Ana Sayfa
Yeni Mesajlar
Forumlarda Ara
Eser (Nota) Arşivi
Yeni Mesajlar
Kayıt Arşivi
Yeni Mesajlar
Köşe Yazıları
Yeni yazılar
Yeni yorumlar
Yazı dizisi
Yazıları ara
Ansiklopedi
Yeni maddeler
Yeni yorumlar
Yeni puanlamalar
Ansiklopedi'de ara
Bizimle Paylaşın!
Giriş Yap
Kayıt Ol
Türkçe (TR)
Dil Seçici
English (US)
Türkçe (TR)
Neler Yeni
Ara
Ara
Sadece başlıkları ara
Kullanıcı:
Yeni Mesajlar
Menü
Giriş Yap
Kayıt Ol
Install the app
Yükle
Kayıt Arşivi
Kayıt Paylaş
Tarif Formu - Tarifhanlar: Ahmet NAZLI, Kamil BÜYÜKER, Muhammed DOĞAN, Halil İbrahim GÜNEŞER, Ali AKKAN, Mehmet ÇELİK, Fatih CANKURTARAN.
JavaScript devre dışı. Daha iyi bir deneyim için, önce lütfen tarayıcınızda JavaScript'i etkinleştirin.
Çok eski bir web tarayıcısı kullanıyorsunuz. Bu veya diğer siteleri görüntülemekte sorunlar yaşayabilirsiniz..
Tarayıcınızı güncellemeli veya
alternatif bir tarayıcı
kullanmalısınız.
Konuya cevap cer
Mesaj
<blockquote data-quote="nayihig_" data-source="post: 88466" data-attributes="member: 1407"><p><u>Kaydın Adı</u>:</p><p style="margin-left: 20px"><strong>Tarif Formu</strong></p><p></p><p><u>Kayıtta Yer Alan(lar)</u>:</p><p style="margin-left: 20px"><strong>Tarifhanlar: Ahmet NAZLI, Kamil BÜYÜKER, Muhammed DOĞAN, Halil İbrahim GÜNEŞER, Ali AKKAN, Mehmet ÇELİK, Fatih CANKURTARAN.</strong></p><p></p><p><u>Kayıt Linki</u>:</p><p style="margin-left: 20px"><strong>[MEDIA=youtube]Jv7eITsnBeM:22[/MEDIA]</strong></p><p></p><p><u>Bestekâr</u>:</p><p style="margin-left: 20px"><strong>Hafız Fatih KOCA</strong></p><p></p><p><u>Güfte</u>:</p><p style="margin-left: 20px"><strong>BAHR-İ EVVEL</strong></p> <p style="margin-left: 20px"><strong></strong></p> <p style="margin-left: 20px"><strong>Orta boylu ahsen idi kâmeti </strong></p> <p style="margin-left: 20px"><strong>Ne katı ebyâz ne esmerdi katı</strong></p> <p style="margin-left: 20px"><strong></strong></p> <p style="margin-left: 20px"><strong>Ne kıvırcık ne saçı uzun idi </strong></p> <p style="margin-left: 20px"><strong>Cismi ahsen hey’eti mevzun idi</strong></p> <p style="margin-left: 20px"><strong></strong></p> <p style="margin-left: 20px"><strong>Hiç sinek konmazdı derler yüzüne </strong></p> <p style="margin-left: 20px"><strong>Gölgesi düşmezdi yerler yüzüne</strong></p> <p style="margin-left: 20px"><strong></strong></p> <p style="margin-left: 20px"><strong>Kim ki baksa yüzüne hayran idi </strong></p> <p style="margin-left: 20px"><strong>Sanki yüzünde güneş seyran idi</strong></p> <p style="margin-left: 20px"><strong></strong></p> <p style="margin-left: 20px"><strong>Zîrâ nûrun önü ardı bir olur </strong></p> <p style="margin-left: 20px"><strong>İçi dışı sâhibü’t-tedbîr olur</strong></p> <p style="margin-left: 20px"><strong></strong></p> <p style="margin-left: 20px"><strong>Onun için uyusa gözü onun </strong></p> <p style="margin-left: 20px"><strong>Uyumazdı gönlü der özü onun</strong></p> <p style="margin-left: 20px"><strong></strong></p> <p style="margin-left: 20px"><strong>Onun için arşa ferşe zeyn idi </strong></p> <p style="margin-left: 20px"><strong>Onun için Seyyidü’l-kevneyn idi</strong></p> <p style="margin-left: 20px"><strong></strong></p> <p style="margin-left: 20px"><strong>BAHR-İ SANİ</strong></p> <p style="margin-left: 20px"><strong></strong></p> <p style="margin-left: 20px"><strong>Hem mübarek başı idi müstedir </strong></p> <p style="margin-left: 20px"><strong>Cebhesinin sathı idi müstenîr</strong></p> <p style="margin-left: 20px"><strong></strong></p> <p style="margin-left: 20px"><strong>Gözleri de’ca idi a’lâ nazar </strong></p> <p style="margin-left: 20px"><strong>Sürmeliydi ince mâ zâga’l-basar</strong></p> <p style="margin-left: 20px"><strong></strong></p> <p style="margin-left: 20px"><strong>Her gece sürme çekerdi gözüne </strong></p> <p style="margin-left: 20px"><strong>Yattığı vakt resm idi kendüzine</strong></p> <p style="margin-left: 20px"><strong></strong></p> <p style="margin-left: 20px"><strong>Kirpiği uzun kaşı esna idi </strong></p> <p style="margin-left: 20px"><strong>Kâbe kavseyn idi ev ednâ idi</strong></p> <p style="margin-left: 20px"><strong></strong></p> <p style="margin-left: 20px"><strong>Kara idi hem sakalı sık idi </strong></p> <p style="margin-left: 20px"><strong>Sanasın boynı gümüş ibrîk idi</strong></p> <p style="margin-left: 20px"><strong></strong></p> <p style="margin-left: 20px"><strong>BAHR-İ SALİS</strong></p> <p style="margin-left: 20px"><strong></strong></p> <p style="margin-left: 20px"><strong>Parmağı uzun idi hem çün kalem </strong></p> <p style="margin-left: 20px"><strong>Ne kadar vasf eylesem âciz kalam</strong></p> <p style="margin-left: 20px"><strong></strong></p> <p style="margin-left: 20px"><strong>Ayası yassı idi yumşak harîr </strong></p> <p style="margin-left: 20px"><strong>İlle yapışmazdı dîbâc u serîr</strong></p> <p style="margin-left: 20px"><strong></strong></p> <p style="margin-left: 20px"><strong>Sadrı vâsi’di berâber batnına </strong></p> <p style="margin-left: 20px"><strong>Kim ne bilûr zâhiri ne batnı ne</strong></p> <p style="margin-left: 20px"><strong></strong></p> <p style="margin-left: 20px"><strong>Var idi göğsünde biraz ince kıl </strong></p> <p style="margin-left: 20px"><strong>Bir kılı kırk yâr ve kâli ince kıl</strong></p> <p style="margin-left: 20px"><strong></strong></p> <p style="margin-left: 20px"><strong>İki çigninde biraz kıl var idi </strong></p> <p style="margin-left: 20px"><strong>İçi dışı dopdolu envâr idi</strong></p> <p style="margin-left: 20px"><strong></strong></p> <p style="margin-left: 20px"><strong>Hem yağırnında celâdet hâtemi </strong></p> <p style="margin-left: 20px"><strong>Var idi derler risâlet hâtemi</strong></p> <p style="margin-left: 20px"><strong></strong></p> <p style="margin-left: 20px"><strong>Var idi keklik yumurtasınca ol </strong></p> <p style="margin-left: 20px"><strong>Günden ezhardı risâletde resul</strong></p> <p style="margin-left: 20px"><strong></strong></p> <p style="margin-left: 20px"><strong>BAHR-İ RABİ</strong></p> <p style="margin-left: 20px"><strong></strong></p> <p style="margin-left: 20px"><strong>Terlese dürler dökerdi taneler </strong></p> <p style="margin-left: 20px"><strong>Müşgden eltâf idi ol dürdâneler</strong></p> <p style="margin-left: 20px"><strong></strong></p> <p style="margin-left: 20px"><strong>Ökçesinde az idi Iahmi onun </strong></p> <p style="margin-left: 20px"><strong>Mu’tedildi lahm ile şahmı onun</strong></p> <p style="margin-left: 20px"><strong></strong></p> <p style="margin-left: 20px"><strong>Yürüse kuvvetli yürürdi katı </strong></p> <p style="margin-left: 20px"><strong>Ansuzun gören alırdı heybeti</strong></p> <p style="margin-left: 20px"><strong></strong></p> <p style="margin-left: 20px"><strong>Kim otursa meclisinde bir nefes </strong></p> <p style="margin-left: 20px"><strong>Gitmeğe etmezdi ömrünce heves</strong></p> <p style="margin-left: 20px"><strong></strong></p> <p style="margin-left: 20px"><strong>Söylese gayet belîğ idti fasîh </strong></p> <p style="margin-left: 20px"><strong>Sözine susuz idi Hızr u Mesîh</strong></p> <p style="margin-left: 20px"><strong></strong></p> <p style="margin-left: 20px"><strong>Hulle-i hamrâ giyerdi gâh gâh </strong></p> <p style="margin-left: 20px"><strong>Cübbe-i hadrâ giyerdi gâh gâh</strong></p> <p style="margin-left: 20px"><strong></strong></p> <p style="margin-left: 20px"><strong>DUA</strong></p> <p style="margin-left: 20px"><strong></strong></p> <p style="margin-left: 20px"><strong>Dîvânında eli bağlı kulundur yâ Rasûlallâh </strong></p> <p style="margin-left: 20px"><strong>Yazıcıoğluna eyle şefâat ola kim dilşâd</strong></p><p></p><p><u>Kaynak</u>:</p><p style="margin-left: 20px"><strong><a href="https://dergipark.org.tr/tr/pub/tarr/issue/58733/823314" target="_blank">Türk Din Mûsikîsi Formu Olarak “Ta’rîf” ve Ta’rîf Bestesi</a></strong></p><p></p><p><u>Diğer Bilgiler</u>:</p><p style="margin-left: 20px"><strong>[JUSTIFY]Malumunuz olduğu üzere musikimiz iki başlığa ayrılmıştır: Dînî Mûsikî ve Lâ Dînî Mûsikî. Dînî Mûsikîmiz de kendi içerisinde icrâ edildiği mekâna göre yine ikiye ayrılmaktadır: Câmi Mûsikîsi ve Tekke Mûsikîsi. Câmi Mûsikîsi Ezan, Kamet, Salâ, Tesbih, Temcid, Mevlid gibi formları ihtiva ederken Tekke Mûsikîsi ise İlahi, Nefes, Şuğul, Tarif, Âyin gibi formları ihtiva eder.</strong></p> <p style="margin-left: 20px"><strong></strong></p> <p style="margin-left: 20px"><strong>Hadis kitaplarında Hz. Ali (k.v) efendimizden rivayet edilen, Peygamber Efendimiz (s.a.v)'in şemâil-i şerifinin anlatıldığı bir metin bulunmaktadır. Asırlardır hattatlarımız Hilye-i Şerif olarak bu metni yazarlar. Mensur haldeki bu metin, Yazıcıoğlu Mehmed Efendi tarafından "Fâilâtün Fâilatün Fâilün" vezninde manzum hale getirilmiştir. İşte bu haliyle Tekke Mûsikîmizin formlarından biri olan Tarif, Hz. Peygamber (s.a.v)in şemâil-i şerîfini anlatan bir eserdir. </strong></p> <p style="margin-left: 20px"><strong></strong></p> <p style="margin-left: 20px"><strong>Tarif, bir Âşirhân tarafından Eûzü Besmele çekilip bir aşır okunmasıyla başlar. Kıraati bir Duâhân'ın okuyacağı Gülbânk takip eder. Gülbânk'tan sonra Târifhânlardan biri Eûzü Besmele çekip Enbiyâ Sûresi 107. âyeti okur. Âyetin ardından aynı kişi ya da bir başka kişi Hz. Ali (k.v)'den rivayet olunan Tarif rivayetini okur. Dört bahirden (bölümden) oluşan bu eserin Bahr-i Evveli (Birinci Bölüm) Sabâ, Bahr-i Sânîsi (İkinci Bölüm) Uşşak, Bahr-i Sâlisi (Üçüncü Bölüm) Rast ve Bahr-i Râbi'si (Dördüncü Bölüm) Hicaz makamlarındadır. Her bahirden sonra o makamla bestelenmiş olan Salât-ı Ümmiye okunur. Dördüncü bahirden sonra son olarak bir de Duâ bölümü vardır. Hicaz makamında irticâlî okunan Duâ bölümünden sonra Fâtiha çekilir ve Târif kıraati tamam olmuş olur. Târif okuyan kişiye Târifhân ya Muarrif denir. </strong></p> <p style="margin-left: 20px"><strong></strong></p> <p style="margin-left: 20px"><strong>Mûsikî tarihimizde bazı mühim besteler nota sisteminin Türk Müziğinde geç kabul görmesi, meşk sisteminin semâî usul devam etmesi ya da bazı bestelerin çok zor olması, nadiren icra edilmesi gibi pek çok sebeplerle günümüze ulaşamamıştır. Bu duruma verilebilecek en önemli örnek Kutbu'n Nâyî Osman Dede'nin Miraciyye'sinin Nevâ bahridir. Bu bahir maalesef günümüze ulaşamamıştır. Târif formunun asıl bestesi de bu gibi sebeplerden günümüze ulaşamamıştır. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi'nden Prof. Dr. Fatih KOCA tarafından tekrar aslına uygun olarak bestelenen Târif, bizlerin zevkine sunulmuştur.[/JUSTIFY]</strong></p></blockquote><p></p>
[QUOTE="nayihig_, post: 88466, member: 1407"] [U]Kaydın Adı[/U]: [INDENT][B]Tarif Formu[/B][/INDENT] [U]Kayıtta Yer Alan(lar)[/U]: [INDENT][B]Tarifhanlar: Ahmet NAZLI, Kamil BÜYÜKER, Muhammed DOĞAN, Halil İbrahim GÜNEŞER, Ali AKKAN, Mehmet ÇELİK, Fatih CANKURTARAN.[/B][/INDENT] [U]Kayıt Linki[/U]: [INDENT][B][MEDIA=youtube]Jv7eITsnBeM:22[/MEDIA][/B][/INDENT] [U]Bestekâr[/U]: [INDENT][B]Hafız Fatih KOCA[/B][/INDENT] [U]Güfte[/U]: [INDENT][B]BAHR-İ EVVEL Orta boylu ahsen idi kâmeti Ne katı ebyâz ne esmerdi katı Ne kıvırcık ne saçı uzun idi Cismi ahsen hey’eti mevzun idi Hiç sinek konmazdı derler yüzüne Gölgesi düşmezdi yerler yüzüne Kim ki baksa yüzüne hayran idi Sanki yüzünde güneş seyran idi Zîrâ nûrun önü ardı bir olur İçi dışı sâhibü’t-tedbîr olur Onun için uyusa gözü onun Uyumazdı gönlü der özü onun Onun için arşa ferşe zeyn idi Onun için Seyyidü’l-kevneyn idi BAHR-İ SANİ Hem mübarek başı idi müstedir Cebhesinin sathı idi müstenîr Gözleri de’ca idi a’lâ nazar Sürmeliydi ince mâ zâga’l-basar Her gece sürme çekerdi gözüne Yattığı vakt resm idi kendüzine Kirpiği uzun kaşı esna idi Kâbe kavseyn idi ev ednâ idi Kara idi hem sakalı sık idi Sanasın boynı gümüş ibrîk idi BAHR-İ SALİS Parmağı uzun idi hem çün kalem Ne kadar vasf eylesem âciz kalam Ayası yassı idi yumşak harîr İlle yapışmazdı dîbâc u serîr Sadrı vâsi’di berâber batnına Kim ne bilûr zâhiri ne batnı ne Var idi göğsünde biraz ince kıl Bir kılı kırk yâr ve kâli ince kıl İki çigninde biraz kıl var idi İçi dışı dopdolu envâr idi Hem yağırnında celâdet hâtemi Var idi derler risâlet hâtemi Var idi keklik yumurtasınca ol Günden ezhardı risâletde resul BAHR-İ RABİ Terlese dürler dökerdi taneler Müşgden eltâf idi ol dürdâneler Ökçesinde az idi Iahmi onun Mu’tedildi lahm ile şahmı onun Yürüse kuvvetli yürürdi katı Ansuzun gören alırdı heybeti Kim otursa meclisinde bir nefes Gitmeğe etmezdi ömrünce heves Söylese gayet belîğ idti fasîh Sözine susuz idi Hızr u Mesîh Hulle-i hamrâ giyerdi gâh gâh Cübbe-i hadrâ giyerdi gâh gâh DUA Dîvânında eli bağlı kulundur yâ Rasûlallâh Yazıcıoğluna eyle şefâat ola kim dilşâd[/B][/INDENT] [U]Kaynak[/U]: [INDENT][B][URL="https://dergipark.org.tr/tr/pub/tarr/issue/58733/823314"]Türk Din Mûsikîsi Formu Olarak “Ta’rîf” ve Ta’rîf Bestesi[/URL][/B][/INDENT] [U]Diğer Bilgiler[/U]: [INDENT][B][JUSTIFY]Malumunuz olduğu üzere musikimiz iki başlığa ayrılmıştır: Dînî Mûsikî ve Lâ Dînî Mûsikî. Dînî Mûsikîmiz de kendi içerisinde icrâ edildiği mekâna göre yine ikiye ayrılmaktadır: Câmi Mûsikîsi ve Tekke Mûsikîsi. Câmi Mûsikîsi Ezan, Kamet, Salâ, Tesbih, Temcid, Mevlid gibi formları ihtiva ederken Tekke Mûsikîsi ise İlahi, Nefes, Şuğul, Tarif, Âyin gibi formları ihtiva eder. Hadis kitaplarında Hz. Ali (k.v) efendimizden rivayet edilen, Peygamber Efendimiz (s.a.v)'in şemâil-i şerifinin anlatıldığı bir metin bulunmaktadır. Asırlardır hattatlarımız Hilye-i Şerif olarak bu metni yazarlar. Mensur haldeki bu metin, Yazıcıoğlu Mehmed Efendi tarafından "Fâilâtün Fâilatün Fâilün" vezninde manzum hale getirilmiştir. İşte bu haliyle Tekke Mûsikîmizin formlarından biri olan Tarif, Hz. Peygamber (s.a.v)in şemâil-i şerîfini anlatan bir eserdir. Tarif, bir Âşirhân tarafından Eûzü Besmele çekilip bir aşır okunmasıyla başlar. Kıraati bir Duâhân'ın okuyacağı Gülbânk takip eder. Gülbânk'tan sonra Târifhânlardan biri Eûzü Besmele çekip Enbiyâ Sûresi 107. âyeti okur. Âyetin ardından aynı kişi ya da bir başka kişi Hz. Ali (k.v)'den rivayet olunan Tarif rivayetini okur. Dört bahirden (bölümden) oluşan bu eserin Bahr-i Evveli (Birinci Bölüm) Sabâ, Bahr-i Sânîsi (İkinci Bölüm) Uşşak, Bahr-i Sâlisi (Üçüncü Bölüm) Rast ve Bahr-i Râbi'si (Dördüncü Bölüm) Hicaz makamlarındadır. Her bahirden sonra o makamla bestelenmiş olan Salât-ı Ümmiye okunur. Dördüncü bahirden sonra son olarak bir de Duâ bölümü vardır. Hicaz makamında irticâlî okunan Duâ bölümünden sonra Fâtiha çekilir ve Târif kıraati tamam olmuş olur. Târif okuyan kişiye Târifhân ya Muarrif denir. Mûsikî tarihimizde bazı mühim besteler nota sisteminin Türk Müziğinde geç kabul görmesi, meşk sisteminin semâî usul devam etmesi ya da bazı bestelerin çok zor olması, nadiren icra edilmesi gibi pek çok sebeplerle günümüze ulaşamamıştır. Bu duruma verilebilecek en önemli örnek Kutbu'n Nâyî Osman Dede'nin Miraciyye'sinin Nevâ bahridir. Bu bahir maalesef günümüze ulaşamamıştır. Târif formunun asıl bestesi de bu gibi sebeplerden günümüze ulaşamamıştır. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi'nden Prof. Dr. Fatih KOCA tarafından tekrar aslına uygun olarak bestelenen Târif, bizlerin zevkine sunulmuştur.[/JUSTIFY][/B][/INDENT] [/QUOTE]
Alıntı ekle...
Kullanıcı Doğrulaması
Gönder
Kayıt Arşivi
Kayıt Paylaş
Tarif Formu - Tarifhanlar: Ahmet NAZLI, Kamil BÜYÜKER, Muhammed DOĞAN, Halil İbrahim GÜNEŞER, Ali AKKAN, Mehmet ÇELİK, Fatih CANKURTARAN.
Üst
Alt