Bestekâr
Abdurrahman Efendi (Arabzade), Ali Dede (Arapzade, Neyzen)
Güfte Sâhibi
Yok
Makam
Şehnaz
Form
Peşrev
Usûl
Hafif
Kaynak
Kevserî Mecmuası, Mehmet Uğur Ekinci
Mesajlar
202
Tepki Puanı
328
Eser:

Bestekâr:
"Arapzâde", yâni büyük ihtimâlle Abdurrahmân Bâhir Efendi, yahut Ali Dede

Güfte Sâhibi:
Yok

Makam:

Form:

Usûl:

Güfte:
-

Kaynak:
Mehmet Uğur Ekinci'nin "Kevserî Mecmuası: 18. Yüzyıl Saz Müziği Külliyatı" adlı kitabı.

Diğer Bilgiler:
  • "Arapzâde" lâkaplı figürün kim olduğu Mecmua'nın kendisinden pek belli olmasa da (ve "Arapzâde", Arap kökenli herhangi bir musıkîşinas için kullanılabilecek bir lâkap olsa da), dönemde yaşamış, tanınan iki tâne "Arapzâde" bulunmasından dolayı bu iki şahsiyetten biri olma ihtimâli yüksektir. Ekinci ise Abdurrahmân Bâhir Efendi olarak yorumlanmasına daha yatkın bir dil kullanmıştır.
  • Eserin notayazımında müellif(ler)in verdiği kararları ve yaptığı tespitleri, kitaptan iletiyorum:
    • Eserin vezni belirtilmemiş, vezn-i kebirde yazmayı tercih ettik.*
    • 1) Parantez içinde bulunan notalar mükerreren yazıldığından ölçü fazla çıkıyor.
    • 2) Ölçü iki birim eksik. Melodi usûl ilişksisi uyarınca eksikliğin, ölçünün 17.-20. zamanları arasında bir yerde olması kuvvetle muhtemel.
    • Eser boyunca kullanılan oklar, dolaplı dönüş belirtiyor.
*Daha çok estetik nedenlerle müellifle aynı fikirde değilim, onu da söyleyeyim. Siz de kendi yorumunzu icrâyı dinleyip yapabilirsiniz.
 

Bütün Ekli Dosyaları İndir

Son düzenleme:
Mesajlar
202
Tepki Puanı
328
Bu eser de, icrâsını çok sevmemekle birlikte, Kevserî'deki en etkileyici orijinal (Edvâr'dan kopya olmayan) eser bence. Çok sübjektif bir yorum olarak söylüyorum ancak "her notanın altında anlam varmış gibi bestelenmiş eserler" açısından Çiroz/Itri atıflı Hisar Ağır Semai (kayıt/mixing açısından Hesperion/Jordi Savall'ın icrâsı doğal olarak daha iyi, ancak nedense eserdeki bazı bölümleri [bir de enstrümantal olarak, Nevzat Atlığ'a benzer bir şekilde maalesef] tekrâr ederek biraz etkisini azaltmışlar :confused:) ve Kantemiroğlu'nun Büzürg Peşrevi ile bir tutarım.
 
Mesajlar
2517
Tepki Puanı
3914
İnternet Sayfası
link
Facebook
link
@Derûnhân, esere sözlü demişsiniz, saz eseri olacak. :)

Bu arada, eseri bir bestekâra kaydetmenizin bir sebebi var mıdır? İki adla da bulunabilmesi bence mühimdir, tabii elinizde bir bestekâr bilgisi varsa anlıyorum.
Pardon, uyuya kalmışım direksiyonda :D. Bu eseri düzenlerken başka bir şey yapıyordum (bir önceki eserle ilgili silme işlemleri vardı), bunu düzensiz bir şekilde işlemişim, özür dilerim. Düzelttim iki meseleyi de, teşekkürler uyarı için.
 
Üst Alt