"Geleneksel tüm makam tanımınlara uymayan ancak yine de kendi sisteminde bir makâma âit olarak değerlendirebileceğimiz bir eserdir." , o zaman bu eseri yine de makam ailesinden göstermek lâzım. Bize altında bulunan makam teorisi uymuyor diye, onu îcat eden sistemi yok sayamayız."
Yukarıdaki değerlendirmelerinize katılıyorum. "Çârgâh (Arel-Ezgi) bence doğru olan, ancak böyle bir başlık açmaktan imtina eceksek, eserin makamını Çârgâh olarak bırakmak yerindedir. "Diğer"e almak doğru olmaz, çünki bu eserleri biz ve çoğu musikişinas "Çârgâh" olarak görmese de bu eserler zamanın birinden bu isimle bestelenmiş. Diğer kısmında herhangi bir şekilde makamı bulunmayan eserleri koyuyoruz (bazı marşlar, yabancı eserler vs.) Nitekim bu başlık altında bazı marşlar zaten "diğer" başlığı altında toplanmalıdır, bunların birkaçına işaret ettim, çünki bunlar Çârgâh makamında olarak zaten gösterilmemişler. Arelci mantık bunları da makam dünyasında değerlendirmek istemiş anlaşılan. Ancak konusunda konuştuğumuz bu eser Çârgâh (Arel-Ezgi) makamındadır. Tekrarlıyorum, bu başlık kabul görmezse, bu eserler Çârgâh başlığ altında kalabilir. Yalnız ben buna hiçbir surette taraftar değilim. Ben Çârgâh'ta ne eser varmış diye girip baktım ve bir sürü alâkasız şeyle karşılaştım. Ben bunları tefrik edebildim, edebilen de çoktur. Ama edemeyen genç takipçilerimiz için yanıltıcı bir durum. Bu aldatıcı durumu gidermemiz gerektiği kanaatindeyim.