Ana Sayfa
Yeni Mesajlar
Forumlarda Ara
Eser (Nota) Arşivi
Yeni Mesajlar
Kayıt Arşivi
Yeni Mesajlar
Köşe Yazıları
Yeni yazılar
Yeni yorumlar
Yazı dizisi
Yazıları ara
Ansiklopedi
Yeni maddeler
Yeni yorumlar
Yeni puanlamalar
Ansiklopedi'de ara
Bizimle Paylaşın!
Giriş Yap
Kayıt Ol
Türkçe (TR)
Dil Seçici
English (US)
Türkçe (TR)
Neler Yeni
Ara
Ara
Sadece başlıkları ara
Kullanıcı:
Yeni Mesajlar
Forumlarda Ara
Menü
Giriş Yap
Kayıt Ol
Install the app
Yükle
Ana Sayfa
Klasik Türk Mûsikîsi (Alaturka)
Müzik Sohbetleri
“Belirsiz” Saz Eserlerine İsim Vermek Nasıl Olur?
JavaScript devre dışı. Daha iyi bir deneyim için, önce lütfen tarayıcınızda JavaScript'i etkinleştirin.
Çok eski bir web tarayıcısı kullanıyorsunuz. Bu veya diğer siteleri görüntülemekte sorunlar yaşayabilirsiniz..
Tarayıcınızı güncellemeli veya
alternatif bir tarayıcı
kullanmalısınız.
Konuya cevap cer
Mesaj
<blockquote data-quote="Marş Araştırmacı" data-source="post: 83271" data-attributes="member: 220"><p>Bu önerinin tam nekadar şekilde bir şaka, yada ciddi olduğunu açıkcası tam anlıyamadım, ama bu gerçekten bir sorun. Sistem sorunu gerçekten çözebiliriz.</p><p></p><p></p><p>Şimdi garip isimleri olan peşrevler gerçekten var. İsminden nerde ve ne için kullanılmış olduğunu bazen tespit bile edebiliyoruz. Hatta usulun isimleri bile hangi amaçtan gelmiş olduğuna dahil bir ipucu verebiliyior.</p><p></p><p>Şimdu bunlara numara versek dikkatli olmak lazım. Numara ilerde yanlış bir anlam çıkarabilir, mesela ayini şerifide mesela numaradan, nasl tanzim edimmiş ve hangi nizama göre icra edildiği tespit ediliyor (mesela 3. Selam, 4.Selam gibi). Üstelik böyle bir numara koyulsa, ozaman hepisi ayni kategori, aynı zamandan veya besteciden gelmiş gibi bir algı oluşuyor </p><p></p><p>"Ben birinici mahur peşrevi çaldım, şimdi ikinciyi icra ediyim" gibi, yada buna benzer, sanki aynı külliyattan geliyormuş gibi bir algı oluşabilir.</p><p></p><p>Eğer Albert Bobowsky (Ali Ufki) Bey'in yada Kantemir'den bir eser alırsak, ve o eserin isimi yoksa, müzikologların kullandığı numarayı kullanırız mesela:</p><p>Ciğer delen (Şah Murad(?)) Peşrevin bir isimi olmasaydı ozaman : Peşrev, (Besteci), ve kaynak (yani versiyon Ali Ufki'den se mesela) 16v-17r/38-9.</p><p>Ozaman tam hangisi kast edildiği anlaşılır. Halk arası için tabiki pek uygun değil. Ozaman eski usul : Dediğiniz gibi "Makam, Usul". Gibi yapmak gerek. Ama "brinici, ikinci" dersek yanlış bir anlam çıkabilir.</p><p></p><p></p><p>Şu an böyle olduğu gibi bırakırdım.</p><p>Onların üzerine en az bir detail daha eklersek ozaman belki daha düzenli olur. Mesela:</p><p></p><p>Peşrev - Belirsiz - Mahur</p><p>Peşrev - Belirsiz - Mahur [Mehter]</p><p>Peşrev - Belirsiz - Mahur (....)</p><p></p><p>Yani kullanılmiş, yada bir konuya mahsus bestelenmişse ozaman onun bir kullanım yeri gibi birşey.</p><p></p><p>Biliyorum, buna benzer bir sistem var zaten, ama birkaç eserlerin kullanım amacı belli olduğuna rağmen hala "Berlirsiz" diyor. Birkaç tespit ettiğim peşrevler mesela mehter tarı, Ali Ufki Beyin külliyatından, ama o bilgi daha eklenmemiş, ondan bir makama, birçok "belirsiz" aynı gibi eserler var. Araştırmakla beraber bunları teker-teker toparlamak lazım.</p><p>Bunun üzerine enaz birkaç "Belirsiz" ve aynı gibi gözüken eserler toparlanmış olur.</p><p>Mesela şimdi İsmail Hakkı Beyin Foxtrot - Leyla ile yaptığım gibi.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Marş Araştırmacı, post: 83271, member: 220"] Bu önerinin tam nekadar şekilde bir şaka, yada ciddi olduğunu açıkcası tam anlıyamadım, ama bu gerçekten bir sorun. Sistem sorunu gerçekten çözebiliriz. Şimdi garip isimleri olan peşrevler gerçekten var. İsminden nerde ve ne için kullanılmış olduğunu bazen tespit bile edebiliyoruz. Hatta usulun isimleri bile hangi amaçtan gelmiş olduğuna dahil bir ipucu verebiliyior. Şimdu bunlara numara versek dikkatli olmak lazım. Numara ilerde yanlış bir anlam çıkarabilir, mesela ayini şerifide mesela numaradan, nasl tanzim edimmiş ve hangi nizama göre icra edildiği tespit ediliyor (mesela 3. Selam, 4.Selam gibi). Üstelik böyle bir numara koyulsa, ozaman hepisi ayni kategori, aynı zamandan veya besteciden gelmiş gibi bir algı oluşuyor "Ben birinici mahur peşrevi çaldım, şimdi ikinciyi icra ediyim" gibi, yada buna benzer, sanki aynı külliyattan geliyormuş gibi bir algı oluşabilir. Eğer Albert Bobowsky (Ali Ufki) Bey'in yada Kantemir'den bir eser alırsak, ve o eserin isimi yoksa, müzikologların kullandığı numarayı kullanırız mesela: Ciğer delen (Şah Murad(?)) Peşrevin bir isimi olmasaydı ozaman : Peşrev, (Besteci), ve kaynak (yani versiyon Ali Ufki'den se mesela) 16v-17r/38-9. Ozaman tam hangisi kast edildiği anlaşılır. Halk arası için tabiki pek uygun değil. Ozaman eski usul : Dediğiniz gibi "Makam, Usul". Gibi yapmak gerek. Ama "brinici, ikinci" dersek yanlış bir anlam çıkabilir. Şu an böyle olduğu gibi bırakırdım. Onların üzerine en az bir detail daha eklersek ozaman belki daha düzenli olur. Mesela: Peşrev - Belirsiz - Mahur Peşrev - Belirsiz - Mahur [Mehter] Peşrev - Belirsiz - Mahur (....) Yani kullanılmiş, yada bir konuya mahsus bestelenmişse ozaman onun bir kullanım yeri gibi birşey. Biliyorum, buna benzer bir sistem var zaten, ama birkaç eserlerin kullanım amacı belli olduğuna rağmen hala "Berlirsiz" diyor. Birkaç tespit ettiğim peşrevler mesela mehter tarı, Ali Ufki Beyin külliyatından, ama o bilgi daha eklenmemiş, ondan bir makama, birçok "belirsiz" aynı gibi eserler var. Araştırmakla beraber bunları teker-teker toparlamak lazım. Bunun üzerine enaz birkaç "Belirsiz" ve aynı gibi gözüken eserler toparlanmış olur. Mesela şimdi İsmail Hakkı Beyin Foxtrot - Leyla ile yaptığım gibi. [/QUOTE]
Alıntı ekle...
Kullanıcı Doğrulaması
Gönder
Ana Sayfa
Klasik Türk Mûsikîsi (Alaturka)
Müzik Sohbetleri
“Belirsiz” Saz Eserlerine İsim Vermek Nasıl Olur?
Üst
Alt