Ana Sayfa
Yeni Mesajlar
Forumlarda Ara
Eser (Nota) Arşivi
Yeni Mesajlar
Kayıt Arşivi
Yeni Mesajlar
Köşe Yazıları
Yeni yazılar
Yeni yorumlar
Yazı dizisi
Yazıları ara
Ansiklopedi
Yeni maddeler
Yeni yorumlar
Yeni puanlamalar
Ansiklopedi'de ara
Bizimle Paylaşın!
Giriş Yap
Kayıt Ol
Türkçe (TR)
Dil Seçici
English (US)
Türkçe (TR)
Neler Yeni
Ara
Ara
Sadece başlıkları ara
Kullanıcı:
Yeni Mesajlar
Menü
Giriş Yap
Kayıt Ol
Install the app
Yükle
Eser (Nota) Arşivi
Eser (Nota) Arşivi
Peşrev - Mustafa (Derviş) - Rast
JavaScript devre dışı. Daha iyi bir deneyim için, önce lütfen tarayıcınızda JavaScript'i etkinleştirin.
Çok eski bir web tarayıcısı kullanıyorsunuz. Bu veya diğer siteleri görüntülemekte sorunlar yaşayabilirsiniz..
Tarayıcınızı güncellemeli veya
alternatif bir tarayıcı
kullanmalısınız.
Konuya cevap cer
Mesaj
<blockquote data-quote="efrūḫte" data-source="post: 85903" data-attributes="member: 3556"><p>Bu eserin makâmına Rehâvi demek daha doğru olacaktır diye düşünüyorum. Günümüzde bakıldığında Rast gibi gelebilir, ancak Kantemiroğlu'nun açıklamalarına baktığımızda 17. yüzyılda Rast-Rehâvi ayrımı tam anlamıyla seyirle değil, daha çok melodik aralıklara göre yapıldığını görüyoruz. Bu dönemde, Rehâvi melodileri dörtlü, beşli, hattâ sekizli aralıkları sıklıkla bir notada atlarken, Rast melodileri bu şekilde oluşturulmamıştır. Zâten bu eserin Rast makâmına tasnifi Owen Wright'a göre sâdece Arel nüshâsında görülür; Edvâr'da bu eser Rehâvi olarak tasnif edilmiştir (v2 Edvâr'daki versiyondur).</p><p></p><p>Edvâr sf. 47-48 [?] (Tura sf. 95-96) [Günümüz kuralları, zaman Türkçesiyle]:</p><p></p><p></p><p>Bundan hemen sonra, Kantemiroğlu'nun "hüküm" adı verdiği bölümde, bize daha yakın gelecek bir Rehâvi tanımı yapılmış; Rehâvi makâmı için Yegâh'a inmenin önemi açıklanmıştır. Ancak, birçok makâmda olduğu gibi, çoğu eser (hocası Angeli'nin Rehâvi Çenber Peşrevi dâhil) "hüküm" bölümüne tam uymayıp, "teşrih" bölümüne uymakla yetinmiştir. Bu, Kantemiroğlu Edvârında çok görülür. Anlaşılan, "teşrih" bölümü bir makâmın sınırlarını açıklarken "hüküm" bölümü, ideal bir seyir örneği vermektedir. Zîra "hüküm"den hemen sonra Kantemiroğlu, Rehâvi için tekrar: "sâdece trompet nağmesini taklîd eden bir Rast makâmıdır" demiştir.</p><p></p><p>Temponun nereden geldiğini de pek anlamış değilim doğrusu, günümüz estetiğine uysun diye herhâlde.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="efrūḫte, post: 85903, member: 3556"] Bu eserin makâmına Rehâvi demek daha doğru olacaktır diye düşünüyorum. Günümüzde bakıldığında Rast gibi gelebilir, ancak Kantemiroğlu'nun açıklamalarına baktığımızda 17. yüzyılda Rast-Rehâvi ayrımı tam anlamıyla seyirle değil, daha çok melodik aralıklara göre yapıldığını görüyoruz. Bu dönemde, Rehâvi melodileri dörtlü, beşli, hattâ sekizli aralıkları sıklıkla bir notada atlarken, Rast melodileri bu şekilde oluşturulmamıştır. Zâten bu eserin Rast makâmına tasnifi Owen Wright'a göre sâdece Arel nüshâsında görülür; Edvâr'da bu eser Rehâvi olarak tasnif edilmiştir (v2 Edvâr'daki versiyondur). Edvâr sf. 47-48 [?] (Tura sf. 95-96) [Günümüz kuralları, zaman Türkçesiyle]: Bundan hemen sonra, Kantemiroğlu'nun "hüküm" adı verdiği bölümde, bize daha yakın gelecek bir Rehâvi tanımı yapılmış; Rehâvi makâmı için Yegâh'a inmenin önemi açıklanmıştır. Ancak, birçok makâmda olduğu gibi, çoğu eser (hocası Angeli'nin Rehâvi Çenber Peşrevi dâhil) "hüküm" bölümüne tam uymayıp, "teşrih" bölümüne uymakla yetinmiştir. Bu, Kantemiroğlu Edvârında çok görülür. Anlaşılan, "teşrih" bölümü bir makâmın sınırlarını açıklarken "hüküm" bölümü, ideal bir seyir örneği vermektedir. Zîra "hüküm"den hemen sonra Kantemiroğlu, Rehâvi için tekrar: "sâdece trompet nağmesini taklîd eden bir Rast makâmıdır" demiştir. Temponun nereden geldiğini de pek anlamış değilim doğrusu, günümüz estetiğine uysun diye herhâlde. [/QUOTE]
Alıntı ekle...
Kullanıcı Doğrulaması
Gönder
Eser (Nota) Arşivi
Eser (Nota) Arşivi
Peşrev - Mustafa (Derviş) - Rast
Üst
Alt