Bu perdeler hep sorun.
Ben Münir Bey'in icralarını bütünüyle emsal almaya çalışıyorum. Icralarimda basmaya ve derslerde öğretmeye çalıştığım perdelerde tek dayanağım Münir Bey'dir. Perdelerden başka tavır olarak da aynı şekilde.
Bütün makamların perdeleri kendine göre özel ama Hüzzam, Dügâh, Saba Bestenigâr gibi, icrakarlarca kavgalara sebep perde ayrılıkları ayyuka çıkan makamlarda işaret ne olursa olsun farklılıklar devam edecektir.
Hadi bizim nesil nota bağımlısı olarak işaretlere göre farklı basabiliyoruz.
Ama eski sistemle öğrenmişlerce de farklılıklar var. Aleaddin Hoca başka, Bekir Sıtkı Sezgin başka, Kani Hoca başka frekanslar basıyor.
Taş plak kayıtlarinda dikkat ederseniz saba ve hüzzam sesleri (rebemol) (mi bemol) hep diktir. Münir Bey de böyle basar.
Öyle ki Segâh ile Hüzzam arasında aslında yapı olarak değil de sadece seyir farkının bulunduğunu anlarsınız.
Bestenigâr ile de Irak makamının aynîleştiğini duyarsınız Münir Bey'de.
Bana öyle geliyor ki Arel nazariyat sistemi perdelerimizin canına okumuştur. Ogretim Kolaylıkları yok değil ama zararı kârından fazla. Belki de yeni neslin kâğıda gömülerek öğrenip icrâ edeceğini tahmin edemediler. Nasıl olsa sesleri hocalarından meşk ediyorlar diye.