Ana Sayfa
Yeni Mesajlar
Forumlarda Ara
Eser (Nota) Arşivi
Yeni Mesajlar
Kayıt Arşivi
Yeni Mesajlar
Köşe Yazıları
Yeni yazılar
Yeni yorumlar
Yazı dizisi
Yazıları ara
Ansiklopedi
Yeni maddeler
Yeni yorumlar
Yeni puanlamalar
Ansiklopedi'de ara
Bizimle Paylaşın!
Giriş Yap
Kayıt Ol
Türkçe (TR)
Dil Seçici
English (US)
Türkçe (TR)
Neler Yeni
Ara
Ara
Sadece başlıkları ara
Kullanıcı:
Yeni Mesajlar
Forumlarda Ara
Menü
Giriş Yap
Kayıt Ol
Install the app
Yükle
Ana Sayfa
Klasik Türk Mûsikîsi (Alaturka)
Müzik Sohbetleri
Şair ve Bestecı̇ Arasındakı̇ Ahenk
JavaScript devre dışı. Daha iyi bir deneyim için, önce lütfen tarayıcınızda JavaScript'i etkinleştirin.
Çok eski bir web tarayıcısı kullanıyorsunuz. Bu veya diğer siteleri görüntülemekte sorunlar yaşayabilirsiniz..
Tarayıcınızı güncellemeli veya
alternatif bir tarayıcı
kullanmalısınız.
Konuya cevap cer
Mesaj
<blockquote data-quote="efrūḫte" data-source="post: 84947" data-attributes="member: 3556"><p>Haklısınız, bir kişinin düşüncesi üzerinden çıkarımlar yapılmış gibi söylemem pek doğru bir anlatım olmamış, ancak ana mesele pek de bu değil. Mesela şu cümleyi düşünelim:</p><p></p><p style="text-align: center"><em>"Klasik bestekârlarımızın bu anlayışı, günümüz prozodisi bakımından hata sayılmaktadır."</em></p> <p style="text-align: center"></p><p>Gayet bilimsel bir bakış açısından ele alınmış. Eski bir anlayış var, yeni bir anlayış var; bu iki anlayış da birbirleriyle çelişmekte. Sizin ikinci paragrafta verdiğiniz, benim de şu ana kadar hiç haberdâr olmadığım değerli bilgilerle yukarıdaki cümlenin paylaşıldığı, sonra da "bugünkü anlayış şöyledir" gibi bir şey söylenmesiyle,</p><p></p><p style="text-align: center"><em>"Bugün için güftede, ne kadar zengin ritim ve mûsıkî unsurları olursa olsun, mânâsını hissedemedikleri bir eseri, şiir saymayanlara biz de katılıyor ve mânâsı duyulmayan, anlaşılmayan bir güfte, bestelenemez, bestelenmemeli diyoruz."</em></p> <p style="text-align: center"></p><p>denmesi arasında büyük bir fark vardır. </p><p>Yazar zamanının bütün bestekârlarına danışarak bu iddiayı ortaya çıkarmış olsaydı bile, bu yine bilimsel bir anlayışla yazılmamıştır. Çünkü anlaşılan bir ara sanat böyle yapılmıyordu ki, eskilerin "en iyi" dediği bestekârların bile anlayışı farklıydı; ve bunları biz "klasiklerimiz" olarak değerlendirdiğimize göre, bu şekilde de "güzel" olarak görülen eserler yapılabildiğini çıkarmak çok zor olmayacaktır. </p><p>Buna bu kadar tepkili olmamın sebebi ise bunun farklı konulara (musıkîde de başka alanlarda da) sürekli yansıyor olması. İçinde bulunduğumuz durumu anlamamız için önce "şu an yaygın olan mutlak doğrudur" anlayışından, bu anlayışın getirdiği cür'etkâr dilden kurtulmamız lâzım.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="efrūḫte, post: 84947, member: 3556"] Haklısınız, bir kişinin düşüncesi üzerinden çıkarımlar yapılmış gibi söylemem pek doğru bir anlatım olmamış, ancak ana mesele pek de bu değil. Mesela şu cümleyi düşünelim: [CENTER][I]"Klasik bestekârlarımızın bu anlayışı, günümüz prozodisi bakımından hata sayılmaktadır."[/I] [/CENTER] Gayet bilimsel bir bakış açısından ele alınmış. Eski bir anlayış var, yeni bir anlayış var; bu iki anlayış da birbirleriyle çelişmekte. Sizin ikinci paragrafta verdiğiniz, benim de şu ana kadar hiç haberdâr olmadığım değerli bilgilerle yukarıdaki cümlenin paylaşıldığı, sonra da "bugünkü anlayış şöyledir" gibi bir şey söylenmesiyle, [CENTER][I]"Bugün için güftede, ne kadar zengin ritim ve mûsıkî unsurları olursa olsun, mânâsını hissedemedikleri bir eseri, şiir saymayanlara biz de katılıyor ve mânâsı duyulmayan, anlaşılmayan bir güfte, bestelenemez, bestelenmemeli diyoruz."[/I] [/CENTER] denmesi arasında büyük bir fark vardır. Yazar zamanının bütün bestekârlarına danışarak bu iddiayı ortaya çıkarmış olsaydı bile, bu yine bilimsel bir anlayışla yazılmamıştır. Çünkü anlaşılan bir ara sanat böyle yapılmıyordu ki, eskilerin "en iyi" dediği bestekârların bile anlayışı farklıydı; ve bunları biz "klasiklerimiz" olarak değerlendirdiğimize göre, bu şekilde de "güzel" olarak görülen eserler yapılabildiğini çıkarmak çok zor olmayacaktır. Buna bu kadar tepkili olmamın sebebi ise bunun farklı konulara (musıkîde de başka alanlarda da) sürekli yansıyor olması. İçinde bulunduğumuz durumu anlamamız için önce "şu an yaygın olan mutlak doğrudur" anlayışından, bu anlayışın getirdiği cür'etkâr dilden kurtulmamız lâzım. [/QUOTE]
Alıntı ekle...
Kullanıcı Doğrulaması
Gönder
Ana Sayfa
Klasik Türk Mûsikîsi (Alaturka)
Müzik Sohbetleri
Şair ve Bestecı̇ Arasındakı̇ Ahenk
Üst
Alt