Kaynağı/Derleyicisi Nezih Uzel Olan Eserler
Nota | Eser | Bestekar | Güfte Sahibi | Makam | Form | Usul |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Ahiret Yolu Gibi Gurbete Tenha Gittim | Belirsiz (Giydirme) | Taşlıcalı Yahya | Hüseyni | İlahi | Türk Aksağı (Evferli) |
2 | Benim Adım Dertli Dolap | Derviş Muammer | Yunus Emre | Segah | Nefes | Sofyan |
3 | Bir Korku Düştü İçime | Belirsiz (Giydirme) | Yunus Emre | Neva | Nefes | Türk Aksağı (Evferli) |
4 | Dil Hanesi Mir'at-ı Hakk | Belirsiz (Geleneksel) | Nasuhi Hz. | Hüseyni | İlahi | Semai |
5 | Gel Ey Bad-ı Saba | Belirsiz (Geleneksel) | Niyazi Mısri | Uşşak | İlahi | Düyek |
6 | Gel Ey Kardaş Hakk'ı Bulayım Dersen | Derviş Muammer | Yunus Emre | Huzi | İlahi | Sofyan |
7 | Gönlümüz Her An Sendedir Ya Rab | Belirsiz (Geleneksel) | Abdülehad Nuri | Hicaz | İlahi | Düyek |
8 | Hakk Bir Gönül Verdi Bana | Belirsiz (Geleneksel) | Yunus Emre | Uşşak | Nefes | Raks Aksağı |
9 | Türlü Türlü Cefanın | Derviş Muammer | Yunus Emre | Hüseyni | İlahi | Sofyan |
10 | Uyur İdik Uyardılar | Belirsiz (Geleneksel) | Pir Sultan Abdal | Uşşak | Nefes | Aksak |
Albüm ve kayıt taramalarının sonunda oluşturduğumuz kaynağı bilinmeyen eserler listesini, eserlerin Nezih Uzel'e ait olup olmadığı yönünden tasnif etmeye çalışırken, referans olarak sıklıkla bazı isimlerle karşılaştık: Özbekler Tekkesi'nin müdavimlerinden Derviş Muammer, Bursa'daki Kadiri Tekkesi'nin şeyhi Canib Efendi. Bu isimlere, hal-i hazırda Nezih Uzel'in ünsiyetini bildiğimiz Bektaşi şeyhi Yusuf Fahir Baba, Kadiri şeyhi Misbah Efendi, Mevlevi şeyhi Mithat Bahari Beytur ve elbette onların vazifeli bulundukları dergahların muhtelif musikişinasları, dahası o devir için Türk Dini Musikisi'nin yaşayan hafızası denilebilecek Sadettin Heper ve Ulvi Erguner gibi isimler de eklendiğinde, Nezih Uzel'in ciddi derecede geniş bir Tasavvuf Musikisi repertuarının içerisinde yetiştiği sonucuna varmak hiç de zor değil.
Bursa'daki Kadiri Tekkesi; sağ başta Ahmed Canib Efendi
Oluşturduğumuz eser listesinden, Nezih Uzel'e ait olduğunu tespit edebildiğimiz eserleri bir önceki bölümde dikkatinize sunmuştuk. Çoğunluğunun hiçbir yerde notası, hatırı sayılır bir kısmının da Nezih Uzel'in sesi dışında örnek icrası olmayan yukarıdaki listede göreceğiniz eserler ise, bestekar olarak "Nezih Uzel'in" denemeyecek, fakat bugün bu müziğe gönül verenlerin ilk defa Nezih Uzel'in sesinden duyduğu eserler.
Giriş yazısında da değindiğimiz gibi, üstad, sağlığında muhtemelen bu sıfatı kabul etmeyecek olsa da, bizce bu eserler için kullanılabilecek en makul başlık, "Nezih Uzel'in Musikimize Kazandırdığı Eserler" yahut belki biraz farklı musikiyle ilgilenenlerin aşina olduğu bir ifadeyle "Nezih Uzel'in Derlediği Eserler" olmalıydı.
11 eserden oluşan bu listedeki 7 eser, tespit edebildiğimiz kadarıyla ilk defa bu çalışma vesilesiyle notaya aktarılıp umuma açık bir şekilde paylaşılıyor (Ahiret Yolu Gibi Gurbete Tenha Gittim, Benim Adım Dertli Dolap, Bir Korku Düştü İçime, Dil Hanesi Mir'at-ı Hakk, Gel Ey Bad-ı Saba, Hakk Bir Gönül Verdi Bana, Türlü Türlü Cefanın). Listedeki 2 eserin ise, yine tespit edebildiğimiz kadarıyla, umuma açık hiçbir kaydı bulunmuyor (Gel Ey Bad-ı Saba ve Türlü Türlü Cefanın). Bu vesileyle, Nezih Uzel'in, kendinden öncekilerden edindiği birikimi kendinden sonrakilere aktarma misyonuna küçük de olsa bir katkı yapabildiysek, ne mutlu bize.
Nezih Uzel ve Sadeddin Heper
Konya Şeb-i Arus Törenleri