Türk Müziği Nota Arşivlerinde Bulunmayan 10 Adet Eserin Taş Plak Kayıtlarından Notaya Alınarak Arşivlerimize Kazandırılması

10 Adet Eserin Notaya Alınması

Bu bitirme çalışmasında, 20. yüzyılın başlarıyla birlikte Türkiye'de de yaygınlaşmaya başlayan taş plak kayıtlarında kalmış, bugün nota külliyatımızda yer almayan ve hatta bazıları önemli bestekârlara ait on adet şarkı


repertuvarımıza kazandırmak maksadıyla notaya alındı. Bu plakların künyesi konusunda; eğer tespit edilebilmişse kayıt altına alındığı yıllar, hanende ve sazendelerin isimleri, icra edilen eserlerin güftekâr ve bestekâr bilgileri verilmeye çalışıldı. Aynı zamanda notaların sonunda verilen karekodlarla her eserin referans alınan ses kaydının erişilebilir olması sağlanmış, eğer ulaşılabilmişse plak etiketlerinin fotoğrafları verilmiştir.

Bunun öncesinde ses kayıt teknolojisinin ve müziğin yazılmasının tarihine dair yazılar mevcuttur. Küçük bir bölüm de çalışmamızın metodu ve amacına dair ayrıntılı bilgi vermektedir.

***

Bu lisans bitirme çalışmasının başlama süreci, aslında daha evvelki çalışmalarıma dayanmaktadır. Müziğimizin ilk ses kayıtlarına olan merakım, o dönemdeki icra üsluplarındaki güzellikler, beni birkaç sene öncesinde böyle bir heyecanın içine zaten atmıştı. Taş plaklardan dinlediğim ama notasına ulaşamadığım eserleri notaya alarak bir kenarda biriktirmekteydim. Tez dönemi geldiğinde de bu çalışmamı biraz daha genişleterek akademik bir boyutta değerlendirmek istedim.

Çalışmamın her aşamasında yol gösterici fikirleriyle önümü açan, çalışmamı daha geniş bir boyuta taşımama yardımcı olan kıymetli hocam Öğr. Gör. Semih Özdemir'e; bazı eserlerin güfte ve bestecilerini tespit hususunda bana yardımcı olan Mürselin Güney'e; araştırmaya konu olan taş plaklardan bir kısmını stüdyo ortamında kaydetme ve dijitalize edip sesleri düzenleme konusunda vaktini ayırıp zahmetimi çeken çok değerli ağabeyim Özata Ayan'a; bazı taş plak kayıtlarını da benimle dijital ortamdan paylaşarak çalışmama katkı sunan kıymetli ağabeyim Tevfik Bildik'e gönülden teşekkürlerimi sunarım.

Ahmet Yağmur KUCUR

İstanbul, Haziran 2022
Yazar Hakkında
Ahmet Yağmur Kucur
9 Aralık 2000'de Üsküdar'da doğdu. Dokuz yaşında Musiki Eğitim Vakfı'nda Murat Aydemir'den tanbur dersleri almaya başlayarak müziğe ilk adımını attı. Türk müziği repertuvarı konusunda kısa bir süre Hulusi Yücebıyık, Münip Utandı gibi isimlerden istifade edip kendilerinden eserler meşk etti. 2017'de şefliğini Mustafa Doğan Dikmen'in yaptığı TRT İstanbul Radyosu Türk Sanat Müziği Gençlik Korosu sınavını kazandı ve bir süre buraya korist olarak devam etti. 2019'da Cumhurbaşkanlığı Klasik Türk Müziği Korosu'nun "Gençlik" temalı konserinde konuk solist olarak tanbur çaldı. Aynı sene Prof. Dr. Alâeddin Yavaşca danışmanlığında Pera Müzesi'nde düzenlenen "Cumhuriyet Döneminde Yetişen Bestekârlar" temalı konserde sesiyle ve tanburuyla konuk solist olarak yer aldı. 2019'un Ekim ayında T.C Kültür ve Turizm Bakanlığı İstanbul Tarihi Türk Müziği Topluluğu'nda ses sanatçısı olarak vazife yapmaya başladı. 2022'de İstanbul Medeniyet Üniversitesi Sanat, Tasarım ve Mimarlık Fakültesi Türk Musikisi bölümünden mezun olan Kucur'un, aynı yıl Nevâ Gülses Küçük'le birlikte hazırladığı saz müziği albümü Sazende, Trio Yapım tarafından yayımlandı. 2023'te İhsan Özgen: Sesler, Renkler ve Çizgiler Peşinde isimli biyografi / anı kitabı Vakıfbank Kültür Yayınları'ndan çıktı. Kucur, çeşitli mecralarda konserlerine ve müzik alanındaki araştırmalarına devam etmektedir.

Diğerleri: Köşe Yazıları

Doğukan Uzun
Görünüm
541
Karşılaştırmamıza geçmeden önce iki büyük nazariyatçımız hakkında bilgi vermek isterim: Nayi Osman Dede: İstanbul'un Vefa semtinde dünyaya gelmiş, Süleymaniye Darüşşifası başhademelerinden Hacı İbrahim Efendi'nin oğludur. Çocukluğundan itibaren tasavvuf, edebiyat ve mûsikîye ilgisi olan Osman...
Baha Yetkin
Görünüm
507
Tepki Puanı
3
Merhaba, Ben ud sanatçısı, besteci ve eğitmen Baha YETKİN. 2000 yılından bu yana müzik camiasının içinde bilfiil yer alan bir sanatçı ve eğitmen olarak tecrübelerim sonucunda edindiğim bilgi ve izlenimleri yazıya dökerek müzikle ilgilenenlere ve müzikte kariyer yapmak isteyenlere bir nebze de...
efrūḫte
Görünüm
1350
Tepki Puanı
5
Osmanlı/Türk musıki geleneğinin tarihi maalesef henüz yazılabilmiş değil. Bunun tek sebebi – özellikle on altı ve on yedinci yüzyıllar söz konusu olduğunda – bilgi ve belge azlığı değildir. Bize ulaşmış bilgi ve belgelere bakış açısının ciddî, tutarlı ve anlamlı bir tarihyazıcılığı...
helifmutlu
Görünüm
910
Tepki Puanı
6
2019 yılında, üniversite ikinci sınıfta iken Mahalle Mektebi Edebiyat Dergisinin Tanrıkulu köşesinde üstadı anlatmaya gayret etmiştim. Yazdıklarımın bir kısmını belgesellerden, bir kısmını kitaplardan veya internetteki kaynaklardan, bir kısmını ise hocam Vefa Sağbaş'tan almıştım. Âcizâne...
Evvelce söylediğim gibi, Bizans musikisini –iyi-kötü bilinebildiği kadar- öğrenmek için Bizans müelliflerinden, Bizans nota yazısından, Bizans makam ve usullerinden, Bizans musiki parçalarından bahsetmeye ihtiyaç vardır. Ben Bizans musikisini öğretmek vazifesini üzerime almadığımdan...

Daha Fazlası: Ahmet Yağmur Kucur

Ahmet Yağmur Kucur
Görünüm
2544
Tepki Puanı
12
Merhum Bekir Sıdkı Sezgin’in Merhum Necdet Yaşar’ın tanburu eşliğinde okuduğu, sözleri Şeyh Muhammed Es’ad Erbilî’ye ait hicaz makamındaki bu kasîde (na’t), malumunuz irticalî olarak icra edilmiştir. İkili arasındaki uyum, kompozisyonun mükemmelliği, icra bütünlüğü, melodilerdeki zenginlik...
Sohbete katıl

Yazı Ayrıntısı

Yazar
Ahmet Yağmur Kucur
Görünüm
2418
Son güncelleme

Dosyalar

  • Türk Müziği Nota Arşivlerinde Bulunmayan 10 Adet Eserin Taş Plak Kayıtlarından Notaya Alınarak Arşivlerimize Kazandırılması.pdf
    3.3 MB · Görünüm: 4

Bunu Paylaş

Üst Alt