mûsikî ?

Tabii ki eser isminde/başlığında ve eser konusunda Ezgi'nin bu esere Çargah dediğini belirtelim. O bilgiyi kaldırmayacağız.

Ama şöyle derseniz: "Geleneksel tüm makam tanımınlara uymayan ancak yine de kendi sisteminde bir makâma âit olarak değerlendirebileceğimiz bir eserdir." , o zaman bu eseri yine de makam ailesinden göstermek lâzım. Bize altında bulunan makam teorisi uymuyor diye, onu îcat eden sistemi yok sayamayız.

Ha "bu nereden baksak makamlı bir eser değildir ama sırf Arel-Ezgi öyle dedikleri için ve bunların bir belge olarak kayıtlara geçmesi için Çargah olarak belirtilmelidir" diyorsanız, o zaman biraz daha düşünmem gerekli :). İsim tartışması ayrı bir mesele. Onu bundan sonra konuşmak gerekir.
 
Mesajlar
1260
Tepki Puanı
1862
Yaş
34
"Geleneksel tüm makam tanımınlara uymayan ancak yine de kendi sisteminde bir makâma âit olarak değerlendirebileceğimiz bir eserdir." , o zaman bu eseri yine de makam ailesinden göstermek lâzım. Bize altında bulunan makam teorisi uymuyor diye, onu îcat eden sistemi yok sayamayız."
Yukarıdaki değerlendirmelerinize katılıyorum. "Çârgâh (Arel-Ezgi) bence doğru olan, ancak böyle bir başlık açmaktan imtina eceksek, eserin makamını Çârgâh olarak bırakmak yerindedir. "Diğer"e almak doğru olmaz, çünki bu eserleri biz ve çoğu musikişinas "Çârgâh" olarak görmese de bu eserler zamanın birinden bu isimle bestelenmiş. Diğer kısmında herhangi bir şekilde makamı bulunmayan eserleri koyuyoruz (bazı marşlar, yabancı eserler vs.) Nitekim bu başlık altında bazı marşlar zaten "diğer" başlığı altında toplanmalıdır, bunların birkaçına işaret ettim, çünki bunlar Çârgâh makamında olarak zaten gösterilmemişler. Arelci mantık bunları da makam dünyasında değerlendirmek istemiş anlaşılan. Ancak konusunda konuştuğumuz bu eser Çârgâh (Arel-Ezgi) makamındadır. Tekrarlıyorum, bu başlık kabul görmezse, bu eserler Çârgâh başlığ altında kalabilir. Yalnız ben buna hiçbir surette taraftar değilim. Ben Çârgâh'ta ne eser varmış diye girip baktım ve bir sürü alâkasız şeyle karşılaştım. Ben bunları tefrik edebildim, edebilen de çoktur. Ama edemeyen genç takipçilerimiz için yanıltıcı bir durum. Bu aldatıcı durumu gidermemiz gerektiği kanaatindeyim.
 
Üst Alt