Ana Sayfa
Yeni Mesajlar
Forumlarda Ara
Eser (Nota) Arşivi
Yeni Mesajlar
Kayıt Arşivi
Yeni Mesajlar
Köşe Yazıları
Yeni yazılar
Yeni yorumlar
Yazı dizisi
Yazıları ara
Ansiklopedi
Yeni maddeler
Yeni yorumlar
Yeni puanlamalar
Ansiklopedi'de ara
Bizimle Paylaşın!
Giriş Yap
Kayıt Ol
Türkçe (TR)
Dil Seçici
English (US)
Türkçe (TR)
Neler Yeni
Ara
Ara
Sadece başlıkları ara
Kullanıcı:
Yeni Mesajlar
Forumlarda Ara
Menü
Giriş Yap
Kayıt Ol
Install the app
Yükle
Ana Sayfa
Klasik Türk Mûsikîsi (Alaturka)
Müzik Sohbetleri
Makam Müziği Tarihi Konusunda Makaleler ve Çevirileri
JavaScript devre dışı. Daha iyi bir deneyim için, önce lütfen tarayıcınızda JavaScript'i etkinleştirin.
Çok eski bir web tarayıcısı kullanıyorsunuz. Bu veya diğer siteleri görüntülemekte sorunlar yaşayabilirsiniz..
Tarayıcınızı güncellemeli veya
alternatif bir tarayıcı
kullanmalısınız.
Konuya cevap cer
Mesaj
<blockquote data-quote="efrūḫte" data-source="post: 84826" data-attributes="member: 3556"><p>Geriye kalan soruları da cevaplamaya çalışayım. Kısa tutmaya çalışacağım, <a href="https://divanmakam.com/forum/turk-makam-muzigimiz-bizanstan-mi-alinmistir.70075/#post-84821" target="_blank">buradaki</a> cevabımla, özellikle bu kadar bilgili biri tarafından cevaplanmış bir soruda biraz haddimi aşmış gibi hissettim açıkçası. Sizden de [USER=393]@orkun zafer özgelen[/USER]'den de özür dilerim, söylediklerimde bir yanlış varsa da söylerseniz çok mutlu olurum. Neyse, başlayayım.</p><p></p><p>Eğer bugün, tarihî olmayan bir icrada yapılabilir mi diye soruyorsanız tabii ki. Örnekleri var, istenirse yapılır. Ancak eskiden taksimler nasıl yapılırdı, tarihî icra nasıl yapılır konusunda daha az bilgimiz var. Birkaç tâne güzel makale var, ama oradaki bilgilerde de hep soru işaretleri var (bir süre sonra yüklerim). Kantemiroğlu da bu konuda yazmış, ancak işin nazarî kısmıyla daha çok ilgilenmiş. Genel olarak amelî konular daha az düşünülmüş, yazılmış anlaşılan.</p><p></p><p>Benim alanımın biraz dışına çıkıyor, ancak şöyle bir durum var. Müzik teorisi her zaman yeniliğe açıktır, ancak "bu nasıl yapılır"ı kurallarıyla istiyorsanız bu beste/icra şeklinin o gelenekte oturmuş olması gerekir. Şu an yapılabilecek en mantıklı şey, Kontrpuan ve Makam nazariyatı öğrenip denemeye devam etmektir.</p><p></p><p>Bence bu genel olarak icra teknikleriyle ilgili. Ben standardizasyon sevmeyenlerdenim, ancak "Klasik koro" tavrından tutun da, ornamentasyonu sınırlamaya kadar, kendi musıkîmizin tarihî icrasını mantıklı bir şekilde yapamıyoruz. Seyit Yöre'nin bu konuda "Osmanlı Sanat Müziği, Klasik Türk Müziği ve İcrâları" adlı bir makalesi var. Tabii güncel icrâlar farklı, onlarda topluluğun istekleri gözetilmeli diye düşünüyorum.</p><p></p><p>İlginç bir şekilde eskiden varmış, şehrud veya bazı kemançe türleri gibi. Hatırladığım kadarıyla [USER=220]@Marş Araştırmacı[/USER] söylemişti, 16-17.yy'daki enstrümanların önemli bir kısmı bugün yok. 18.yy daki tanbur/ney ağırlıklı enstrümantasyona geçiş (ki anlaşılan bu tamamen müzisyen isteğiyle verilen bir karar), veya 19.yy'ın başında Türk müziğinin ve enstrümanlarının arka plana atılmasından olabilir. Bu konuda da makaleler var, hatta yarın göndereceğim Walter Feldman makalesinde bu olay geçiyor.</p><p>Tarihî icralar için bu eski enstrümanlar bulunabilir, bulunamayanlar tekrar yapılabilir (Bezmârâ'nın icra tekniğini sevmem ama enstrümanlar konusnda gerçekten kaliteli bir iş çıkarmışlar mesela). Güncel icrâlarda ise kontrabas kullanmakta bir problem görmüyorum.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="efrūḫte, post: 84826, member: 3556"] Geriye kalan soruları da cevaplamaya çalışayım. Kısa tutmaya çalışacağım, [URL='https://divanmakam.com/forum/turk-makam-muzigimiz-bizanstan-mi-alinmistir.70075/#post-84821']buradaki[/URL] cevabımla, özellikle bu kadar bilgili biri tarafından cevaplanmış bir soruda biraz haddimi aşmış gibi hissettim açıkçası. Sizden de [USER=393]@orkun zafer özgelen[/USER]'den de özür dilerim, söylediklerimde bir yanlış varsa da söylerseniz çok mutlu olurum. Neyse, başlayayım. Eğer bugün, tarihî olmayan bir icrada yapılabilir mi diye soruyorsanız tabii ki. Örnekleri var, istenirse yapılır. Ancak eskiden taksimler nasıl yapılırdı, tarihî icra nasıl yapılır konusunda daha az bilgimiz var. Birkaç tâne güzel makale var, ama oradaki bilgilerde de hep soru işaretleri var (bir süre sonra yüklerim). Kantemiroğlu da bu konuda yazmış, ancak işin nazarî kısmıyla daha çok ilgilenmiş. Genel olarak amelî konular daha az düşünülmüş, yazılmış anlaşılan. Benim alanımın biraz dışına çıkıyor, ancak şöyle bir durum var. Müzik teorisi her zaman yeniliğe açıktır, ancak "bu nasıl yapılır"ı kurallarıyla istiyorsanız bu beste/icra şeklinin o gelenekte oturmuş olması gerekir. Şu an yapılabilecek en mantıklı şey, Kontrpuan ve Makam nazariyatı öğrenip denemeye devam etmektir. Bence bu genel olarak icra teknikleriyle ilgili. Ben standardizasyon sevmeyenlerdenim, ancak "Klasik koro" tavrından tutun da, ornamentasyonu sınırlamaya kadar, kendi musıkîmizin tarihî icrasını mantıklı bir şekilde yapamıyoruz. Seyit Yöre'nin bu konuda "Osmanlı Sanat Müziği, Klasik Türk Müziği ve İcrâları" adlı bir makalesi var. Tabii güncel icrâlar farklı, onlarda topluluğun istekleri gözetilmeli diye düşünüyorum. İlginç bir şekilde eskiden varmış, şehrud veya bazı kemançe türleri gibi. Hatırladığım kadarıyla [USER=220]@Marş Araştırmacı[/USER] söylemişti, 16-17.yy'daki enstrümanların önemli bir kısmı bugün yok. 18.yy daki tanbur/ney ağırlıklı enstrümantasyona geçiş (ki anlaşılan bu tamamen müzisyen isteğiyle verilen bir karar), veya 19.yy'ın başında Türk müziğinin ve enstrümanlarının arka plana atılmasından olabilir. Bu konuda da makaleler var, hatta yarın göndereceğim Walter Feldman makalesinde bu olay geçiyor. Tarihî icralar için bu eski enstrümanlar bulunabilir, bulunamayanlar tekrar yapılabilir (Bezmârâ'nın icra tekniğini sevmem ama enstrümanlar konusnda gerçekten kaliteli bir iş çıkarmışlar mesela). Güncel icrâlarda ise kontrabas kullanmakta bir problem görmüyorum. [/QUOTE]
Alıntı ekle...
Kullanıcı Doğrulaması
Gönder
Ana Sayfa
Klasik Türk Mûsikîsi (Alaturka)
Müzik Sohbetleri
Makam Müziği Tarihi Konusunda Makaleler ve Çevirileri
Üst
Alt