Bestekâr
Belirsiz
Güfte Sâhibi
El-hâc Muhammed Perîşan Baba
Makam
Hüseyni
Form
Nefes
Usûl
Ağır Düyek
Kaynak
Sanat Müziği Notaları

Makam

DîvânMakam Robotu
Mesajlar
45066
Tepki Puanı
562

Bütün Ekli Dosyaları İndir

Moderatörün son düzenlenenleri:
Mesajlar
811
Tepki Puanı
2341
Murselin beyin referansından yola çıkarak eserin güfte şairi hakkında ilginç bir ayrıntıya denk geldim. İleride ansiklopedik sisteme geçildiğinde gerekirse kullanılabilsin diye yazıyorum.

Şurada yer alan bir çalışmada "Konyalı Perişan Hafız Ali Baba" ile aslen İşkodralı olan "El-Hacc Mehmed Perişan Baba"nın pek çok kaynakta karıştırıldığı ve/veya aynı kişi kabul edildiği, ancak öyle olmadığı, iki farklı Perişan lakaplı ismin bulunduğu savunuluyor. Hatta çalışma, ilginç bir şekilde bu yanlışlığa ortak bir biyografi uydurulduğunu ve bu biyografinin sıklıkla kullanıldığını da iddia ediyor. Ortak biyografi, Perişan Baba'mızın, İşkodra'da doğup vazifeli olarak önce Konya'ya, ardından da İstanbul'a transfer olduğunu ve nihayet İstanbul'da vefat ettiğini anlatıyor.

Murselin beyin verdiği kaynakta da (Alevi Bektaşi Şairleri Antolojisi), bu çalışmada hatalı olduğu iddia edilen ortak biyografi verilmiş.

Bizde El-hâc Muhammed Perîşan Baba adına kayıtlı olan Subhu şam ey gönül çekelim gülbank güfteli nefesin kayıtlı tek notasında, eserin "Trakya Bektaşilerinden alınma" olduğu özellikle vurgulanmış. Bu bilgi de bizi (yoruma açık tabii ama) Konyalı Perişan Baba'mızdan biraz uzaklaştırıyor.

Her iki eserin güftesinin de aynı kişiye ait olduğunu düşünürsek, ki iki şiir de birbirine üslup ve şekil yönünden benziyor gibi (yahut benzemiyorsa, bu işten anlayan arkadaşlar buraya bir şerh düşebilirler), ama yukarıdaki kaynakta iddia edildiği üzere Konyalı Perişan Baba ile İşkodralı Perişan Baba'nın aynı kişi olmadığını kabul edersek; Bu eserlerin güfte şairi olarak El-hâc Muhammed Perîşan Baba'yı işaretlememiz daha uygun düşer. Biyografi için, gerekirse, bu mesajın içeriğindeki ilk linkten istifade edilebilir.
 
Üst Alt