Bestekâr
Abdülali Efendi (Hace-i Sani)
Güfte Sâhibi
Belirsiz
Makam
Eviç
Form
Kar
Usûl
Hafif
Kaynak
Sanat Müziği Notaları

Makam

DîvânMakam Robotu
Messages
45071
Reactions
501

Download all Attachments

Messages
34
Reactions
22
Abdulkadir Meragi'ye atfedilen eserlerin aslında onun olmadığını geç de olsa öğrendim. O meşhur kârların ve diğer eserlerin aslında kime ait olduğu keşke tesbit edilebilse.Tesbit edilebilenler de var elbette. Kalan eserler ise belki de acemlerin (acemlerin aslında kim olduğu da ayrı bir soru tabi ki) veya bestekarlar veya o bestekarların gününüz deyimiyle fanları bu eserler unutulmasın diye veya Meragi'nin büyüklüğünden ötürü ona atfedebileceğimiz eserler de günümüze ulaşsın ve onu yad edelim diye böyle yapmış olabilirler. Kim bilir.
Gerçi günümüzde de akademi camiasında dahi bu tür atıflar hatta atıftan daha ileri derece de diyebilirim ki resmen kesinlikle konuşarak bazı eserleri bazı büyük bestekarlara atfetmeye devam ediyorlar nedense. Hala !
Itri ile ilgili bir video izlemiştim. Ismini vermeye gerek duymadığım bir prof. Segah tekbir ve telbiyenin hala Itri ye ait olduğunu savunan, hatta bence kesinlikle Meşhur telbiyenin bestekarı da Itri'dir diyebilen bir akademsiyen. Neden böyle yapılıyor anlamak güç. Sanat ve bilgi bu şekilde ilerlememeli diye düşünüyorum.
Bu yüzden olabildiğince doğru bilgiden yana olan ve gerektiğinde yanlış bilgileri ezberbozsa da değiştirebilen bu site yöneticileri ve kullanıcılarına naçizane teşekkür etmek istiyorum.
Geçen sene Meragi eserlerini bu siteden indirmiş ve çalışmıştım. Ama bu sene o eserler artık Meragi'ye kayıtlı gözükmüyor. 👍

Bu eser ve Abdülali ile ilgili soruma gelince Meragi ile ilgili durum Abdülali için de geçerli olabilir mi diye düşünmeden edemiyorum.
Belki de o da Hace-i Sani olduğu için bu eserler ona etfedilmiş olabilir. Onunla ilgili Ansiklopedide bir kaç satırdan başka bilgi veya akademik bir çalışmaya denk gelmediğim için, ekstra bilgisi olanlar, bu eserlerin ona ait olup olmadığı ile ilgili buraya da yazarlarsa günün birinde buraya bakacak olan herkesin işine yarayabilir.

Düzeltme!
Yukarda bahsi geçen prof. değil doç.dr. olarak geçiyor internette. Prof. adayı demeliydim. Belki de olmuştur. Başarılar dilerim. Aynı şahıs Abdülkadir Meragi'nin kesinlikle türk olduğunu da söylüyor. Son soru olarak; kesin türktür demek doğru mu sizce Meragi'ye ?

Şimdiden teşekkürler
 
Last edited:
Messages
1214
Reactions
1816
Age
33
Değerli dostum,
Telbiye hakkında bu değerlendirmeleri yapan akademisyen, tanıdığımız bir hocamız. Kendisine durumu izah ettim ve ikna oldu:) Yani bu eserlerin hiçbiri Itrî'nin değil, herhangi bir şüphe ya da ihtilaf yok. Bu konularda değerlendirmeleri olan Rauf Yekta, Suphi Ezgi, Sadeddin Nüzhet Ergun gibi zevatın yazdıklarını mutlaka tetkik etmenizi tavsiye ederim. Merâgî'nin doğduğu bölge Türk bölgesi, Türkçe şiirleri var ve Türk hükümdarlarının yanında uzun zaman müsahiplik vazifelerinde bulundu. Türk olma ihtimali çok yüksek, ancak net bir bulgu yok bu konuda. Allah aşkına Türk ne demek? Bir insan nasıl Türk olur? Anası mı babası mı Türk olmalı? Yani bunlar modern dönemin takıntıları biraz. Abdülkadir Merâgî, bizim musikişinaslarımızın kendini dayandırdığı büyük üstattır. İranlılar da sahiplenir, o da normal. Ama böyle şeylerle meşgul olmak çok anlamsız. Merâgî bizimdir, Itrî de öyle Zaharya da, Tanburi İsak da. Bir bilim ve sanat sahasında milliyetin hiçbir önemi yoktur. Musiki ilmini bihakkın öğrenen, öğreten, aktaran, literatürüne ya da repertuarına katkı sunan bütün üstatlar bizim için kıymetlidir..

Merâgî'ye atf edilen eserler musikimizin eski devrilerinden kalma kıymetli hazinelerdir. Kime ait olduklarının artık çok bir ehemmiyeti kalmamış. Tesbit etmek de oldukça güç. Yalnız bir şey söyleyeyim size, İran'da Merâgî üzerine çalışan bir dostumuz var, Aristo Mihandost, onun tespitlerine göre Kâr-ı Muhteşem çok yüksek ihtimalle Merâgî'nin eseri. Ben de buna ikna oldum. Ama arada o kadar uzun bir zaman var ki, güfte tanınmaz hale gelmiş. Muhtemelen bestede de büyük değişiklikler olmuş. Zaten eserin bugünkü haliyle mecmualardaki hali arasındaki oldukça derin farklar var. Onun dışındaki eserlerden birkaçı gerçekten eski eserler, 15 ya da 16. yüzyıllardan kalma. Önemli bir kısmı 17. asır eseri, bir kısmı da 18 hatta belki bir-ikisi 19. asır eseri. Bu konuda müstakil bir makale yazacağım, o zaman bazı hususlar daha netlik kazanır.
 
Messages
34
Reactions
22
Yanıtınızda çok güzel noktalar var. 🙏
Türklük konusunda ise ben de tam aynı şeyi düşünüyorum zaten. Hem ne önemi var ki ? Hepsi bizim. Neden herhangi bir bestekar veya önemli bir şahsiyet illa türkleştirilmeye veya müslümanlaştırılmya çalışılıyor? Demem o. Kesin olmamasına rağmen.
Sizin deyiminizle türk olma ihtimali yüksek denilebilir ki bu aynı zamanda Türk olamama ihtimali de var demek olur.

Bu arada büyük ihtimale bir çok kişinin olduğu gibi izak da zaharya da benim en sevdiğim bestekarlardan. Ya da Mir cemil mi demeliydim 😂
 
Last edited:
Top Bottom