Nezih Uzel'in Bilinenden Farklı İcra Ettiği Eserler
Nota | Eser | Bestekar | Güfte Sahibi | Makam | Form | Usul |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Can Yine Bülbül Oldu | Belirsiz (Geleneksel) | Niyazi Mısri | Neva | İlahi | Nim Sofyan |
2 | Derman Arardım Derdime | Belirsiz (Geleneksel) | Niyazi Mısri | Hüseyni | İlahi | Sofyan |
3 | Ey Risalet Tahtının Hurşid-i Mah-ı Enveri | Belirsiz (Geleneksel) | Gazali | Hüseyni | İlahi | Sofyan |
Nezih Uzel
Esasında Nezih Uzel'in icracılığı, şüphesiz ki, başlı başına bir çalışma konusu olabilir. Hatta olmalıdır da. Biz, bu konuda, haddimizi fazla zorlamadan, sadece iki noktaya temas etmekle yetinelim. Birincisi, Nezih Uzel'in, elinize notasını alıp inceleyeceğiniz, yahut bir enstrümanla çalmaya çalışacağınız bir eseri, kendisi icra ederken, bambaşka bir boyuta taşıdığıdır. Kağıt üzerinde oldukça basit duran bir nağme dizisi, Nezih Uzel'in sesiyle inanılması güç derecede sanatlı bir icraya dönüşür. İkincisi ise, ömrünün hemen hemen ilk yarısını, resmi olarak kapanan tekkelerin hayattaki son temsilcileriyle haşır-neşir olarak geçiren Nezih Uzel'in, eğer bu musiki sahasında "Tekke Tavrı" denilen bir alt başlık var ise, başvurulması gereken en öncelikli kaynaklardan birisi olduğudur. Üstadın, öğrencilerine ve eşrafına ısrarla ve özellikle vurgulayarak naklettiği gibi; okunan her ilahi, o anki neşeye göre şekillenir. Bunun bir standardının olması, en başta bu işin doğasına aykırıdır.
Yukarıdaki eserleri ve Nezih Uzel icrasıyla yeniden yazılmış notalarını, bu noktaları vurgulamak gayesiyle, ayrı bir başlık altında sizlerle paylaşmayı uygun görüyoruz.
Listedeki eserlerden "Can Yine Bülbül Oldu" güfteli ilahi, Nezih Uzel'in, Kudsi Erguner ile beraber 1977'de Paris Radyosu için verdikleri bir konserin yıllar sonra "Turquie Musique Soufie" adıyla yayınlanan albüm versiyonundan notaya alındı. Konser, "Güzel Aşık Cevrimizi Çekemezsin Demedim mi" güfteli ilahiyle başlıyor ve bağlı bir şekilde ardından bu ilahi, ekseriyetle bilinen halinin aksine, Neva perdesinden değil, Hüseyni perdesinden seyre başlanarak icra ediliyor.
Listedeki eserlerden "Ey Risalet Tahtının Hurşid-i Mah-ı Enveri" güfteli Hüseyni ilahi, Nezih Uzel'in, Kudsi Erguner ile beraber 1990'da Paris'te kaydettikleri "Turquie Musique Soufie Ilahi et Nefes" adlı albümden notaya alındı. Bu eser, albümün Uşşak makamında ilahilerden oluşan bölümünün sonunda, ekseriyetle bilinen halinden farklı olarak, zemin kısmını oluşturan mısraların tamamı yarım vuruşluk es ile başlayacak şekilde icra ediliyor.
Nezih Uzel
Üsküdar (1990)