Bestekâr
Hulusi Gökmen
Güfte Sâhibi
Eşrefoğlu Rumi
Makam
Segah
Form
İlahi
Usûl
Sofyan
Kaynak
Sanat Müziği Notaları, Mustafa Eren Güzel

Makam

DîvânMakam Robotu
Messages
45128
Reactions
138

Reputation:

Eser:
Ey Allahım beni senden ayırma

Bestekâr:
Camcı Hulusi (Gokmenli)

Güfte Sâhibi:

Makam:

Form:

Usûl:

Güfte:
-

Kaynak:
Mustafa Eren Güzel | v2

Diğer Bilgiler:
Arşiv No: 14159 -
Ahmet Hatipoğlu 1966'da Konya'da notaya aldığını söylüyor.
 

Download all Attachments

Last edited by a moderator:

Faruk İnan

Staff member
Nota İstişâre Heyeti
Arşiv Görevlisi
Messages
1732
Reactions
2103
YouTube
link

Reputation:

Teşekkür ederiz. İsminizi kaynak göstererek notayı konuya ekledim.
 

Derûnhân

Staff member
Arşiv Görevlisi
Messages
1394
Reactions
1773
Website
link
Facebook
link

Reputation:

(Neyzen.com’un notasında bestekar farklı, ben de oraya göre yazdım.)
Burada şöyle bir durum var. Aynı isimde başka bir eser var Hulusi Gökmen adına kayıtlı: Ey Allahım Beni Senden Ayırma - Hulusi Gökmen - Hüzzam ama bu eser Hüzzam diye girilmiş ve farklı eğer yanlış görmediysem.

Herhalde neyzen.com o eserin bu olduğunu sayarak, Hulusi Gökmenli demiş (-li eki birlikte).

Bizde ise Ahmet Efe diye Ahmet Hatipoğlu'nun versiyonunu var. Notaya aldım diyor. Herhalde biz bestekâr olarak bunu "belirsiz" ya da Ahmet Hatipoğlu altında kaydetmeliyiz. Bilen birileri varsa buyursunlar.
 

nihavend

Staff member
Nota İstişâre Heyeti
Arşiv Görevlisi
Messages
517
Reactions
1224

Reputation:

Hüzzam versiyonun başlığındaki v2 notası ile, buradaki v1 notası aynı.

Ayrıca, yine Hüzzam versiyonun başlığındaki v4 notası da önce Segah olarak kaydedilmiş, sonra üzerine Hüzzam diye not düşülmüş. Dolayısıyla donanımı Segah'a göre tanzim edilmiş. Notasyonu da hemen hemen buradaki Segah'larla aynı.

Affınıza sığınarak önerim, tabii eğer bu iki eser yine farklı kategorize edilecekse, o başlıktaki v2 notasını yok edilip, v4 notasının buraya alınması.
 

Derûnhân

Staff member
Arşiv Görevlisi
Messages
1394
Reactions
1773
Website
link
Facebook
link

Reputation:

Affınıza sığınarak önerim, tabii eğer bu iki eser yine farklı kategorize edilecekse, o başlıktaki v2 notasını yok edilip, v4 notasının buraya alınması.
Estağfirullah. Bence iki farklı eser olarak olmalı (sizin söylediğiniz düzeltmeleri de yaparak) ama sizin fikriniz nedir?
 

nihavend

Staff member
Nota İstişâre Heyeti
Arşiv Görevlisi
Messages
517
Reactions
1224

Reputation:

İki farklı eser olmalı, haklısınız. Şu an için bu eserlerin birbirlerine hayli benziyor olması dışında sağlıklı bir veri yok elimizde.
 

Derûnhân

Staff member
Arşiv Görevlisi
Messages
1394
Reactions
1773
Website
link
Facebook
link

Reputation:

Evet, gerekli düzenlemeyi yaptım. Oradan v2 ile v4 kaldırıldı.
Oranın v ikisi buranın v biri, oranın v dörtü oldu buranın v üçü.

Peki bestekâr olarak belirsiz diye mi yoksa Ahmet Hatipoğlu diye mi değiştirsek.
 

nihavend

Staff member
Nota İstişâre Heyeti
Arşiv Görevlisi
Messages
517
Reactions
1224

Reputation:

Eseri notaya alan Ahmet Hatipoğlu bestekar kısmına "Anonim" yazmış. Bizim eseri kendisine mal etmemiz doğru olmaz sanırım.

Bir de, v2 notasının bestekar kısmı "Hulusi Gökmenli" olarak kalmış.
 

Derûnhân

Staff member
Arşiv Görevlisi
Messages
1394
Reactions
1773
Website
link
Facebook
link

Reputation:

Değişiklik yaptım, v2 notada değişiklik talep ede bilir miyiz @mstferngzl ? Bestekâr kısmına belirsiz yazabilir misiniz? O notayla değiştirelim.
 

Levent Çelik

Nota İstişâre Heyeti
Arşiv Görevlisi
Messages
838
Reactions
1351

Reputation:

Bu ilahi Camcı Hulusi (Gokmenli) ye aittir. Üstüne hüzzam da yazsa segâh da yazsa beste aynı beste. Dolayısıyla iki ayrı başlık açmaya gerek yok. Burayı iptal etmekle bu kargaşayı ortadan kaldırabiliriz
 
Last edited:

Levent Çelik

Nota İstişâre Heyeti
Arşiv Görevlisi
Messages
838
Reactions
1351

Reputation:

İstanbul Beşiktaş’ta 1902 yılında doğmuş olup, Vefa Lisesi mezunudur. Babası Mehmet Hayri Bey’de hafızdır.

İlk Musiki derslerini, Yeniköylü Hasan Efendinin talebesi, Şeyh Cemal Efendiden almıştır.

Devri’nin ünlü mevlithanı Hafız Kemal Bey ile birlikte okudukları mevlitler ile musiki muhitinin dikkatini çekmiştir.

Asıl musiki hayatı, Eyyubi Mehmet Bey’in bir meşk gününde, sonradan eniştesi, iş ortağı ve can yoldaşı olacak Cahit Gözkan ile tanışması ile şekillenmiştir. Cahit Gözkan bu tanışmayı şöyle anlatıyor; “ilk gençlik döneminde Eyyubi Mehmet Bey’in Fatih’de musiki meşki yaptığını duyuyor ve udi ile katılıyor. Kendisine küçük bir taksim taptırılmasını müteakip, adeta zil gibi çok tesirli bir ses gazel atmaya başlıyor. Etkilendiği bu sesin sahibi Hulusi Gökmenli ile o günden itibaren dünyalık ve ahretlik arkadaşlıkları başlıyor.”

Hulusi Gökmenli, Cahit Gözkan ile birlikte Kanuni Mehmet Beyin Riyasetinde yapılan Ahmet Mükerrem Akıncı’nın Fatih’teki evlerinin müdavimi olmuş, bilahare Yekta Akıncı ve Cahit Gözkan ev meşklerinin en kıdemli hazurunu içeresinde yer almıştır.

Üsküdar’daki Özbekler Tekkesinde, Şeyh Baba-Necmettin Özbekkangay döneminde yapılan musiki meclislerinin önde gelen simaları arasında, yine Hulusi Gökmenli ve Cahit Gözkan ikilisi vardır. Şeyh Baba; “ bu gün kasideyi yine Hulusi Bey okuyacak, ama karşılığında bu haftaki koçu da o alacak diye, kendisine takılır.” Zira, her hafta Cuma günü geleneksel olarak pişen ve halka dağıtılan kuzu kavurmalı-Özbek Pilavı da, Şehirde pek meşhurdur.

Cahit Gözkan Hulusi Gökmenli’yi içinde bulunduğu musiki muhitine çekerken, Hulusi Gökmenli de Cahit Gözkan’ı müdavimi olduğu Kocamustafapaşa’ daki Küçük Hüseyin Efendinin Dergâhına götürmüştür.

Bilahare iki genç birlikte ticaret atılıp, yurtdışından cam ithal edip, yurt sathında satışı yapılan, ilk cam firmalarından birini kurmuş, hatta “Camcı” lakabıyla dahi anılır olmuşlardır. Evleri birer musiki mahfili olan gönüldaşların, Eminönü Mısır Çarşısının arkasındaki işyerleri içindeki üst kat da, zamanın musikişinasların görüştüğü ve meşk ettiği yerler arasına girmiştir.

Mevlana ihtifallerinin yapılması söz konusu olduğunda, Hulusi Gökmenli ve Cahit Gözkan ikilisi, İstanbul’daki bütün eski Mevlevihane bakiyelerini dolaşıp, buldukları Mevlevi naathan ve gazelhanlardan “Na’t-ı Şerifi” dinleyip, kaydetmişler ve Dede Süleyman Erguner’inde içinde bulunduğu gurup ile ilk meşkleri yapmışlarıdır. Bu günlerin hatırası olarak hala faal olan Makara teypte 1951 yılında kaydedilen “Na’t-ı Mevlana ve Beyati Ayin-i Şerif” elimizde bulunmaktadır. Na’t-ı Mevlanayı yeniden ilk okuyan hafız Hulusi Gökmen olup ney ile refakat eden Dede Süleyman Erguner, Rebap ve Kudüm ile diğer refakatçı ise Cahit Gözkan’dır. Bu çalışma Saadettin Heper’in de iştiraki ile genişleyerek Konya’da yapılan ilk ihtifallerin de çekirdeğini oluşturmuş, sonraki naathan Kani Karaca dahi birçok naathan ve gazelhan’a Na’t-ı Mevlana’yı bu ikili meşk etmiş ve musikide çok sayıda talebe yetiştirmişlerdir.

Hocamız Cahit Gözkan; “bir evliya safiyetindeydi” dediği Hulusi Gökmenli’nin, Musikiyi ve makamatı çok iyi bildiğini nakleder. Ve bilhassa, o vakitler Taksim etmek diye adlandırılan saz ve söz atışmalı gazel ve kaside okumada, tesirli sesi ile makamları gayet ustalıkla kullandığını, birbirine zıt ve bir araya gelmeyecek makamları imtizaç ettirmekle hayranlık uyandırdığını, anlatırdı.

On beş civarında dini ve ladini bestesi olan Hulusi Gökmenli’in, Eşrefoğlu Rûmi’in sözleri ile bestelediği, “Ey Allahım Beni Senden Ayırma” güfteli Hüzzam ilahisi, en tanınanıdır.

1975 yılında Vefat eden Hulusi Gökmenli, bağlı bulunduğu ve halifeleri arasında yer aldığı Küçük Hüseyin Efendinin, Eyüp’teki Kabrinin ayakucunda yatmaktadır.

Cemil Altınbilek
 

Faruk İnan

Staff member
Nota İstişâre Heyeti
Arşiv Görevlisi
Messages
1732
Reactions
2103
YouTube
link

Reputation:

Bu ilahi Camcı Hulusi (Gokmenli) ye aittir. Üstüne hüzzam da yazsa segâh da yazsa beste aynı beste. Dolayısıyla iki ayrı başlık açmaya gerek yok. Burayı iptal etmekle bu kargaşayı ortadan kaldırabiliriz
Teşekkür ederiz, gerekli düzenleme yapıldı. Konuyu kaldırmadım çünkü altındaki açıklamalar bir çok insana faydalı olabilir. Yine de karmaşa yaşanacaksa konu silinebilir.
 

Derûnhân

Staff member
Arşiv Görevlisi
Messages
1394
Reactions
1773
Website
link
Facebook
link

Reputation:

Ama sanki arada farklılıklar var gibi. Yâni notalar örtüşmüyor. Aynı eser olduğuna emin misiniz?
 

Levent Çelik

Nota İstişâre Heyeti
Arşiv Görevlisi
Messages
838
Reactions
1351

Reputation:

Hüzzam başlığındaki notalar buradakilerin sade hâlleri. Sanirim Hulusi bey düz seslerle yaptı sonradan okuna okuna değerler bölündü. Hepsi aynı beste.

Bu durum pek çok eserde var. Meselâ "Aldım hayal-i percemin..." notalarına bakın, neredeyse herbirine ayrı bir başlık açmak lazım bu mantıkla. "Versiyon" diyoruz adı üstünde ;)
 

Mahzen-i Esrâr-ı Mûsikî

Nota İstişâre Heyeti
Messages
754
Reactions
1014
Age
30

Reputation:

Evet eser aynı eser, Segah da Hüzzam da okumak mümkün. Bence seyir itibariyle ve yaygın okunan şekliyle Hüzzzam olduğu için Hüzzam başlığı altına almak isabetli olur. Ne güzel ilahi. Erken çocukluk devirlerimde öğrendiğim bir ilahi, çok severim.
 

Levent Çelik

Nota İstişâre Heyeti
Arşiv Görevlisi
Messages
838
Reactions
1351

Reputation:

Hüzzam ile Segâh arasında sadece seyir farkı vardır, Neva üzerinde bastıkları perdeler çok yerde aynıdır. Huzzamda neva üstünde hicaz yoktur. Yani "nazariyata" göre perdeleri bozmamalı. Aslında hiç nazariyat okumamalı.
 
Top Bottom