Ana Sayfa
Yeni Mesajlar
Forumlarda Ara
Eser (Nota) Arşivi
Yeni Mesajlar
Kayıt Arşivi
Yeni Mesajlar
Köşe Yazıları
Yeni yazılar
Yeni yorumlar
Yazı dizisi
Yazıları ara
Ansiklopedi
Yeni maddeler
Yeni yorumlar
Yeni puanlamalar
Ansiklopedi'de ara
Bizimle Paylaşın!
Giriş Yap
Kayıt Ol
Türkçe (TR)
Dil Seçici
English (US)
Türkçe (TR)
Neler Yeni
Ara
Ara
Sadece başlıkları ara
Kullanıcı:
Yeni Mesajlar
Menü
Giriş Yap
Kayıt Ol
Install the app
Yükle
Eser (Nota) Arşivi
Eser (Nota) Arşivi
Suda Balık Yan Gider Gah Eğlenir Gah Gider - Belirsiz - Uşşak
JavaScript devre dışı. Daha iyi bir deneyim için, önce lütfen tarayıcınızda JavaScript'i etkinleştirin.
Çok eski bir web tarayıcısı kullanıyorsunuz. Bu veya diğer siteleri görüntülemekte sorunlar yaşayabilirsiniz..
Tarayıcınızı güncellemeli veya
alternatif bir tarayıcı
kullanmalısınız.
Konuya cevap cer
Mesaj
<blockquote data-quote="Semih Özdemir" data-source="post: 85781" data-attributes="member: 2487"><p>Yukarıda bahsettiğim ve referans aldığım kayıttan yazdığım nota ise ektedir. Bu notayı yazarken ve kaydı yayınlarken hazırladığım, esere dair bir incelemeyi de içeren sunuş metnini aşağıda arz ederim.</p><p></p><p>"Üstad bu kayıtta, Enderuni Ali Bey'e ait bir eseri seslendiriyor. Kadıköylü, Hanende veya Enderuni olarak anılan Ali Bey'in (1831-1899) bu eseri arşivlerde "Suda balık yan gider" mısraıyla başlayan, "Uşşak" ve "Şarkı" olarak sınıflandırılmış, üç adet nota nüshasıyla bulunuyor. Bu nüshalarda görülen güftenin de melodinin de bu kayıtta çeşitlendirilerek okunduğu teşhis edilebilir ve farklı, orijinal başka bir eser olmadığı düşünülebilir. Böylece eserin zaman içerisindeki değişimine çok net bir örnek olarak bu kayıt, musiki tarihimiz açısından da büyük önemi haiz olur. Notalarda şarkı olarak tasnif edilese de melodinin güfteyi kullanış biçimine göre eserin türkü formunda olduğu düşünülebilir. Tahir Karagöz'ün bu kayıtta okuduğu güftenin ilk dörtlüğünün birçok türküde kullanılan yaygın bir metnin çok yakın bir çeşitlemesi olduğu da anlaşılmaktadır. Bu husus, 1967 yılında Yücel Paşmakçı tarafından derlenerek 1983 yılında 2214 numarasıyla TRT repertuvarına alınan ve "Süpürgesi Yoncadan" isimli eserin Konya çeşitlemesi olarak tespit edilen bir eserde görülebilir. Güftenin anonim olduğunu düşündüren bir başka örnek de Boldavin yöresinden derlenen "Balık Suda Yan Gider" türküsüdür ki bunun güftesi Karagöz'ün okuduğu güftenin neredeyse aynısıdır. Deşifre edebildiğim kadarıyla okunan eserin güftesi aşağıdaki gibidir. Ayrıca bu icradan yazdığım, söz konusu eserin nota örneğine de aşağıdaki linkten ulaşılabilir. Son olarak bu kayıt, üstadın bu eseri okuduğu, arşivimizde bulunan iki kayıttan ikincisidir (Versiyon_2). Diğerine (Versiyon_1) oynatma listesinden ulaşılabilir."</p><p></p><p>Ayrıca v2 notasında yazan güfte de biraz farklıdır, aşağıya arz edeyim ve bunları vurgulayayım:</p><p></p><p>[ATTACH=full]77016[/ATTACH]</p><p>Suda balık yan gider</p><p>Kâh eğlenir kâh gider</p><p>Ben bugün <strong>yârimi</strong> gördüm</p><p>Sandım ki <strong>bir</strong> sultan gider</p><p></p><p><strong>Hânem</strong> akşam olunca</p><p>Telli mumlar yanınca</p><p>Arar seni bulurum</p><p>Benim gönlüm olunca</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Semih Özdemir, post: 85781, member: 2487"] Yukarıda bahsettiğim ve referans aldığım kayıttan yazdığım nota ise ektedir. Bu notayı yazarken ve kaydı yayınlarken hazırladığım, esere dair bir incelemeyi de içeren sunuş metnini aşağıda arz ederim. "Üstad bu kayıtta, Enderuni Ali Bey'e ait bir eseri seslendiriyor. Kadıköylü, Hanende veya Enderuni olarak anılan Ali Bey'in (1831-1899) bu eseri arşivlerde "Suda balık yan gider" mısraıyla başlayan, "Uşşak" ve "Şarkı" olarak sınıflandırılmış, üç adet nota nüshasıyla bulunuyor. Bu nüshalarda görülen güftenin de melodinin de bu kayıtta çeşitlendirilerek okunduğu teşhis edilebilir ve farklı, orijinal başka bir eser olmadığı düşünülebilir. Böylece eserin zaman içerisindeki değişimine çok net bir örnek olarak bu kayıt, musiki tarihimiz açısından da büyük önemi haiz olur. Notalarda şarkı olarak tasnif edilese de melodinin güfteyi kullanış biçimine göre eserin türkü formunda olduğu düşünülebilir. Tahir Karagöz'ün bu kayıtta okuduğu güftenin ilk dörtlüğünün birçok türküde kullanılan yaygın bir metnin çok yakın bir çeşitlemesi olduğu da anlaşılmaktadır. Bu husus, 1967 yılında Yücel Paşmakçı tarafından derlenerek 1983 yılında 2214 numarasıyla TRT repertuvarına alınan ve "Süpürgesi Yoncadan" isimli eserin Konya çeşitlemesi olarak tespit edilen bir eserde görülebilir. Güftenin anonim olduğunu düşündüren bir başka örnek de Boldavin yöresinden derlenen "Balık Suda Yan Gider" türküsüdür ki bunun güftesi Karagöz'ün okuduğu güftenin neredeyse aynısıdır. Deşifre edebildiğim kadarıyla okunan eserin güftesi aşağıdaki gibidir. Ayrıca bu icradan yazdığım, söz konusu eserin nota örneğine de aşağıdaki linkten ulaşılabilir. Son olarak bu kayıt, üstadın bu eseri okuduğu, arşivimizde bulunan iki kayıttan ikincisidir (Versiyon_2). Diğerine (Versiyon_1) oynatma listesinden ulaşılabilir." Ayrıca v2 notasında yazan güfte de biraz farklıdır, aşağıya arz edeyim ve bunları vurgulayayım: [ATTACH type="full" alt="1661446805479.png"]77016[/ATTACH] Suda balık yan gider Kâh eğlenir kâh gider Ben bugün [B]yârimi[/B] gördüm Sandım ki [B]bir[/B] sultan gider [B]Hânem[/B] akşam olunca Telli mumlar yanınca Arar seni bulurum Benim gönlüm olunca [/QUOTE]
Alıntı ekle...
Kullanıcı Doğrulaması
Gönder
Eser (Nota) Arşivi
Eser (Nota) Arşivi
Suda Balık Yan Gider Gah Eğlenir Gah Gider - Belirsiz - Uşşak
Üst
Alt