Messages
14
Reactions
29
Herkese merhaba. Birden çok müzisyenin eş zamanlı bir sunucuya bağlanarak müzik icra etmesine sağlayan (çoğu ücretsiz) yazılımlar (jammr, jamulus, ninjam, jamkazam vb.) var. Google da "online jamming software" diye aratınca çıkıyor. Aşağıdaki linklerde bu yazılımlar kullanılarak yapılmış kayıt örneklerini gönderiyorum


Bu programları deneyeniniz oldu mu? Malum coronavirus nedeniyle evlerimize hapsolmuş durumdayız. Birlikte icra için alternatif bir çözüm olabilir.
 

Derûnhân

Staff member
Arşiv Görevlisi
Messages
2347
Reactions
3661
Website
link
Facebook
link
Güzel bir soru. Benim bir tecrübem yok.

Okuduğum kadarıyla gecikme (latency) problemi var hepsinde. Yâni öncelikle internet bağlantınız kablo ile olmak zorunda ve öyle olsa bile yayında/sesde gecikme oluyor diyor çoğu. Denemek lâzım :D.
 

Faruk İnan

Staff member
Nota İstişâre Heyeti
Arşiv Görevlisi
Messages
1996
Reactions
2988
@Derûnhân'a katılıyorum. Normal kayıtlarda bile ''gecikme'' hep problem çıkarıyor. Bu analog ünitelerin dijital ortama ses kartı vâsıtasıyla veri aktarımından kaynaklanıyor. Kaldı ki internet üzerinden en az 2-3 saniye gecikmeyle asla senkron sağlanamayacaktır. Yukarıdaki kayıtların da internet üzerinden alındığını hiç zannetmiyorum.

Bunun yerine herkes tarafından benimsenip kabul gören bir metronom üzerine bireysel olarak yapılacak kanal kayıtlar tek bir bilgisayara gönderilip mixlenirse daha sağlıklı sonuçlar ortaya çıkacaktır diye düşünüyorum.
 

Derûnhân

Staff member
Arşiv Görevlisi
Messages
2347
Reactions
3661
Website
link
Facebook
link
Okuduğum kadarıyla sanırım latency olayını milisâniye düzeyine çekebiliyorlar. ~20 milisâniyeye kadar çekebiliyoruz diyen var. Yâni 2-3 sâniye değil, yüz katı daha az ama ne kadar gerçek bilemiyorum. İnternet durumuna ve kullanılan âletlere ve nerede bulunduğunuza bağlı. Genelde bu verilere ulaşamayacaksınız ve bir gecikme olacaktır.
 

mstferngzl

Staff member
Nota İstişâre Heyeti
Arşiv Görevlisi
Messages
1518
Reactions
1880
Okuduğum kadarıyla sanırım latency olayını milisâniye düzeyine çekebiliyorlar. ~20 milisâniyeye kadar çekebiliyoruz diyen var. Yâni 2-3 sâniye değil, yüz katı daha az ama ne kadar gerçek bilemiyorum. İnternet durumuna ve kullanılan âletlere ve nerede bulunduğunuza bağlı. Genelde bu verilere ulaşamayacaksınız ve bir gecikme olacaktır.
Türkiye'de upload hızlara malum çok kötü :( Sizin orada upload hızları ve fiyatlar nasıl @Derûnhân Bey?
 

Derûnhân

Staff member
Arşiv Görevlisi
Messages
2347
Reactions
3661
Website
link
Facebook
link
Türkiye'de upload hızlara malum çok kötü :( Sizin orada upload hızları ve fiyatlar nasıl @Derûnhân Bey?
Fiyatlar Euro olunca tabii ki farklı algılanıyor ancak burada da internet o kadar süper değil.
Ayrıca upload hızıyla ilgili bir problem değil bu. Bilgisayar oyunlarında da çok önemli yeri olan "ping" meselesi.
Yâni bu "latency" denilen olay sorun yaratan. Aynı anda senkronize olamamak en büyük engel, yoksa upload hızı genelde sorun yaratmayacaktır.
 

mstferngzl

Staff member
Nota İstişâre Heyeti
Arşiv Görevlisi
Messages
1518
Reactions
1880
Fiyatlar Euro olunca tabii ki farklı algılanıyor ancak burada da internet o kadar süper değil.
Ayrıca upload hızıyla ilgili bir problem değil bu. Bilgisayar oyunlarında da çok önemli yeri olan "ping" meselesi.
Yâni bu "latency" denilen olay sorun yaratan. Aynı aynda senkronize olamamak en büyük engel, yoksa upload hızı genelde sorun yaratmayacaktır.
Anladım ama iyi bir canlı yayın yapmak için upload da iyi olması gerekmez mi?
 

Derûnhân

Staff member
Arşiv Görevlisi
Messages
2347
Reactions
3661
Website
link
Facebook
link
Anladım ama iyi bir canlı yayın yapmak için upload da iyi olması gerekmez mi?
Sanırım 1-3 mb/s arası upload hızı yeterli olacaktır. Bu genelde sorun olmasa gerek. Ayrıca yapılacak olan bağlantıya bağlı. Görüntüsüz ise hiç bir problem olacağını düşünmüyorum, görüntülü için de kameranızın kalitesiyle orantılı yaptığınız yayın kalitesi (full hd, hd, vs. gibi) durumlara göre değişecektir.

Buradaki temel problem müzisyenlerin senkronize olabilmesi. Biliyorsunuz WhatsApp, vs. gibi programlardan görüşme yaptığınızda karşıdaki söyledikerinizi geç duyuyor olacaktır. Haberlerde de görürüz bu durumu. Haber sunucusu sorusunu sormuş olur, ses ise karşıda olana 2-3 sâniye sonra gitmiş olur ve adam hâlâ "evet" dercesine başını sallıyordur, halbuki spiker soruyu soralı çok olmuştur.

Bu problem müzisyenler için katlanamaz bir durum olacaktır.
 

Derûnhân

Staff member
Arşiv Görevlisi
Messages
2347
Reactions
3661
Website
link
Facebook
link
Adam ve Tev Beylere bir soralım, onların tecrübesi var sanırsam. Cevaplarını ben tercüme ederim (eğer bir cevap alabilirsek).

@adamgood @tstevig

Hey, I know you are not able to understand Turkish so I am gonna translate the question for you. It would be nice if you could help us out a bit. When this question came up, I immediately thought about you two, so this is why I am bothering you :).

The topic owner asks the question if any of us have the experience in doing music together via live streaming. You know, like you guys do it while being at home (as far as I am not wrong).

Can you recommend a software? And could you talk about the latency problems (if there are any) between several musicians who try to jam together? What should one consider when one wants to do this together? Do you need special devices? Thanks.
 
Last edited:

Faruk İnan

Staff member
Nota İstişâre Heyeti
Arşiv Görevlisi
Messages
1996
Reactions
2988
~20 milisâniyeye kadar çekebiliyoruz diyen var.
Upload hızı video kayıt olmadıkça bir problem çıkarmayacaktır diye düşünüyorum. Bugünlerde internet üzerinden yayın yapan YouTube yayıncılarında âni kopmalar yaşanabiliyor, muhakkak denk gelmişsinizdir, video konusunda detaylı bir bilgi sahibi değilim ama burada temel bir problem var; kayıt almak için standart ev kullancısının giriş ve orta seviye bir bilgisayarı bize yeterli olacaktır fakat iş eşzamanlı ve tam senkronlu bir ses kaydı almaksa (hücum kayıt) burada işler değişiyor. En azından input latency (giriş gecikmesi) dediğimiz değerin çok düşük değerlerde tutulması gerekiyor. Yukarıda bahsedilen 20ms gibi. Hadi biraz daha üstü de kabul edilebilir 250ms gibi. 500ms'den sonra seste fazlaca gecikmeler olacak ve senkron problemi icrâyı imkânsız hâle gelecektir.

Harici bir ses kartınız yoksa eğer düşük bir buffer size'da (Türkçe karşılığını bilmiyorum) aldığınız kayıtlarda bilgisayarınızın dahili ses kartı veri işlemeye yetişemeyeceği için bu ''çabalama'' kayda çatlak, cızırtı (crackles, pops, noise) olarak yansıyacaktır. Yukarıdaki internet üzerinden eşzamanlı kayıt mümkün olsa bile (ben pek ihtimal veremiyorum) evinden canlı kayıt yapan herkesin en azından orta seviye bir ses kartı sâhibi olması gerekir.
 
Messages
3
Reactions
12
Adam ve Tev Beylere bir soralım, onların tecrübesi var sanırsam. Cevaplarını ben tercüme ederim (eğer bir cevap alabilirsek).

@adamgood @tstevig

Can you recommend a software? And could you talk about the latency problems (if there are any) between several musicians who try to jam together? What should one consider when one wants to do this together? Do you need special devices? Thanks.

Hi Derunhan,
Here's adamgood. I understand that you are interested in playing live with other people via the internet and this is certainly the "million Turkish Lira question" as well as every other form of currency on the planet while we're under the suggestions to stay indoors :)

I had a little bit of success while using jacktrip with my friend Phaedon in California (I'm in New York City). It brought an enormous (and rare) smile to my face to pick up my ud, start playing beyati and hear the sound of his kemençe in my headphones. There was latency but not nearly as bad as with Zoom or Facetime, Skype, etc. You ask about the problems of latency and it's simple, because of it, we slowed one another down but, still it was better than nothing. Also, his sound was occasionally "garbled" which hopefully you can understand the meaning...one moment it's pretty good then "glbblblblgblblbl" then good again.

Unfortunately, jacktrip has a steep learning curve. I tried to make my computers at home on my own network talk to one another with it and failed. So, I need to work on the again with Phaedon, troubleshoot and figure out solutions. But we're both a bit busy and need to find time in our schedules. When we again have success and have figured things out, I will be overjoyed and you'll find out about it on Facebook.

Meanwhile, I hope everyone here stays healthy and stays indoors. Our city here in New York City is already going through quite a bit but we're nowhere near what it will turn into in about 2 weeks time from now. I've heard that Istanbul and the rest of Turkey is heading for challenging times.

all the best,
Adam
 

Derûnhân

Staff member
Arşiv Görevlisi
Messages
2347
Reactions
3661
Website
link
Facebook
link
Hey Adam, nice to see you.

Thank you for taking your time, it is an honor for us to have non-Turkish people interested in our music and playing it. I will translate your reply aswell so people understand what you are saying :).

Here's adamgood. I understand that you are interested in playing live with other people via the internet and this is certainly the "million Turkish Lira question" as well as every other form of currency on the planet while we're under the suggestions to stay indoors :)
Actually, it is not me who is interested in playing live but the topic owner (if you scroll up, the first post). Since this topic is an interesting one and as I remembered you trying that not long ago, I thought maybe you could share your experience with us.

I had a little bit of success while using jacktrip with my friend Phaedon in California (I'm in New York City). It brought an enormous (and rare) smile to my face to pick up my ud, start playing beyati and hear the sound of his kemençe in my headphones. There was latency but not nearly as bad as with Zoom or Facetime, Skype, etc. You ask about the problems of latency and it's simple, because of it, we slowed one another down but, still it was better than nothing. Also, his sound was occasionally "garbled" which hopefully you can understand the meaning...one moment it's pretty good then "glbblblblgblblbl" then good again.
Was this your first time? Have you tried other software before?
Yeah, I understand what "garbled" means :D. I guess nothing you could do about it or him.

Unfortunately, jacktrip has a steep learning curve. I tried to make my computers at home on my own network talk to one another with it and failed. So, I need to work on the again with Phaedon, troubleshoot and figure out solutions. But we're both a bit busy and need to find time in our schedules. When we again have success and have figured things out, I will be overjoyed and you'll find out about it on Facebook.
I checked it out and it seems really not easy to set up for normal users. The thread owner put some suggestions ((jammr, jamulus, ninjam, jamkazam), maybe they are easier and better to use.

Meanwhile, I hope everyone here stays healthy and stays indoors. Our city here in New York City is already going through quite a bit but we're nowhere near what it will turn into in about 2 weeks time from now. I've heard that Istanbul and the rest of Turkey is heading for challenging times.
Thank you, we also wish you and your family the best in these harsh times. No matter what country, I hope we all get through it as best as we can. Stay safe, stay strong, and also have fun while playing some ud.
 

Derûnhân

Staff member
Arşiv Görevlisi
Messages
2347
Reactions
3661
Website
link
Facebook
link
Anlayamayanlar için tercüme ediyorum. Çok fazla konuyla alâkalı şey söylemedi ama yine de aktarıyorum. Kendisi geçenlerde böyle canlı yayın yaptı ve o yüzden kendisine sormak istedim. Belki yardımcı olur diye. Adam'ı tanımayanlar için söylüyorum. Amerika'da yaşıyor, Amerikalı ve ud çalıyor. Bizim müziğimizi biliyor ve icrâ ediyor, yâni makam ailesinde olan müziğimizi. Seyfettin Osmanoğlu'nun Beyâti Peşrevi'ni çalmak isterlerken yakaladım Phaedon Sinis ile bilikte. Neyse, tercümeye geçiyorum.

Merhabalar,
ben Adam. Anladığım kadarıyla başkalarıyla canlı bir icrâ yapmak istiyorsun internet üzerinden ve bu da "1 milyon TL değerindeki" soru olmuş oluyor hazır herkes evde oturmak zorundayken, ya da artık neredeyseniz oranın para birimine tekâbül eden para birimiyle :).

Jacktrip adlı programı kullanarak biraz başarılı olabildim Kaliforniya'da olan arkadaşım Phaedon ile bilirlikte (ben New York kentindeyim). Tabii ki bu bana acâyip derecede (ve nâdir) bir gülümseme bıraktı udumu elime alıp o Beyâtiyi çalarken ve Phaedon'un kemençesini kulaklığımda duyarken. Tabii ki biraz gecikme oldu ama Zoom, Facetime veyâ Skype programlarında olduğu kadarıyla kötü değildi. Gecikme ile ilgili sorduğun problemlere gelirsek, ki onun cevâbı basit, bun gecikme meselesi yüzünden birbirimizi biraz yavaşlatmış olduk ama yine de hiç yoktan iyidir. Ayrıca ondan bana gelen ses bâzen çatırdıyordu, yâni umarım ne demek istediğimi anlayabiliyorsundur... bir an çok iyi, sonra bir an "gllnlngnblblgl" gibi ses, sonra yine iyi gibi.

Maalesef, jacktrip (adlı program) öğrenmesi bayağı zor bir program. Ben kendi evimdeki bilgisayarları birbiriyle konuşturmaya çalıştırdım kendi ağımızda ancak başaramadım bunu. Yâni bunun üzerinde tekrar durmam gerek Phaedon ile birlikte, sorunu araştırıp çözüm bulmalıyız. Ama bu aralar ikimiz de biraz yoğunuz ve vakit bulmamız lâzım mümkün olursa. Eğer tekrar başarılı olabilirsek ve programı çözmüş olursak, mutluluğum üst seviyede olacak ve Facebook üzerinden göreceksiniz.

Bu arada, umarım burada bulunan herkes sağlıklı kalır ve evinde kalır. Bizim şehrimiz New York City bu aralar zor bir dönemden geçiyor ama bundan 2 hafta sonra gelecek olanları düşünürsek o derece kadar kötü değiliz. Duyduğuma göre İstanbul ve Türkiye'nin gerisi zor bir yola giriyor önümüzdeki vakit.

En iyi dileklerimle,
Adam.

Cevap olarak da kendisine iyi dileklerimi ilettim ve daha önce başka böyle bir deneyimi olup olmadığını sordum. Umarım araya yabancı bir dilin girmesi sizi ürkütmemiştir, biraz garip olsa da. Ancak bence biz kültür olarak dünyâya açılmalıyız ve bu da bir örnek sâdece.
 
Messages
5
Reactions
11
Selamlar, Türkçe siteler içinde ninjam araştırmaları yaparken forumunuza ve bu konuya denk geldim. Hemen kaydoldum. Konu hakkında bildiklerimi paylaştıktan sonra bir önerim olacak.

İnternet üzerinden veri iletiminde internet hızı, ping değeri gibi parametrelerin gecikmeye etkisi elbette oluyor. En iyi değerlerde bile malum ışık hızıyla sınırlıyız. Yani belli uzaklıktaki insanlarla bağlantı kurarken ister istemez gecikme oluyor. JamKazam gerçek olarak canlı çalım vadinde bulunuyor. Düşük gecikmeli olacak şekilde kullanıcılarının yakınlığına göre bağlantı kalitesini görebiliyorsunuz. Yani hem konum olarak yakın hem de internet olarak iyi bir bağlantıda olursanız kabul edilebilir seviyede gecikme olabilir. Aksi durumda pek işinize yaramaz.

Bir de ninjam örneği var. Adamlar bu ışık hızı sınırlamasına bir çözüm bulalım demişler. Buna da çözümü seslerdeki tüm gecikmeleri ölçü bazında düzelterek bulmuşlar. Yani program üzerinde seçilen metronom ve ölçüye göre tüm çalanlar sesleri seçilen ölçü bazında geriden düzeltilmiş şekilde duyuyor ve herhangi bir gecikme sorunu yaşanmıyor. Yani bunlar videolarda sonradan düzeltilmiş kayıtlar gibi düşünmeyin. Bizim de yaptığımız kayıtlar hem ninbot sitesinin kendisinde hem de sitemizde bulunuyor. Herhangi bir gecikme sorunu yaşanmıyor. Tabii böyle bir çözümün bir de bedeli var o da tüm sesleri ölçü bazında geriden takip ettiğiniz için normal şarkı geçişleri konusunda sıkıntı yaşanabilir. Normal şarkılar çalanlar da gördüm ama bir şekilde kafalarında ayarlamışlardır herhalde.

Yani sistem temelde doğaçlama müessesesi üzerinden stabil ve tatmin edici şekilde çalışıyor.

Gel gelelim önerime...

Biz de kendi halinde müzikle uğraşan insanlar olarak bu tarz canlı performanslara odaklanmak istedik. Rock-Metal çerçevesinde bir sitemiz ve bir adet radyosu var. Hepsi amatör imkanlarla yapılmış işler. Canlı doğaçlama çalışmalarını aynı anda radyomuzda da yayınlıyoruz.

Doğaçlama çerçevesi içinde elbette Rock-Metal türü gibi bir kısıtlaması yok. İşin aslı genel olarak da böyle bir kısıtlama gibi düşünmüyorum ama tabii bunu Türk Müziği ile ilgili bir foruma taşıyarak iyi yaptım mı bilemiyorum? Yani umarım tepki çekmez.

Eğer ilgilenen olursa bizdeki imkanlar maalesef sadece Batı Müziğine yönelik ama yine de online doğaçlama içeriğinde hepsini bir şekilde doğaçlama müzikle harmanlamamız mümkündür. Eğer bir gün bağlama edinebilirsem ve öğrenebilirsem zaten bunu kendi başıma da yapmayı düşünmekteydim. Forumda bunun tartışıldığını görünce hem şaşırdım hem sevindim. Hemen kaydolup durumu aktarmak istedim.

Tabii tekrar edeyim sadece doğaçlama çerçevesinde düşünülen bir projedir. Zaten teknik olarak da en iyi doğaçlama müzikle çalışıyor. Mevzu ilginizi çekerse haber edin lütfen.
 

Derûnhân

Staff member
Arşiv Görevlisi
Messages
2347
Reactions
3661
Website
link
Facebook
link
@Rock Tribe

Öncelikle hoş geldiniz. Tepki çekilecek bir durum yok. Biraz mesajınız reklam içeriyor gibi ama hem konuya ilişkin bilgilendirici cevap vermeniz hem de üslûbunuz bakımından gâyet güzel bir cevap. Bir sıkıntı yok.

Tam olarak bu doğaçlama meselesini anlayamadım. Siteniz amatör insanların online buluşmasına yardımcı olup bir doğaçlama icrâ için imkan mı tanıyor? Doğru mu anladım? Tabii dileyen herkes sitenize uğrayabilir.

Not: Eğer yanlış anlamazsanız, küçük bir eleştiri de yapmak isterim. Bağlama ne alâka, orasını anlayamadım? Bağlama da canımız ciğerimiz ama kendi kültürümüzü de bilsek iyi olur. O bakımdan eksiğiniz var :). Dam üstünde saksağan durumu, biraz kendi müziğimizi araştırırsanız yorumunuza siz de güleceksiniz, eminim :).
 
Messages
5
Reactions
11
@Derûnhân

Hoş bulduk. Açıkçası reklam politikanızı bilemediğim için, yani ne reklamdır, ne değildir bazen zorlaşıyor. Benim direkt olarak böyle bir amacım yok. Zaten dediğim gibi maddi bir getirisi olan bir proje de değil bunlar. Tamamen keyfi ve ortak çalışmaya açık şeyler. Bu ortak çalışma kısmında Türk Müziğine gelir miyiz diye bir ihtimal olarak yazdığım bir şeydi.

Sitemiz buna imkan tanıyamıyor maalesef. Keşke öyle bir imkan olsa ama bunları amatör imkanlarla yapmak mümkün değildir diye tahmin ediyorum. Bu konunun ilk mesajında da bahsedilen ninjam uygulaması ile bağlanıp çalabiliriz. Bu çaldıklarımızı da radyomuzdan canlı yayınlıyoruz. Tabii ki pek fazla bir insan yok ama zaten en başında doğaçlama müziğe o kadar fazla ilgi yok. Yani bizle alakası olmayan ninbot diye bir site üzerinden dileyen herkes sitemizden de bağımsız olarak çalabilir. Eğer isteyen olursa ortaklaşa bir şeyler de yapabiliriz. Durum özetle böyledir.

Bağlama eleştirisini dahi anlayamayacak kadar konuya uzak mıyım diye düşündüm (belki de öyle) ama belki ben doğru ifade edemedim, bilemiyorum. Bağlama enstrümanının kökeninde mi bir sorun var? Bildiğim kadarıyla kendi kültürümüzden bir enstrüman. Tam olarak sorun nerde cidden anlayamadım. Açıklarsanız ve gülersem, güldüm diyeceğim :)

Benim orada kastettiğim mikrotonlara sahip bir enstrüman ile Batı Müziği sentezi olayı gibiydi. Bu tarz şeyler deneniyor ama açıkçası son zamanlarda çok fazla takip etmedim. Özellikle böyle bir şeyler denemek isteyen olursa diye de onu özelikle belirtmiştim. Nasıl bir hata ettim, merak içindeyim :)

Örneğin ben bu konuları dönem dönem merak edip araştırırım ama hala nette makamlarla ilgili bilgiye pek ulaşamadım. Tabii ki çok karışık olabilir ama yine de ucundan kıyısından bilgi olmalı. Örneğin şimdi aratınca çargah makamı do major gamına denk geliyormuş ama bunun gibi bir liste ile notaların gösterildiği bir siteye rastlamadım. Dediğim gibi son dönem pek takip edemedim ama belki bu vesile ile belki yeni şeyler öğrenebilirim.

Şimdi tekrardan arattım. Sanırım bağlama mevzusu şu olabilir. Yoksa Türk Sanat Müziğinde bağlama kullanılmıyor mu? Eğer öyleyse şimdiden güldüm :) daha önce dikkatimi çekmemişti ama Türk Halk Müziğinde kullanılması yeterli değil mi acaba? Yani bu taraftan bakınca hepsi Türk Müziği olmalıdır demiştim. Aslında bakınca TSM ile sentez yapmak THM ile yapmaktan daha zor olabilir. Umarım yine saçma bir şeyler söylemedim :D Eğer saçma gelirse rica edeyim anlatmak istediğime odaklanın. Maalesef farklı kavramlarla anlaşmaya çalışıyor olabiliriz.

Biraz daha araştırdım onu da soru olarak ekleyeyim. Bağlama ve tambur perde aralıkları farklı mı? Tambur TSM enstrümanları içinde geçiyor, ondan soruyorum.

Konuyu dağıtmamak adına yeni bir mesaj yerine bu mesajı düzenleyerek ekleme yapmak istedim. Eğer bu bahsettiğim şekilde internet üzerinden canlı doğaçlama imkanı olursa karşımıza ses aralıkları olayı gelecektir. Yani bağlama ya da tambur örneği ile gidersek iki enstrümanda da sadece batı müziği çalımı gibi değil ama uyumlu bir şekilde komalı sesler kullanılabilir. Yani umarım olabiliyordur, diyeyim. Bu tarz deneysel işler için her türlü enstrümana açığız. Anlayışınız için teşekkürler.
 
Last edited:

Derûnhân

Staff member
Arşiv Görevlisi
Messages
2347
Reactions
3661
Website
link
Facebook
link
Estağfirullah, bir sıkıntı yok. Benim üzüldüğüm nokta genelde gençlerimiz zehir gibi Batı Müziği'ni tâkip ederler ve bilirler. Metal gibi, Rock gibi. Ama mesele kendi kültürümüze gelince biraz aksama oluyor. Bağlama da Klasik Türk Müziği'nde genel olarak kullanılmaz. Tabii ki istersek her çalgıyı her yerde kullanabiliriz ama sitemizin kapsamını düşünürsek bir metalciye zurna örneği vermek gibi oluyor. Zurnayı da Metal Müziği için kullanabilirsiniz ama pek rastlanılmaz diyelim :).

Ama konumuz bu değil, saptırmak istemiyorum. Makam meselesine gelince, yavaş yavaş bir ansiklopedi oluşturmaya çalışıyoruz ve bir gün makamların anlatımları da olacak. Çok işimiz olduğu için sıra ne zaman oraya gelirse artık.

Sitemizi ziyâret edenler umarım mesajlarınızı okurlar ve belki katılmak isteyen olabilir size. Sonuç olarak müzik müziktir :).

Site yönetmek zor. Umarım siteniz dilediğiniz şekilde işler.
 
Messages
82
Reactions
145
@Derûnhân

Hoş bulduk. Açıkçası reklam politikanızı bilemediğim için, yani ne reklamdır, ne değildir bazen zorlaşıyor. Benim direkt olarak böyle bir amacım yok. Zaten dediğim gibi maddi bir getirisi olan bir proje de değil bunlar. Tamamen keyfi ve ortak çalışmaya açık şeyler. Bu ortak çalışma kısmında Türk Müziğine gelir miyiz diye bir ihtimal olarak yazdığım bir şeydi.

Sitemiz buna imkan tanıyamıyor maalesef. Keşke öyle bir imkan olsa ama bunları amatör imkanlarla yapmak mümkün değildir diye tahmin ediyorum. Bu konunun ilk mesajında da bahsedilen ninjam uygulaması ile bağlanıp çalabiliriz. Bu çaldıklarımızı da radyomuzdan canlı yayınlıyoruz. Tabii ki pek fazla bir insan yok ama zaten en başında doğaçlama müziğe o kadar fazla ilgi yok. Yani bizle alakası olmayan ninbot diye bir site üzerinden dileyen herkes sitemizden de bağımsız olarak çalabilir. Eğer isteyen olursa ortaklaşa bir şeyler de yapabiliriz. Durum özetle böyledir.

Bağlama eleştirisini dahi anlayamayacak kadar konuya uzak mıyım diye düşündüm (belki de öyle) ama belki ben doğru ifade edemedim, bilemiyorum. Bağlama enstrümanının kökeninde mi bir sorun var? Bildiğim kadarıyla kendi kültürümüzden bir enstrüman. Tam olarak sorun nerde cidden anlayamadım. Açıklarsanız ve gülersem, güldüm diyeceğim :)

Benim orada kastettiğim mikrotonlara sahip bir enstrüman ile Batı Müziği sentezi olayı gibiydi. Bu tarz şeyler deneniyor ama açıkçası son zamanlarda çok fazla takip etmedim. Özellikle böyle bir şeyler denemek isteyen olursa diye de onu özelikle belirtmiştim. Nasıl bir hata ettim, merak içindeyim :)

Örneğin ben bu konuları dönem dönem merak edip araştırırım ama hala nette makamlarla ilgili bilgiye pek ulaşamadım. Tabii ki çok karışık olabilir ama yine de ucundan kıyısından bilgi olmalı. Örneğin şimdi aratınca çargah makamı do major gamına denk geliyormuş ama bunun gibi bir liste ile notaların gösterildiği bir siteye rastlamadım. Dediğim gibi son dönem pek takip edemedim ama belki bu vesile ile belki yeni şeyler öğrenebilirim.

Şimdi tekrardan arattım. Sanırım bağlama mevzusu şu olabilir. Yoksa Türk Sanat Müziğinde bağlama kullanılmıyor mu? Eğer öyleyse şimdiden güldüm :) daha önce dikkatimi çekmemişti ama Türk Halk Müziğinde kullanılması yeterli değil mi acaba? Yani bu taraftan bakınca hepsi Türk Müziği olmalıdır demiştim. Aslında bakınca TSM ile sentez yapmak THM ile yapmaktan daha zor olabilir. Umarım yine saçma bir şeyler söylemedim :D Eğer saçma gelirse rica edeyim anlatmak istediğime odaklanın. Maalesef farklı kavramlarla anlaşmaya çalışıyor olabiliriz.

Biraz daha araştırdım onu da soru olarak ekleyeyim. Bağlama ve tambur perde aralıkları farklı mı? Tambur TSM enstrümanları içinde geçiyor, ondan soruyorum.

Konuyu dağıtmamak adına yeni bir mesaj yerine bu mesajı düzenleyerek ekleme yapmak istedim. Eğer bu bahsettiğim şekilde internet üzerinden canlı doğaçlama imkanı olursa karşımıza ses aralıkları olayı gelecektir. Yani bağlama ya da tambur örneği ile gidersek iki enstrümanda da sadece batı müziği çalımı gibi değil ama uyumlu bir şekilde komalı sesler kullanılabilir. Yani umarım olabiliyordur, diyeyim. Bu tarz deneysel işler için her türlü enstrümana açığız. Anlayışınız için teşekkürler.
Ben de şu yılların Çargah uydurmasına değineyim. Aslen Çargah makamının do majorle bir ilgisi alakası yok. Türk müziği teorisi oluşturulurken hariçten/gelenekten bağımsız bir isimlendirme yapılmış o kadar. Sizin tam da dediğiniz bilgi eksikliğinin/kirliliğinin iyi bir örneği, süper denk gelmiş :) Do Major, mahur gibidir, kabaca. Mesela; Yine Bir Gülnihali gitarınızla çalabilirsiniz. İnşallah dediğiniz anlatım videoları yapılır yakın zamanda çok büyük eksiklik gerçekten.

Çargahın doğrusu Saba gibi bir makam, sabah ezanı örnek verilebilir. Do majorle alakasını siz düşünün.. Çargah makamı, Saba ile aynı diziyi/gamı kullanır; bir farkı var tabi ama şimdilik o bir detay diyelim. Çargahı öğrenmek isterseniz şu ilahi kafiidir zannımca:
Tanıştığımıza memnun olduk.. :)
 
Last edited:
Messages
5
Reactions
11
@Sadikkara ne demek efendim, biz memnun olduk :) Bir dokunduk bir ah işittik :) Affınıza sığınarak bir iki bir şeyler yaptım. Tepki çekmesinden çekinmiştim ama rica edeyim mevzunun özüne inelim. Dediğim gibi benim burada amacım ortaklaşa bir şeyler yapabilmektir.

Çargah meselesi aratınca direkt gelen sonuç olarak eklemiştim. Bu konularda araştırmayı seven biri olarak bilgiye ulaşamadığımızı eklemek isterim. Yani eğer google üzerimizde oyunlar oynamıyorsa derli toplu bir kaynak gerektiği çok açık. Ayrıca bir yerden sonra bu konuları ortak kavramlara, ortak isimlendirmelere de kavuşturmak gerekmiyor mu? Yoksa tekrardan alfabeyi öğrenmek gibi zorlu bir sürece döner (burada yine haddimi aşmış olabilirim).

Ben seslerle kendi halinde amatörce ilgilenen biriyim. Ses aralıkları konusunda net bilgiler edinmeye çalışıyorum ama bulabildiğimi söyleyemem. Bunun bir tık ötesine taşımak isteyen olursa bir önerim daha var. Yine bağlama diyeceğim (dövmeyin) bağlama için bile sanal enstrümanlar çok yetersiz. İçinde ses aralıklarını doğru şekilde gösteren ve bunların kalıplarına (makamları böyle algılıyorum) ulaşabileceğimiz bir online müzik sitesi olmalı. Bunun batı müziği ekseninde örneğini vereyim: soundtrap.com

Başka siteler de var ama şimdi aşağıda iyice haddimi aşarak bir örnek kayıt aldım. Onu da ileteceğim için bu siteyi verdim. Amacım önce acaba hangi sesler var diye bakmaktı. Sonra üzerine bir şeyler kaydedip bunu aynı zamanda bu konuyla da alakalı ninjam (online doğaçlama) örneği haline getirebiliriz, diye düşündüm.

Benim tespit edebildiğim sesler şunlar: "E F G# A B C D(#)" aslında D olmalı ama bas gitar sesinde D# "Allah" kısmına daha iyi uydu gibi duydum. Ağırlıkta ses olarak E buldum. Yani D bile dersek C major gamı için G# haliyle uymuyor. Zaten C major olmadığı dinleyince hemen belli oluyor.

Dediğim gibi affınıza sığınarak böyle bir deneme yaptım. Bir kişinin bile olsa dikkatini çeker de ortak bir şeyler yapmak isterse çok sevinirim. Baskın kültür olarak bizleri belli ses aralıklarına hapsetmişler ama elimizdeki araçlar bunlar. Bunu değiştirmek için araçlarımızı artırmamız gerekiyor. Konunun uzmanlığına da saygısızlık etmek için yapmadım. Sadece aynı alfabeyi öğrenmek gibi bir şey. Sıfırdan öğrenmemizi beklemek yerine bize öğretilenler üzerinden yine de diğer bilgilere ulaşabiliriz. En azından birbirleri ile bağlantı kurabiliriz.

Aşağıdaki örnek bahsettiğim web sitesi üzerinden yapıldı. Bilgisayar klavyesi ile yapıldığı için tuşeleri yok. İlahinin metronomu konusunda da sıkıntı yaşadım. Muhtemelen o konuda da farklı bir yaklaşım olabilir, bilemiyorum. Döngüye aldığım kısmı kesintisiz devam ediyor ama bas gitar sesi bir miktar kayması gerekti. Bu vokal ile müziğin farkından olabilir. Bu yüzden gitar seslerini ölçülere oturtamadım.

Konu iyice dağıldı denirse onu da tekar edeyim. Hem soundtrap sitesi üzerinden kayıt çalışması şekilde online bir çalışma yapılabilir. İsteyen olursa aşağıdaki örneğin projesinin linkini atabilirim. Hem de bu tarz döngüler üzerinden ninbot (ninjam) tarzı siteler üzerinden online doğaçlama yapmamız mümkün.

 
Messages
82
Reactions
145
@Sadikkara ne demek efendim, biz memnun olduk :) Bir dokunduk bir ah işittik :) Affınıza sığınarak bir iki bir şeyler yaptım. Tepki çekmesinden çekinmiştim ama rica edeyim mevzunun özüne inelim. Dediğim gibi benim burada amacım ortaklaşa bir şeyler yapabilmektir.

Çargah meselesi aratınca direkt gelen sonuç olarak eklemiştim. Bu konularda araştırmayı seven biri olarak bilgiye ulaşamadığımızı eklemek isterim. Yani eğer google üzerimizde oyunlar oynamıyorsa derli toplu bir kaynak gerektiği çok açık. Ayrıca bir yerden sonra bu konuları ortak kavramlara, ortak isimlendirmelere de kavuşturmak gerekmiyor mu? Yoksa tekrardan alfabeyi öğrenmek gibi zorlu bir sürece döner (burada yine haddimi aşmış olabilirim).

Ben seslerle kendi halinde amatörce ilgilenen biriyim. Ses aralıkları konusunda net bilgiler edinmeye çalışıyorum ama bulabildiğimi söyleyemem. Bunun bir tık ötesine taşımak isteyen olursa bir önerim daha var. Yine bağlama diyeceğim (dövmeyin) bağlama için bile sanal enstrümanlar çok yetersiz. İçinde ses aralıklarını doğru şekilde gösteren ve bunların kalıplarına (makamları böyle algılıyorum) ulaşabileceğimiz bir online müzik sitesi olmalı. Bunun batı müziği ekseninde örneğini vereyim: soundtrap.com

Başka siteler de var ama şimdi aşağıda iyice haddimi aşarak bir örnek kayıt aldım. Onu da ileteceğim için bu siteyi verdim. Amacım önce acaba hangi sesler var diye bakmaktı. Sonra üzerine bir şeyler kaydedip bunu aynı zamanda bu konuyla da alakalı ninjam (online doğaçlama) örneği haline getirebiliriz, diye düşündüm.

Benim tespit edebildiğim sesler şunlar: "E F G# A B C D(#)" aslında D olmalı ama bas gitar sesinde D# "Allah" kısmına daha iyi uydu gibi duydum. Ağırlıkta ses olarak E buldum. Yani D bile dersek C major gamı için G# haliyle uymuyor. Zaten C major olmadığı dinleyince hemen belli oluyor.

Dediğim gibi affınıza sığınarak böyle bir deneme yaptım. Bir kişinin bile olsa dikkatini çeker de ortak bir şeyler yapmak isterse çok sevinirim. Baskın kültür olarak bizleri belli ses aralıklarına hapsetmişler ama elimizdeki araçlar bunlar. Bunu değiştirmek için araçlarımızı artırmamız gerekiyor. Konunun uzmanlığına da saygısızlık etmek için yapmadım. Sadece aynı alfabeyi öğrenmek gibi bir şey. Sıfırdan öğrenmemizi beklemek yerine bize öğretilenler üzerinden yine de diğer bilgilere ulaşabiliriz. En azından birbirleri ile bağlantı kurabiliriz.

Aşağıdaki örnek bahsettiğim web sitesi üzerinden yapıldı. Bilgisayar klavyesi ile yapıldığı için tuşeleri yok. İlahinin metronomu konusunda da sıkıntı yaşadım. Muhtemelen o konuda da farklı bir yaklaşım olabilir, bilemiyorum. Döngüye aldığım kısmı kesintisiz devam ediyor ama bas gitar sesi bir miktar kayması gerekti. Bu vokal ile müziğin farkından olabilir. Bu yüzden gitar seslerini ölçülere oturtamadım.

Konu iyice dağıldı denirse onu da tekar edeyim. Hem soundtrap sitesi üzerinden kayıt çalışması şekilde online bir çalışma yapılabilir. İsteyen olursa aşağıdaki örneğin projesinin linkini atabilirim. Hem de bu tarz döngüler üzerinden ninbot (ninjam) tarzı siteler üzerinden online doğaçlama yapmamız mümkün.

Müzikal terimler bazen birşeyin arapçasıyla türkçesini aynı anda kullanabilmek gibi, bazense sadece bir tarafı bilmek sizi diğer tarafta kolsuz kanatsız bırakıyor. Bazense tamamen yetersiz kalıyor, mesela seyir, asma karar vs gibi terimler lazım, bilinmeli. Bir yandan da tremolo vb gibi batı kaynaklı kelimeler de bilinmeli. Bir türk müziği ustası, süzme nağme, meyan gibi kelimeleri kullanabilir bu müziği dinlerken/öğrenirken lazım.

D# aslında daha pes olmalı. İhtiyaç olan ses D ve D# arasında :) D#’den iki türk müziği koması kadar pes. Segah perdesi denebilir heralde kabaca. Zannımca segahtan da pes. Mesela bağlama olsaydı elimizde, (örnekte bir sıkıntı yok, onda da koma/arıza sesler mevcuttur) bağlamadaki koma perdesi de burada ihtiyacınız olan sese yakın olacaktı. Oradaki malumunuz bir yarım sesi ikiye bölüyor. Kabaca söylüyorum. Ben de pek detayını bilmiyorum.

Kalıp/Gam/Makam/Dizi konusunda da Hicaz gibi düşünmüşsünüz. E/Mi karar bir Hicaz diyelim. Hicazın bir batı gamlarında/mode karşılığı var ses dizisi olarak. Ben bilmiyorum. Ama isimlendirme konusunda da Makam biraz daha girift birşey. Batıdaki karşılığına makam diyemeyiz. Mode iyidir :)

Seslerin tespiti için de heralde hertz vs gibi sabiteler lazım. Onun dışında bu sistemlere uygulamak çok zor olur. Bir de çarpma, kaydırma olmayınca Türk müziğinin yarısı gidiyor, kısıtlı bir imkanda çalmışsınız. Muhtemelen bu sistemlere ebeden uymayacak çünkü seslerin sürekli değiştiği bir müzik. Tuşlarla, yazılımlarla, sesi hertzle belirlesek bile imkansıza varıyor iş. Bir ağlama sesini piyanoda çalmak gibi. Belki bir gün.. Allahu Alem.

Bass iyi bir giriş noktası bence, temel seslerin çalınabilmesi ve meczedilmesi kolay olur. Onun dışında ekektronik araçlar yetersiz bence. O teknolojiye eremedik, tabi ben dünyada başka ne var bilemiyorum. Belki perdesiz enstrumanlara uygun yazılımlar araçlar vardır. Bence armonizasyon açısından en iyi örneklerden biri İncesaz’ın göç yolu eseri.

Onun haricinde sabit bir metronomu olan bir nihavend ilahi, hicaz/uşşak türkü, kürdi şarkı gitarla çalınabiliyor düet yapılabiliyor. Teknolojik kısmı sadece biraz sorunlu diyelim. Araçlarda kabahat diyorum :)

Admin makam öğreten bir çalışmalarının olduğunu söylemişti, murat aydemirin makam kitabı da güzel imiş onu deneyebilirsiniz. Ben bakmadım şahsen.

Bunlar da beni bağlar diyeyim, bir linçten de ben kaçayım :) selam muhabbet
 
Last edited:
Messages
5
Reactions
11
@Sadikkara e-posta adresinize yukardaki çalışmanın katılma linkini yolladım ama e-postada da dediğim gibi tüm kaydı silip yeni kayıt başlatabilirsiniz. Onun üzerinden web tabanlı ortak bir çalışma yapmak mümkün.

Bilenlerin affına sığınarak zaten böyle bir işe giriştim yani elbette ne kadar çok bilirsek o kadar iyi ama diğer taraftan bir konuda derinleşme yakalamaya çalıştığımız öze ulaşmayı da kısıtlayabiliyor. Çünkü zaman ilerledikçe detaylar artıyor. Yıllar önce sadece çevremizde olan kültürle yoğrulurken şimdi dünyaya anında açılabiliyoruz. Atıyorum bir online doğaçlama çalışmasına hiç tanımadığınız biri saksafonunu alıp gelip melodilerinize uygun bir şeyler çalabiliyor. O yüzden dediklerinizin mevzunun ideali olduğunu kabul etmekle birlikte ben eldeki araçlarla, aradığımız o öze doğru ne olursa olsun adım atmalıyız diyorum.

Yani sesler tam olarak dijitale aktarılamaz diye düşünürsek ilerde bu seslerin hepsini kaybedeceğiz. Zaten teknik olarak da bir şeyi dijitale aktarmak kayıp demek ama eninde sonunda süreç dijitalleşmeye doğru ilerliyor. Bu yüzden belki hem doğu hem batı müziğine vakıf uzman birinin halledebileceği bir yazılımla hiç makam bilmeden bir şeyler üretmek mümkün olabilir diye ummak istiyorum. Örneğin batı müziğinde modlara da hakim olmadan bir şeyler yapmak mümkün. Modlar ağırlıkta jazz'da kullanılıyor diye biliyorum. Bir gam dizisinde karar sesini değiştirdiğiniz zaman modları elde etmiş oluyorsunuz. O yüzden bu konuda kısıtlı bilgimdeki cesareti de görmezden gelirseniz. Hala makamları ulaşılmaz bir yere değil de bilgisayar klavyesi ile ulaşılabilecek bir yere getirilmesinin çok önemli olduğunu düşünmekteyim. Aynı batı müziği için yapılmış sitelerdeki örneği gibi ama sadece tuşları daha fazla olacak. Hatta makam dışı ses basma imkanı da olmayacak. Ayarlardan bir makam seçeceksiniz ve bastığınız tüm sesler o makamın içinde olacak. Bunların örnekleri hep var yani, benim icadım olarak söylemiyorum. Örneğin garageband uygulamasında tuşları bu şekilde değiştirebiliyorsunuz.

Yani ağlama sesli piyano örneği güzel olmuş ama şu an gerçek bir piyano sesiyle sanal piyano sesi arasında da dağlar kadar fark var. En başında bu zaten seslerin ve piyano telleri arasındaki etkileşimlerin çoğunu götürüyor diye sanal enstrüman yapmasalardı, hayatımızda kuyruklu piyanoya ulaşma imkanı olmadan öyle kalacaktık. Yani müziğin şu kadarını götürüyor, olmaz bu iş demek yerine götürmediği kadarı bizimdir, oradan bir şeyler yapabilir miyiz diye düşünmek, bence daha doğru olur.

Gelenekçi yenilikçi tartışması gibi de olsun istemem ama istenirse uzmanların çözebileceği bir şey olduğunu ummak istiyorum. Yoksa çok sınırlı bir üretim alanında kalacaktır.
 
Messages
82
Reactions
145
@Sadikkara e-posta adresinize yukardaki çalışmanın katılma linkini yolladım ama e-postada da dediğim gibi tüm kaydı silip yeni kayıt başlatabilirsiniz. Onun üzerinden web tabanlı ortak bir çalışma yapmak mümkün.

Bilenlerin affına sığınarak zaten böyle bir işe giriştim yani elbette ne kadar çok bilirsek o kadar iyi ama diğer taraftan bir konuda derinleşme yakalamaya çalıştığımız öze ulaşmayı da kısıtlayabiliyor. Çünkü zaman ilerledikçe detaylar artıyor. Yıllar önce sadece çevremizde olan kültürle yoğrulurken şimdi dünyaya anında açılabiliyoruz. Atıyorum bir online doğaçlama çalışmasına hiç tanımadığınız biri saksafonunu alıp gelip melodilerinize uygun bir şeyler çalabiliyor. O yüzden dediklerinizin mevzunun ideali olduğunu kabul etmekle birlikte ben eldeki araçlarla, aradığımız o öze doğru ne olursa olsun adım atmalıyız diyorum.

Yani sesler tam olarak dijitale aktarılamaz diye düşünürsek ilerde bu seslerin hepsini kaybedeceğiz. Zaten teknik olarak da bir şeyi dijitale aktarmak kayıp demek ama eninde sonunda süreç dijitalleşmeye doğru ilerliyor. Bu yüzden belki hem doğu hem batı müziğine vakıf uzman birinin halledebileceği bir yazılımla hiç makam bilmeden bir şeyler üretmek mümkün olabilir diye ummak istiyorum. Örneğin batı müziğinde modlara da hakim olmadan bir şeyler yapmak mümkün. Modlar ağırlıkta jazz'da kullanılıyor diye biliyorum. Bir gam dizisinde karar sesini değiştirdiğiniz zaman modları elde etmiş oluyorsunuz. O yüzden bu konuda kısıtlı bilgimdeki cesareti de görmezden gelirseniz. Hala makamları ulaşılmaz bir yere değil de bilgisayar klavyesi ile ulaşılabilecek bir yere getirilmesinin çok önemli olduğunu düşünmekteyim. Aynı batı müziği için yapılmış sitelerdeki örneği gibi ama sadece tuşları daha fazla olacak. Hatta makam dışı ses basma imkanı da olmayacak. Ayarlardan bir makam seçeceksiniz ve bastığınız tüm sesler o makamın içinde olacak. Bunların örnekleri hep var yani, benim icadım olarak söylemiyorum. Örneğin garageband uygulamasında tuşları bu şekilde değiştirebiliyorsunuz.

Yani ağlama sesli piyano örneği güzel olmuş ama şu an gerçek bir piyano sesiyle sanal piyano sesi arasında da dağlar kadar fark var. En başında bu zaten seslerin ve piyano telleri arasındaki etkileşimlerin çoğunu götürüyor diye sanal enstrüman yapmasalardı, hayatımızda kuyruklu piyanoya ulaşma imkanı olmadan öyle kalacaktık. Yani müziğin şu kadarını götürüyor, olmaz bu iş demek yerine götürmediği kadarı bizimdir, oradan bir şeyler yapabilir miyiz diye düşünmek, bence daha doğru olur.

Gelenekçi yenilikçi tartışması gibi de olsun istemem ama istenirse uzmanların çözebileceği bir şey olduğunu ummak istiyorum. Yoksa çok sınırlı bir üretim alanında kalacaktır.
Mutlaka doğru diyorsunuz, her mecranın bir müşterisi, talibi var. Ne kadar paylaşılabilirse o kadar iyidir, bizim geleneğimizden de eserler bulunabilse hoş olur. Dediğiniz gibi belki enstruman oluşturarak başlamak lazım. Klavye sistemi için Kanun fena değil aslında, ben başka bir uygulamada çalmış idim. Anladığım kadarıyla arzunuz bu eserlerin, enstrumanların da çalınabilmesi o mecrada. Size destek olabileceğimiz bir alan varsa düşünelim bakalım. Paylaştığınız için teşekkürler
 

Levent Çelik

Nota İstişâre Heyeti
Arşiv Görevlisi
Messages
1354
Reactions
2294
Müziğimizin seslerini Bağlamada aramak sizi yanlışa götürür. Çünki sesleri ayıran bağların yerleri doğru değil. Maalesef son 30 yılda bozuldu. Bir bağlamacıyla yanyana gelip rahatsız olmadan bir türkü söyleyemem.

Ama perdeleri çok ayrıntılı değil, (yukarıda da okuduklarımdan anladığım kadar) sentez bir şeyler yapmak istiyorum diyorsanız Bağlama işinizi görür.
 
Messages
1
Reactions
0
@Derûnhân'a katılıyorum. Normal kayıtlarda bile ''gecikme'' hep problem çıkarıyor. Bu analog ünitelerin dijital ortama ses kartı vâsıtasıyla veri aktarımından kaynaklanıyor. Kaldı ki internet üzerinden en az 2-3 saniye gecikmeyle asla senkron sağlanamayacaktır. Yukarıdaki kayıtların da internet üzerinden alındığını hiç zannetmiyorum.

Bunun yerine herkes tarafından benimsenip kabul gören bir metronom üzerine bireysel olarak yapılacak kanal kayıtlar tek bir bilgisayara gönderilip mixlenirse daha sağlıklı sonuçlar ortaya çıkacaktır diye düşünüyorum.
Faruk bey e katılıyorum. Metronom veya bir alt yapı eser üzerine yapılan kayıtları birleştirip paylaşımlar yapabiliriz. Denemek isteyen arkadaşların tekliflerini bekliyorum. selahattin24@gmail.com
 
Top Bottom