Ana Sayfa
Yeni Mesajlar
Forumlarda Ara
Eser (Nota) Arşivi
Yeni Mesajlar
Kayıt Arşivi
Yeni Mesajlar
Köşe Yazıları
Yeni yazılar
Yeni yorumlar
Yazı dizisi
Yazıları ara
Ansiklopedi
Yeni maddeler
Yeni yorumlar
Yeni puanlamalar
Ansiklopedi'de ara
Bizimle Paylaşın!
Giriş Yap
Kayıt Ol
Türkçe (TR)
Dil Seçici
English (US)
Türkçe (TR)
Neler Yeni
Ara
Ara
Sadece başlıkları ara
Kullanıcı:
Yeni Mesajlar
Forumlarda Ara
Menü
Giriş Yap
Kayıt Ol
Install the app
Yükle
Ana Sayfa
Güncel ve Kültürel
Güncel Muhabbet
Endişelerim
JavaScript devre dışı. Daha iyi bir deneyim için, önce lütfen tarayıcınızda JavaScript'i etkinleştirin.
Çok eski bir web tarayıcısı kullanıyorsunuz. Bu veya diğer siteleri görüntülemekte sorunlar yaşayabilirsiniz..
Tarayıcınızı güncellemeli veya
alternatif bir tarayıcı
kullanmalısınız.
Konuya cevap cer
Mesaj
<blockquote data-quote="Derûnhân" data-source="post: 84410" data-attributes="member: 5"><p>Öncelikle sitemize hoş geldiniz. Buranın amaçlarından biri bu tür konuları konuşabilmektir, vaktimizi almıyorsunuz. Bilakis sizin durumunuzda olan arkadaşlarımıza öncülük etmiş oluyorsunuz.</p><p>Buradaki bir çok üyemiz profesyönel düzeyde müzisyenler, onlar da zâten daha çok nota arşivi için burayı tercih ediyorlar. Ama bizim gibi kendi başına öğrenmek isteyenlerin de ortamı burası. O yüzden doğru adrestesiniz.</p><p></p><p>Tabii profesyönel müzisyenler yıllarca bu işin eğitimini aldıkları için, onların söyleyecekleri daha değerli ve büyük ihtimal ile daha doğrudur. Ben yine de kendimce kendi fikirlerimi belirtmek isterim.</p><p></p><p>Almış olduğunuz kitap günümüzde temel kitaplardan biridir, o bakımdan doğru tercih yapmışsınız. Tabii ney öğrenmek için ney metotlarını tercih etmek en doğrusu, ama gâyeniz genel müzik bilgisi olduğu için bu tercih de gereklidir.</p><p></p><p>Matematiksel incelemeler bir amatör icrâcı için icrâ bakımından en önemsiz bilgilerden biridir. Yâni fizikî bakımdan bilgi içerdiği için bu daha çok bilimsel türde çalışmalar yapanlar için ilgi çekiçidir. Bilmeniz gerekmemektedir ama genel kültür için frekanslar nedir, ses nedir, onu bilmek tabii ki önemlidir.</p><p></p><p>Makam meselesine ben iki farklı yönden bakıyorum. Eski dönemlerde bir çok müzisyen nota bilmeden okurlardı, çalarlardı. Bu, ne kadar yetenekli ve kulağınızın ne kadar iyi olduğuna bağlı, bence. Bunun analizini kendiniz yapabilmeniz lâzım, yâni kendinizde böyle bir yeteneği görüyorsanız, sâdece çalarak makamların farklarını duyabileceksiniz. Ben kendimi bu şanslı kesime âit olarak görmüyorum örnek olarak. Ve büyük ihtimal ile bir çok insan da bu kategoriye girmiyordur. O bakımdan notalar üzerinden öğrenmek ve uygulamak daha sağlıklı olacaktır diye düşünüyorum.</p><p></p><p>Bizim gibiler, bence, ilk olarak nota okumasını öğrenmelidirler. Makamları boş verelim. İlk olarak nota kağıdına baktığımız vakit notada gösterilenleri çalabilmektir önemli olan. Bunun için de usûl bilmekten önce metronom ile çalışmak daha önemli kanaatimce. Çünkü misal, bir eseri 60 tempoda çalmak farklı, 120 tempoda çalmak farklı, 180'de yine farklı. Eliniz, kolunuz, beyniniz bu tempolara alışması lâzım. Kağıdı hem okumak, hem hızılı olabilmek, hem de tempoyu tutabilmek zâten bence işin 80%. Bunu gerçekleştirebiliyorsanız temeliniz oturmuş demektir, bence.</p><p></p><p>Makamları öğrenmek bundan sonra kolay olacaktır. Eserleri dinledikçe ve çaldıkça eserlerin temel noktalarını anlayabiliyor olacaksınız. Makam sistemini, yine bence, en iyi anlatan Erol Sayan'ın kitabı okuduğum kadarıyla. Genel anlamda her hangi bir makamın başlangıç yaptığı bir nota çevresi oluyor, sonra o makama âit özellikleri sergiliyor (inici, çıkıcı, çeşniler, güçlü, durak). Yâni eserin melodisi seyir ediyor bir temel notadan başka temel notalara, ve sonunda da yine başka bir temel notaya doğru gidip bitiyor. Kısaca makamlar böyle.</p><p></p><p>Usûl bilgisini sanırım ben biraz sona attım bu değerlendirmemde. Pedagojik bakımdan benim anlattığım sistem belki de yanlış olabilir. Çünkü usûller müziğimizin en önemli ve temel bilgilerindendir. Ancak, kanaatimce, ses icrâcıları ve anlattığım nota okumayı gerektirmeyecek düzeyde yetenekli olan müzisyenler için bence usûl bilgisi daha önemlidir. Bizler için değil. Onların tutunacakları notaları olmadığı için, usûl bilgisi bir eseri işlerken hâfızaya çok yardımcı oluyor. Praktiklik için çok faydalı. Ama nota okuyanlar için, ses icrâcısı değilsek, arka plandadır bence. Ses icrâcıları vurgu verebilmek için muhakkak usûl bilmelidirler, nota okusalar bile.</p><p></p><p>Size ne önerebilirim? Dünyâda öğrenmek istediğimiz her şey için geçerli olan tek bir şey vardır, o da istikrardır. İstikrarlı bir şekilde planlı ve programlı gittiğiniz vakit sonucunu almamanız neredeyse mümkün değil. Ama maalesef insan rûhu çabuk sıkılıyor. Hemen bir sonuç bekliyor. Bunu aşabilirseniz muhakkak istediğiniz düzeye ulaşacaksınız. Ne kadar yetenekliyseniz, süresi de ters orantılı hızda olacaktır. Zâten çoğumuzda olmayan bir hocanın talebesisiniz. Buradan avantajlısınız. Gelişiminizi kontrol ettirebiliyorsunuz demektir bu. Büyük ihtimal ile metotlar üzerinden çalışma yapıyorsunuzdur. Onları işledikçe daha iyi olacaksınız.</p><p></p><p>Bunların hepsini hazmettikten sonra makam bilgisinin asıl önemi ortaya çıkacak: taksimler. Bu da, bence, bir saz icrâcısının fethetmesi gereken son kaledir. O düzeye gelince iyi derece profesyönel müzisyenlere danışmanız gerekecek. O konuda bir şey diyemem.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Derûnhân, post: 84410, member: 5"] Öncelikle sitemize hoş geldiniz. Buranın amaçlarından biri bu tür konuları konuşabilmektir, vaktimizi almıyorsunuz. Bilakis sizin durumunuzda olan arkadaşlarımıza öncülük etmiş oluyorsunuz. Buradaki bir çok üyemiz profesyönel düzeyde müzisyenler, onlar da zâten daha çok nota arşivi için burayı tercih ediyorlar. Ama bizim gibi kendi başına öğrenmek isteyenlerin de ortamı burası. O yüzden doğru adrestesiniz. Tabii profesyönel müzisyenler yıllarca bu işin eğitimini aldıkları için, onların söyleyecekleri daha değerli ve büyük ihtimal ile daha doğrudur. Ben yine de kendimce kendi fikirlerimi belirtmek isterim. Almış olduğunuz kitap günümüzde temel kitaplardan biridir, o bakımdan doğru tercih yapmışsınız. Tabii ney öğrenmek için ney metotlarını tercih etmek en doğrusu, ama gâyeniz genel müzik bilgisi olduğu için bu tercih de gereklidir. Matematiksel incelemeler bir amatör icrâcı için icrâ bakımından en önemsiz bilgilerden biridir. Yâni fizikî bakımdan bilgi içerdiği için bu daha çok bilimsel türde çalışmalar yapanlar için ilgi çekiçidir. Bilmeniz gerekmemektedir ama genel kültür için frekanslar nedir, ses nedir, onu bilmek tabii ki önemlidir. Makam meselesine ben iki farklı yönden bakıyorum. Eski dönemlerde bir çok müzisyen nota bilmeden okurlardı, çalarlardı. Bu, ne kadar yetenekli ve kulağınızın ne kadar iyi olduğuna bağlı, bence. Bunun analizini kendiniz yapabilmeniz lâzım, yâni kendinizde böyle bir yeteneği görüyorsanız, sâdece çalarak makamların farklarını duyabileceksiniz. Ben kendimi bu şanslı kesime âit olarak görmüyorum örnek olarak. Ve büyük ihtimal ile bir çok insan da bu kategoriye girmiyordur. O bakımdan notalar üzerinden öğrenmek ve uygulamak daha sağlıklı olacaktır diye düşünüyorum. Bizim gibiler, bence, ilk olarak nota okumasını öğrenmelidirler. Makamları boş verelim. İlk olarak nota kağıdına baktığımız vakit notada gösterilenleri çalabilmektir önemli olan. Bunun için de usûl bilmekten önce metronom ile çalışmak daha önemli kanaatimce. Çünkü misal, bir eseri 60 tempoda çalmak farklı, 120 tempoda çalmak farklı, 180'de yine farklı. Eliniz, kolunuz, beyniniz bu tempolara alışması lâzım. Kağıdı hem okumak, hem hızılı olabilmek, hem de tempoyu tutabilmek zâten bence işin 80%. Bunu gerçekleştirebiliyorsanız temeliniz oturmuş demektir, bence. Makamları öğrenmek bundan sonra kolay olacaktır. Eserleri dinledikçe ve çaldıkça eserlerin temel noktalarını anlayabiliyor olacaksınız. Makam sistemini, yine bence, en iyi anlatan Erol Sayan'ın kitabı okuduğum kadarıyla. Genel anlamda her hangi bir makamın başlangıç yaptığı bir nota çevresi oluyor, sonra o makama âit özellikleri sergiliyor (inici, çıkıcı, çeşniler, güçlü, durak). Yâni eserin melodisi seyir ediyor bir temel notadan başka temel notalara, ve sonunda da yine başka bir temel notaya doğru gidip bitiyor. Kısaca makamlar böyle. Usûl bilgisini sanırım ben biraz sona attım bu değerlendirmemde. Pedagojik bakımdan benim anlattığım sistem belki de yanlış olabilir. Çünkü usûller müziğimizin en önemli ve temel bilgilerindendir. Ancak, kanaatimce, ses icrâcıları ve anlattığım nota okumayı gerektirmeyecek düzeyde yetenekli olan müzisyenler için bence usûl bilgisi daha önemlidir. Bizler için değil. Onların tutunacakları notaları olmadığı için, usûl bilgisi bir eseri işlerken hâfızaya çok yardımcı oluyor. Praktiklik için çok faydalı. Ama nota okuyanlar için, ses icrâcısı değilsek, arka plandadır bence. Ses icrâcıları vurgu verebilmek için muhakkak usûl bilmelidirler, nota okusalar bile. Size ne önerebilirim? Dünyâda öğrenmek istediğimiz her şey için geçerli olan tek bir şey vardır, o da istikrardır. İstikrarlı bir şekilde planlı ve programlı gittiğiniz vakit sonucunu almamanız neredeyse mümkün değil. Ama maalesef insan rûhu çabuk sıkılıyor. Hemen bir sonuç bekliyor. Bunu aşabilirseniz muhakkak istediğiniz düzeye ulaşacaksınız. Ne kadar yetenekliyseniz, süresi de ters orantılı hızda olacaktır. Zâten çoğumuzda olmayan bir hocanın talebesisiniz. Buradan avantajlısınız. Gelişiminizi kontrol ettirebiliyorsunuz demektir bu. Büyük ihtimal ile metotlar üzerinden çalışma yapıyorsunuzdur. Onları işledikçe daha iyi olacaksınız. Bunların hepsini hazmettikten sonra makam bilgisinin asıl önemi ortaya çıkacak: taksimler. Bu da, bence, bir saz icrâcısının fethetmesi gereken son kaledir. O düzeye gelince iyi derece profesyönel müzisyenlere danışmanız gerekecek. O konuda bir şey diyemem. [/QUOTE]
Alıntı ekle...
Kullanıcı Doğrulaması
Gönder
Ana Sayfa
Güncel ve Kültürel
Güncel Muhabbet
Endişelerim
Üst
Alt